سنسور زاویه فرمان

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زمان طراحی خودرو باید در نظر بگیرند، ضریب امنیت آن است. سیستم‌های امنیتی زیادی در خودرو تعبیه می‌شوند تا احتمال بروز خطر را برای راننده و سرنشینان به حداقل برسانند. یکی از این موارد سنسور زاویه فرمان است. این قطعه در ستون فرمان قرار می‌گیرد و وظیفه آن نیز ایجاد تعادل و حفظ پایداری خودرو در حین رانندگی است.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین ارتباط با مدیریت جهت ثبت سفارش، کلیک کنید.

 

سنسور زاویه فرمان چیست؟

در خودروهای امروزی، ایمنی راننده و سرنشینان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که رعایت می‌شود. به همین دلیل سنسور زاویه فرمان را در خودروها تعبیه کرده‌اند تا بتواند تعادل خودرو را حفظ کرده و از بروز تصادفات جلوگیری نماید. البته شرکت‌های خودروسازی هر کدام نام های مختلفی را برای این قطعه در نظر می‌گیرند ولی در کل وظیفه سنسور زاویه فرمان در همه آن‌ها یکسان و ایجاد پایداری جهت ایمنی بیشتر است. سنسور زاویه فرمان با نام SAS شناخته می‌شود.

این قطعه با سیستم کنترل پایداری ارتباط داشته و عدم عملکرد مناسب هرکدام می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی دیگری بگذارد. در صورت نیاز به خرید واکس لاستیک هافنر نیز می‌توانید کلیک نمایید.

 

سیستم پایداری خودرو چیست؟

یکی از قطعات مهم خودرو در ایجاد تعادل آن، سیستم پایداری خودرو است. این سیستم باعث می‌شود تا پایداری خودرو در زمان انحراف چرخ ها حفظ شده و از بروز سوانح و تصادفات جلوگیری نماید. روش کار این قطعه به این صورت است که در زمانی که جهت چرخ ها به صورت تصادفی تغییر کرده و فرمان به سمت مخالف کشیده شود، وارد عمل شود و مانع انحراف خودرو و خارج شدن کنترل از دست راننده شود. بنابراین هرچه این سنسور قوی‌تر عمل کند، احتمال بروز مشکلات و حوادث کمتر می‌شود.

 

 

حسگر زاویه فرمان کجا قرار دارد؟

حسگر در قسمت‌های مختلف خودرو قرار داده می‌شود تا بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد. یکی از این حسگرها روی ستون فرمان قرار می‌گیرد و زاویه فرمان را در چرخش‌های ناخواسته فرمان و چرخ ها تشخیص دهد. ممکن است این حسگر نزدیک چرخ ها نیز قرار گیرند تا بتوانند چرخش آن‌ها را تشخیص دهند و از طریق ارسال سیگنال‌ها به سیستم پایداری خودرو، باعث ایجاد تعادل شوند.

محصولات هافنر

چرا در خودروها از چند سنسور زاویه فرمان استفاده می‌شود؟

این قطعه برای بررسی میزان زاویه فرمان بوده و می‌تواند سیگنال‌های دریافتی را به سیستم کنترل پایداری ارسال نماید. برای اینکه بتوان کارایی خودرو را در زمان تشخیص  بروز سوانح بالاتر برد، از چند سنسور در قسمت‌های مختلف خودرو استفاده می‌شود. این حسگرها سیگنال‌های مختلفی را در زمان تشخیص خطر به سیستم پایداری ارسال می‌کنند. سیگنال‌های ارسالی به صورت آنالوگ و دیجیتالی بوده و روش‌های مختلفی برای ارسال پیام دارند. به عنوان مثال سنسورهای دیجیتالی از نور آل ای دی برای تشخیص زاویه فرمان استفاده کرده و در صورت بروز خطر، اطلاعات دریافتی را به سیستم پایداری خودرو ارسال می‌کنند. در این صورت راننده متوجه ایجاد نور زرد و یا قرمز رنگی روی مانیتور شده و در نتیجه با کنترل مناسب خودرو از بروز خطر جلوگیری می‌کند.

 

علائم خرابی سنسور زاویه فرمان

 

علائم خرابی سنسور زاویه فرمان

ممکن است این قطعه بعد از مدتی کارایی خود را از دست بدهد. در این صورت احتمال خطر نیز بالاتر می‌رود و باید سریعاً اقدامات لازم برای حل این مشکل انجام شود. علائمی برای خرابی سنسور زاویه فرمان و یا از کار افتادن آن وجود دارد. یکی از این علائم این است که چراغ‌های اخطار خودرو درست عمل نکرده و به موقع چراغ‌ها روشن نشوند. در این صورت باید جهت تعمیر آن‌ها به نمایندگی‌های معتبر مراجعه کنید. یکی دیگر از این علائم این است که با وجود این سنسور باز هم خودرو دچار چرخش‌های ناگهانی و انحراف در چرخ ها می‌شود. در این صورت ممکن است سیگنال‌ها به موقع به سیستم پایداری خودرو ارسال نشده باشد که نشان از خرابی سنسورها دارد. در برخی موارد نیز با اینکه زاویه چرخ ها به درستی تنظیم شده‌اند، باز هم در پیچ‌ها درست عمل نمی‌کنند. در این صورت باید به سلامت سنسور زاویه فرمان شک کرد.

 

تنظیم سنسور زاویه فرمان

تنظیم سنسور زاویه فرمان باید توسط افراد متخصص و مجرب در این زمینه انجام شود. این کار تخصصی بوده و نباید خودتان جهت تنظیم سنسور وارد عمل شوید. زیرا ممکن است به قسمت‌های دیگر سنسور آسیب‌های جدی‌تری وارد کنید.

 

 

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x