مقایسه ماشین دوگانه‌ سوز و بنزینی

معایب ماشین دوگانه سوز

تا قبل از گران شدن بنزین و موجی که با خود به همراه داشت، شاید کم‌تر کسی به خودرو دوگانه‌ سوز اهمیت می‌داد و خیلی‌ها هم البته با آن مخالف بودند و آن را نا ایمن می‌دانستند. اما در ماه‌های گذشته و افزایش قیمت، در دسترس نبودن و با توجه به اوضاع اقتصادی، شمار زیادی از رانندگان را به فکر گازسوز کردن خودروهایشان انداخته است.

رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها عقیده دارد که مصرف‌کنندگان نکات استفاده از خودروهای دوگانه‌ سوز را نمی‌دانند و میزان مراجعه ماشین دوگانه‌ سوز به تعمیرگاه 2 برابر خودروهای بنزینی است و از رواج پدیده‌ای خطرناک در بین ایرانی‌ها خبر می‌دهد. هم اکنون در خیلی از شهرستان‌های کشور مردم در کارگاه‌های زیرزمینی بدون رعایت استاندارهای لازم خودروهای خود را دوگانه‌ سوز می‌کنند.

برای خرید واکس داشبورد خودرو با بهترین کیفیت و قیمت از فروشگاه تخصصی هافنر، کلیک نمایید.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین ارتباط با مدیریت جهت ثبت سفارش، کلیک کنید.

 

دوگانه سوز کردن ماشین

کپسول‌هایی که در کارگاه‌های غیر مجاز روی خودروها نصب می‌شوند کپسول‌های تاریخ مصرف گذشته‌ای هستند که خودرو را به یک بمب ساعتی تبدیل می‌کنند و این اتفاق در حال حاضر جان خیلی از مردم که اتفاقاً از طبقه ضعیف جامعه هستند را به خطر می‌اندازد. دوگانه‌ سوز کردن خودرو در دنیا امری منسوخ بوده و شما هیچ یک از غول‌های خودروسازی را نمی‌بینید که خودروی دوگانه‌سوز طراحی و تولید کرده باشند. در حال حاضر بیشتر خودروها در دنیا یا هیبریدی هستند یا بنزینی، در کشور ما هم خودروسازان تنها درصدی از خودروهای درجه دو، و سه را دوگانه‌سوز می‌کنند و هیچ خودروی درجه یکی را نمی‌بینید که از CNG استفاده کنند.

خودروی بنزینی بهتر است یا CNG؟

بر اساس اخبار و اطلاعات منتشر شده گازسوز کردن خودروها پس از سهمیه‌بندی بنزین در سال 98 رواج بیشتری داشته است؛ چرا که این نوع سوخت نسبت به بنزین هزینه کم‌تر دارد. همین موضوع بسیاری را مجاب به استفاده از آن می‌کند. همه ما بارها و بارها شنیده‌ایم که گاز CNG و LPG برای خودرو ضرر دارد؛ ولی این حرف تا کجا درست است؟ آیا سیستم گاز واقعاً به صرفه است؟ این گفته تا چه حد درست است؟

تعمیرکاران خودرو در حالی که مردم از خرید خودرو دوگانه‌ سوز منع می‌کنند که فعالان صنعت خودرو می‌گویند دوگانه‌ سوز کردن خودروها بر اساس استانداردهای مشخص انجام می‌شود و ایمنی و سلامت خودروها را تهدید نمی‌کند. به گفته فعالان این صنعت سوخت CNG نسبت به دیگر سوخت‌های هیدروکربنی دارای پایین‌ترین نسبت کربن به هیدروژن (یک اتم کربن در مقابل چهار اتم هیدروژن) است.

به همین خاطر است که سوختن آن کربن کم‌تری بر جای گذاشته و در خودروهای گازسوز به دلیل کاهش قابل ملاحظه این رسوبات (کربن) در منطقه احتراق، ورودی سوپاپ، سرپیستون‌ها و شیارهای رینگ‌ها، امکان گیرپاژ کردن قطعات به مراتب کاهش می‌یابد. همچنین به دلیل کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن و آلاینده‌های خروجی، روغن موتور و فیلتر آن نسبت به سوخت بنزین تمیزتر باقی مانده و زمان تعویض آن‌ها و در نتیجه هزینه عملیاتی موتور گازسوز هم کاهش می‌یابد. تمام موارد یاد شده نشان‌دهنده افزایش عمر مفید خودرو در هنگام استفاده از سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین و همچنین LPG است. شاید هرگز نتوان گفت که گاز بهتر است یا بنزین چون پاسخ مشخصی ندارد. هر کدام از این سوخت‌ها مزایا و معایبی دارند.

