فرق ماشین دنده ای و اتومات

یکی از اصلی ترین فرق ماشین دنده ای و اتومات در تعویض دنده است. در ماشین‌های دنده‌ای با گرفتن کلاچ می‌توان دنده مناسب را انتخاب کرد. در ماشین‌های دنده‌ای، هر دنده برای خود سرعت مشخصی دارد. ماشین‌های اتوماتیک یک سیستم هیدورلیک داشته که تمامی چرخ دنده‌ها درون آن قرار دارد. این سیستم یک مبدل گشتاور دارد که به طور خودکار دنده‌ها را تعویض می‌کند. در این ماشین‌ها زمان تعویض دنده به سرعت موتور، سرعت خودرو و دریچه گاز بستگی دارد.

انواع گیربکس

گیربکس‌ها در دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند که باتوجه به نیاز ماشین از یک نوع آن استفاده می‌شود. درادامه با انواع گیربکس ماشین آشنا می‌شوید:

  • گیربکس‌های کاهنده: این گیربکس‌ها دور موتور ماشین را تامین می‌کنند که در تیپ‌های مختلفی تولید می‌شوند. اکثر گیربکس‌های ماشین‌ها زیر مجموعه این گیربکس هستند.
  • گیربکس‌های افزاینده: از این گیربکس‌ها در توربین‌های بادی و پالایشگاهی استفاده می‌کنند. زیرا این گیربکس‌‌ها افزاینده هستند و در افزایش سرعت و کاهش گشتاور فعالیت می‌کنند.

انواع گیربکس

طرز کار گیربکس دستی

گیربکس دستی در وسط کابین ماشین بین دو صندلی قرار گرفته است. یکی از قسمت‌های مهم گیربکس نسبت دنده با آن است. نسبت دنده یکی از عامل‌های مهم در حرکت خودرو است، زیرا ماشین برای حرکت به گشتاور نیاز دارد و برای اینکه گشتاور ماشین زیاد شود باید دنده را تعویض کرد. لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید واکس داشبورد چرم کافیست کلیک نمایید

طرز کار گیربکس اتومات

در گیربکس‌های اتومات تعویض دنده به میزان گاز بستگی دارد. به بیانی دیگر می‌توان گفت وقتی که دور موتور ماشین از یک سطحی بالاتر رود گیربکس به طور اتوماتیک دنده را تعویض می‌کند تا به موتور ماشین فشار وارد نشود. تعویض دنده در این ماشین‌ها توسط حسگر‌ها انجام می‌شود.

معایب دنده اتومات

اگرچه با این ماشین‌ها می‌توانید رانندگی لذت بخشی را تجربه کنید، اما این خودرها معایبی نیز دارند. در ادامه با معایب ماشین‌های دنده اتومات آشنا می‌شوید:

  • قیمت زیاد: این ماشین‌ها برای افرادی که در خرید محدودیت بودجه دارند مناسب نیست.
  • هزینه تعمیر و نگهداری آن زیاد است: سیستم گیربکس ماشین‌های دنده‌ای پیچیده است و از آنجایی که از قطعات زیادی تشکیل شده هزینه نگهداری آن زیاد است.

مزایا خودرو با دنده اتومات

از آنجایی که خودرهای دنده اتومات مزایا زیادی دارند توانسته‌اند طرفداران زیادی را جذب کنند. در ادامه با برخی از مزایا خودرها دنده اتومات آشنا می‌شوید:

  • استفاده از آن آسان است: با استفاده از این خودروها در طولانی مدت خسته نمی‌شوید؛ زیرا دنده این ماشین‌ها به طور اتوماتیک با تغییر سرعت تعویض می‌شود.
  • برای افرادی که محدودیت فیزیکی دارند مناسب است: کسانی که مشکل جسمی دارند می‌توانند از ماشین‌های دنده اتومات استفاده کنند؛ زیرا این ماشین‌ها به فعالیت بدنی زیادی نیاز ندارند.

