استپر موتور خودرو چیست؟

استپر موتور خودرو یکی از قطعات مهمی است که در موتور خودرو وجود دارد. با اینکه این قطعه بسیار کوچک است ولی وظایف زیادی را در موتور ماشین برعهده دارد. این قطعه روی دریچه گاز خودرو قرار داشته که نوعی قطعه الکترونیکی و مکانیکی است. در صورت تمایل به خرید واکس داشبورد ماشین با بهترین کیفیت از تولیدی تخصصی هافنر، کلیک نمایید.

وقتی که کلاج آزاد باشد فشاری روی پدال گاز وجود ندارد در این حالت استپر، هوای ورودی به دریچه گاز و روشن نگه داشتن ماشین را بر عهده دارد. این قطعه نباید آلوده شود آلودگی آن باعث اختلال در فعالیت موتور می‌شود.

نحوه عملکرد استپر موتور

نحوه عملکرد استپر موتور

استپر موتور توسط EUS ماشین کنترل می‌شود. همانطور که گفته شد استپر هوای ورودی ماشین را تنظیم می‌کند این کار به وسیله ۴ ترانزیستور انجام می‌شود. EUS با در نظر گرفتن دمای موتور به ترانزیستور فرمان می‌دهد و ترانزیستور با دریافت پیام دریچه استپر را باز و بسته می‌کند.

همین‌طور می‌توان گفت با افزایش دما دریچه استپر باز می‌شود و با پایین آمدن دما دریچه بسته می‌شود. وقتی ماشین در حالت آزاد قرار گرفته باشد دریچه‌ها باز می‌شوند تا موتور هوای لازم را دریافت کند.

عملکرد استپر موتور

اجزای استپر موتور

استپر از اجزای زیادی تشکیل شده است که با کمک آن‌ها می‌توان به فعالیت بهتر ماشین کمک کرد. مهمترین اجزای تشکیل دهنده این قطعه شامل فنر نگهدارنده، بوش جدا کننده، شافت استپر و کلاهک است.

اجزای استپر موتور ماشین

وظایف استپر موتور

استپر موتور در خودرهای اتوماتیک وجود ندارد و فقط در خودروهای دنده‌ای می‌توان آن را مشاهده کرد. در ادامه با برخی از وظایف استپر موتور آشنا می‌شوید:

  • تنظیم کردن سرعت موتور در دور موتورهای کم
  • روشن نگه داشتن موتور در ترافیک
  • هنگام سرد بودن موتور به استارت زدن کمک می‌کند.
  • تنظیم کردن سرعت خودرو هنگام تعویض دنده

نحوه تمیز کردن استپر موتور

استپر موتور باید در فاصله‌های زمانی کوتاه تمیز شود تا آسیب نبیند. در ادامه با نحوه تمیز کردن استپر موتور آشنا می‌شوید:

  1. در ابتدا باید مجرای ورودی هوا را از استپر جدا کنید.
  2. ماشین را به حرکت در آورده و دور موتور به ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ برسانید سپس آن را در همان حالت قرار دهید.
  3. تمیز کننده استپر را روی دریچه گاز قرار داده و آن را اسپری کنید.
  4. در این مرحله ماشین را خاموش کنید و اجازه دهید تمیز کننده تمامی قطعات آن را تمیز کند.
  5. مجددا این کار را تکرار کنید تا وقتی که دود سفید از اگزوز خارج شود.

علت خرابی مکرر استپر موتور

از آنجایی که استپر موتور وظایف زیادی را بر عهده دارد ممکن است در طولانی مدت آسیب ببیند. برخی از دلایل خرابی استپر موتور را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • شرایط آب و هوایی نامناسب: از آنجایی که استپر، هوای ورودی را تنظیم می‌کند ممکن است برخی از آلاینده‌های هوا وارد آن شده و باعث خراب شدن این قطعه شوند.
  • عوامل خارجی: عواملی مثل ضربه، لرزش‌های ماشین، تغییرات دما و رطوبت بالا ممکن است باعث خرابی این قطعه شوند.
  • نقص در تولید: در برخی از موارد بعضی ماشین‌ها استپر معیوبی دارند. استپر معیوب علاوه بر اینکه فعالیت خود را به درستی انجام نمی‌دهد در طولانی مدت نیز باعث خرابی موتور می‌شود.

علت خرابی استپر موتور

تست خرابی استپر موتور

برای اینکه متوجه شوید استپر موتور خودرو خراب است باید روی ماشین تست انجام دهید. برای انجام این تست بایستی موتور ماشین گرم باشد. در این حالت ترمز را فشار داده و کلاچ را بگیرید و گیربکس را روی پنج قرار دهید؛ سپس آرام آرام کلاچ را بالا بیاورید. اگر دور موتور ماشین پایین آمد و ماشین خاموش شد نشان دهنده خراب بودن استپر است.

علت خرابی استپر ماشین

زمان تعویض استپر موتور

تعویض استپر موتور باید بر اساس شرایط مختلف از جمله شرایط محیطی انجام شود. ولی به طور کلی گفته شده است که باید در کارکرد ۶۰۰۰۰ هزار کیلومتر تا ۱۰۰۰۰۰ هزار کیلومتر آن را تعویض کنید.

آیا استپر موتور در شتاب خودرو تاثیر دارد؟

می‌توان گفت یکی از قطعاتی که در شتاب خودرو بیشترین تاثیر را می‌گذارد استپر است. استپر زیر نظر یونیت موتور فعالیت می‌کند و با فرمان آن وظایف خود را انجام می‌دهد. این قطعه هوای ورودی به موتور ماشین را تنظیم می‌کند و تنظیم هوای ورودی باعث شتاب خودرو می‌شود.

سخن پایانی

قطعاتی مثل استپر که با موتور ماشین در ارتباط هستند همیشه باید سالم بمانند و مرتبا چک شوند تا به موتور ماشین آسیب نرسانند. این قطعه باید در زمان‌های معین تعویض شود تا به سلامت ماشین کمک کند. برای تمیز کردن استپر بهتر است از تمیز کننده‌های مخصوص استفاده کنید.

در مجموعه ما می‌توانید شوینده‌های جرم گیر، شامپوهای سوپر فوم، بدنه شوی اتومبیل، دارک واش، واکس لاستیک، واکس داشبورد و.. را مشاهده کنید. شما می‌توانید همین الان محصولات مورد نیازتان را در سایت هافنر ثبت کنید و در صورت نیاز از ما مشاوره رایگان بگیرید.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x