مزایا و معایب خودرو دوگانه سوز

محصولات هافنر

مزایا و معایب خودرو دوگانه‌ سوز

خودرو دوگانه‌ سوز به خودرویی گفته می‌شود که علاوه بر مصرف بنزین در مواقعی سوخت دیگری غیر از بنزین مصرف کند. خودروهای دوگانه‌سوز در ایران از گاز CNG یا LPG استفاده می‌کنند که نمونه‌ای CNG بسیار بیشتر از گاز LPG ذکر شده است. خودروهای دوگانه‌سوز بنزین را به عنوان خوراک اصلی خود می‌شناسند و از گاز به عنوان سوخت شرایط بحرانی استفاده می‌کنند. اما بین انواع آن تفاوت‌هایی وجود دارد. دوگانه‌سوز کردن خودرو در شهرهای بزرگ و شلوغ که تردد شهری و بین شهری در آن بالا است. یکی از راه‌های مؤثر در کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود. در کشور ما نیز این روند در ابتدا از ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها و پس از آن با تولید خودروهای داخلی آغاز شد. فروش خودروهای دوگانه‌سوز و طرح دوگانه‌سوز کردن خودروهای داخلی از دهه هشتاد در شهرهای بزرگ ایران با استقبال نسبتاً مناسبی همراه شد.
به این گونه که افزایش نرخ سوخت در این دهه و اوایل دهه نود یکی از مهم‌ترین دلایل برای دوگانه‌سوز کردن خودروها در ایران به شمار می‌آید. در این سال‌ها خودروسازان تلاش کردند تا برخی محصولات خود را به سمت تولید دوگانه‌سوز سوق دهند که مورد توجه و استقبال متقاضیان نیز قرار گرفت.

ایران یکی از بزرگ‌ترین ناوگان دوگانه‌سوز جهان را دارا است و از گاز LPG به عنوان یک سوخت جایگزین بنزین در این کشور کاملاً پذیرفته شده است. افرادی که خودروهای دوگانه‌سوز دارند همیشه معایب ماشین دوگانه‌ سوز را این گونه بیان می‌کنند که تأثیر هر سوخت بر روی موتور، راندمان خودرو، و غیره درگیر هستند و نظرات گوناگونی درباره این دو نوع سوخت وجود دارد.

جهت خرید واکس لاستیک خودرو از فروشگاه معتبر هافنر، کلیک نمایید.

مزایا و معایب خودرو بنزینی

موتورهای دیزلی و بنزینی در بحث انبساط سوخت از همان مفهوم استفاده می‌کنند. هر دو موتور احتراق داخلی هستند که انرژی شیمیایی را از سوخت به انرژی مکانیکی منتقل می‌کنند. که باعث حرکت پیستون‌ها در سیلندر می‌شود. پیستون‌ها به میل لنگ متصل هستند که برای ایجاد قدرت برای حرکت خودرو حرکت ایجاد می‌کند. موتورهای بنزینی قابل احتراق هستند. به این معنی است که آن‌ها با انفجارهای کوچک سوخت را به انرژی تبدیل می‌کنند.

مزایا :

  • قابلیت‌های برتر یدک کشی
  • گشتاور افزایش یافته
  • شروع به حرکت بهتر
  • بهره‌وری سوخت بهبود یافته
  •  نیاز به سوخت‌گیری دیرتر
  • صدای کم‌تر
  • عملکرد روان‌تر
  • کم مصرف‌تر
  • کاهش انتشار کربن

معایب:

  • سرعت کم‌تر
  • سوخت گران
  • پمپ بنزین‌های محدود با گازوئیل سواری
  • پر سر و صدا و ناهموارتر از موتورهای بنزینی
  • تولید گازهای گلخانه‌ای که باعث انتشار مواد سرطان‌زا، اکسیدهای نیتروژن و دوده در جو می‌شود
  • هزینه تعمیرات و نگهداری

کلام آخر

همان‌طور که همراه بودید در ابتدا تعریفی از هر دو سوخت داشتیم و کاربردهای هر یک از آن‌ها را نیز ذکر کردیم. در ادامه تفاوت خودروی بنزینی و دوگانه‌ سوز را از یکدیگر بررسی کردیم. در این مطلب همچنین به مقایسه ماشین بنزینی و دوگانه‌ سوز هم اشاره کردیم. اما باز هم نمی‌توان به صورت قطعی ادعا کرد که ماشین بنزینی بهتر است یا دوگانه‌سوز.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x