مزایای خودروها با دنده دستی

می‌توان گفت رانندگی با ماشین‌هایی که دنده دستی دارند به افراد کمک می‌کنند تا در رانندگی پیشرفت کنند؛ زیرا در این ماشین‌ها فرد باید سرعت ماشین را کنترل کند. در ادامه با برخی از مزیت‌های دنده‌های دستی در ماشین‌ها آشنا می‌شوید:

مزایای خودرو با دنده دستی

  • کنترل کردن ماشین: گیربکس‌های دستی به راننده کمک می‌کند که روی سرعت خود کنترل داشته باشد. وقتی فرد در شرایطی مثل تپه‌های شیب دار، پیچ جاده، سربالایی و.. قرار می‌گیرد می‌تواند کنترل کردن ماشین را در هر شرایطی فرا گیرد.
  • مصرف سوخت کمتر: این ماشین‌ها مصرف سوخت کمی دارند، زیرا راننده با انتخاب دنده مناسب می‌تواند از مصرف سوخت بیش از حد جلوگیری کند.
  • نگهداری آن هزینه کمتری دارد: در دنده‌های دستی نمی‌توان پیچیدگی زیادی در قطعات آن مشاهده کرد، به همین دلیل با کمترین هزینه می‌توان آن را تعمیر کرد.

معایب دنده دستی

یکی از اصلی ترین معایب دنده‌های دستی خستگی در ترافیک است؛ زیرا در ترافیک باید دنده را بارها تعویض کرد. در ادامه با برخی از معایب دنده‌های دستی آشنا می‌شوید:

  • برای مسلط شدن به رانندگی به زمان زیادی نیاز دارید: اگر تازه راننده شده‌اید مدتی طول می‌کشد تا تعویض دنده را به خوبی یاد بگیرید.
  • بازار دست دوم خوبی ندارد: هنگام فروش خودرهای دستی مشتری‌های کمی پیدا می‌شوند که ماشین را با قیمت خیلی مناسب خریداری کنند. زیرا این ماشین‌ها در مدت زمان طولانی فرسایش زیادتری نسبت به ماشین‌های اتوماتیک دارند.

تفاوت قیمت ماشین اتومات و دنده ای

ماشین‌های اتومات قیمت بیشتری نسبت به ماشین‌های دنده‌ای دارند. زیرا ماشین‌های اتومات در مدل‌ها و برند‌های مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام یک کارایی دارند؛ اما تولید ماشین‌های دنده‌ای محدود است به همین دلیل قیمت کمتری دارند. در صورت نیاز به خرید واکس لاستیک خودرو  کلیک نمایید

تفاوت ماشین اتومات و دنده ای

میزان مصرف سوخت دنده اتومات و دستی

در گذشته ماشین‌هایی که دنده دستی داشتند سوخت کمتری مصرف می‌کردند؛ زیرا در حالت خلاص ماشین، مصرف سوخت ماشین پایین می‌آمد. در مقابل ماشین‌های دنده اتومات در حالت خلاص نیز روی دنده هستند و مصرف سوخت زیادتری دارند. گیربکس‌های اتومات جدیدی که وارد بازار شدند سوخت کمتری در سرعت بالا استفاده می‌کنند.

نحوه استفاده از دنده دستی در ماشین اتومات

اگر می‌خواهید از دنده دستی در ماشین‌های اتومات استفاده کنید باید دنده آن را بشناسید. چنانچه قصد دارید دنده را از ۲ به ۳ تعویض کنید باید دنده را به سمت + حرکت دهید. اما اگر قرار است دنده معکوس شود باید دنده دستی را به سمت _ حرکت دهید.

ماشین دنده ای بهتر است یا اتومات؟

نمی‌توان گفت ماشین دنده‌ای بهتر است یا اتومات، زیرا هرکدام از آن‌ها طرفداران خاص خود را دارند و کاملا به ترجیحات راننده بستگی دارد. شما باید با در نظر گرفتن مزایا و معایب هرکدام آن‌ها را الویت بندی کنید.

 

سخن پایانی

اگر می‌خواهید ماشین خریداری کنید باید عواملی مانند شرایط رانندگی، هزینه سوخت و نگهداری، بودجه و.. را در نظر بگیرید. با پیشرفت تکنولوژی مسلما ماشین‌های اتومات عملکرد بهتری نسبت به ماشین‌های دنده‌ای دارند؛ اما شما باید با در نظر گرفتن شرایط خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

شما می‌توانید انواع شامپوهای مختلف را برای تمیز کردن ماشین خود از سایت هافنر تهیه کنید. سایت ما انواع شوینده‌های ماشین را با کمترین قیمت به فروش می‌رساند. همچنین در صورت نیاز از ما مشاوره رایگان دریافت نمایید.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x