باد نیتروژن برای لاستیک خودرو

باد نیتروژن موجود در لاستیک‌ خودرو، در سال‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. این گاز سبب کاهش اکسیداسیون و حفظ فشار تایر می‌شود. همچنین سبب کاهش مصرف سوخت نیز خواهد شد؛ اما نباید معایب و اثرات بالقوه این گاز را در زمستان نادیده گرفت. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی در خصوص گاز نیتروژن برای لاستیک خودرو را در اختیارتان قرار دهیم تا با اثرات مفید و چالش‌های استفاده از آن آشنا شوید.

تفاوت باد نیتروژن و باد معمولی

هوای فشرده معمولی تقریباً از 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و 1 درصد از گازهای دیگر تشکیل شده است. برخی از افراد هوای نیتروژن را به عنوان جایگزین انتخاب می‌کنند که تقریباً دارای 95-99٪ نیتروژن با حداقل مقادیر اکسیژن و سایر گازها است. تجهیزات تخصصی برای باد کردن لاستیک‌ها با هوای نیتروژن به منظور دستیابی به فشار ثابت تایر ضروری است. با واکس لاستیک می‌توانید درخشانی و براقی را به لاستیک‌های خودرو خود برگردانید.  هم‌اکنون می‌توانید اقدام به خرید واکس لاستیک ماشین نمایید.

مزایای باد نیتروژن در لاستیک ماشین

استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو مزایای زیادی را به همراه دارد که بر عملکرد و طول عمر تایر تأثیر مثبت می‌گذارد.

  •  افزایش پایداری فشار تایر

گاز نیتروژن پایداری فشار تایر را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند. همچنین اندازه مولکولی بزرگ‌تر آن در مقایسه با اکسیژن، سرعت خروج آن از لاستیک را کاهش می‌دهد و در نتیجه سطوح فشار ثابت و جابه‌جایی بهتری ایجاد می‌کند.

  • ایمنی و پایداری دما

هوای نیتروژن در شرایط دمایی مختلف، از جمله زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم، پایداری بیش‌تری از خود نشان می‌دهد. از این رو تضمین می‌کند که فشار تایر، بهینه باقی می‌ماند و رانندگی ایمن‌تری خواهید داشت.  علاوه بر این، نیتروژن  مادهای غیر قابل اشتعال است. پس نیاز نیست نگران خطر آتش‌سوزی باشید.

  •  کاهش اکسیداسیون لاستیک

باتوجه به بی اثر بودن گاز نیتروژن، نیاز نیست نگران اکسیداسیون لاستیک خودرو باشید. در واقع گاز اکسیژن با به مرور زمان می‌تواند سبب تخریب و ترک‌خوردگی لاستیک شود؛ اما گاز نیتروژن این اثرات را ندارد و سبب افزایش طول عمر لاستیک می‌شود.

یکی از محصولات کاربردی برای از بین بردن جرم و چربی، موتورشوی بدون آب ماشین است. این محصول منحصربه‌فرد می‌تواند سخت‌ترین لکه‌های چربی را از بین ببرد. همچنین فاقد مواد اسیدی و بازی است. پس این فرصت استثنایی را برای خرید این محصول از سایت ما از دست ندهید.

 کاهش اکسیداسیون لاستیک

  • کاهش رطوبت

گاز اکسیژن سطح رطوبت بیش‌تری دارد؛ به همین دلیل سبب زنگ‌زدگی وخوردگی لاستیک و رینگ‌ها می‌شود؛ اما گاز نیتروژن ماهیتی خشک دارد. از این رو طول عمر تایر و اجزای چرخ افزایش می‌یابد.

  • کم کردن مصرف سوخت

اگر بتوانید فشار تایر را ثابت نگه دارید، در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد کرد. البته استفاده از گاز نیتروژن به خودی خود می‌تواند مصرف سوخت را تا 3 درصد کاهش دهد. گرچه این عدد کم است؛ اما در طولانی مدت می‌تواند نتایج قابل توجهی را ایجاد کند.

  •  حفظ محیط زیست

سالانه تعداد بی‌شماری لاستیک دور ریخته و سبب آلودگی محیط زیست می‌شود. استفاده از گاز نیتروژن می‌تواند از فرسودگی زود هنگام لاستیک بکاهد. با این کار به کاهش آلودگی محیط زیست نیز کمک شده است.

معایب باد نیتروژن در لاستیک خودرو

در این بخش در خصوص اشکالات استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک‌های اتومبیل را ذکر کرده‌ایم.

  1. دسترسی محدود: گاز نیتروژن به فراوانی هوای معمولی نیست؛ از این رو به طور محدودی در دسترس است.
  2. هزینه‌ی بالاتر: استفاده از گاز نیتروژن می‌تواند هزینه‌های بیش‌تری را نسبت به هوای معمولی در پی داشته باشد؛ چراکه برای استفاده از آن نیاز به تجهیزات ویژه است.
  3. مزایای ناچیز: مزایای این نوع گاز تنها برای شرایط ویژه و برای خودروهایی است که می‌خواهند کنترل فشار تایر را داشته باشند.
  4. چالش‌های نگهداری: با توجه به اینکه نیتروژن به طور معمول در دسترس نیست، اگر در مسافرت لاستیک‌ها نیاز به تراز داشته باشند، باید گاز نیتروژن را خالی و لاستیک را از هوای معمولی پر کنید.

معایب باد نیتروژن در لاستیک خودرو

آیا باد نیتروژن ایمن است؟

در مقایسه با اکسیژن، هوای نیتروژن پایداری بیش‌تری در شرایط آب و هوایی شدید نشان می‌دهد. این پایداری برای حفظ فشار مناسب تایر پر اهمیت است. علاوه بر این، گاز نیتروژن غیر قابل اشتعال است و خطر آتش‌سوزی تایر را از بین می‌برد. در مقابل، لاستیک‌هایی که با هوای معمولی پر شده‌اند، به دلیل محتوای اکسیژن می‌توانند خطر آتش‌سوزی را در پی داشته باشند.

عوارض باد نیتروژن در زمستان

استفاده از هوای نیتروژن در زمستان می‌تواند نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر آن بر عملکرد تایر در هوای سرد ایجاد کند. برخی استدلال می‌کنند که گاز نیتروژن می‌تواند تایرها را در طول ماه‌های زمستان خشک کند. با این حال، رانندگان با تجربه عموماً متوجه می‌شوند که هوای نیتروژن احساس نرم‌تر و سبک‌تری ایجاد می‌کند و در عین حال عمر لاستیک را افزایش می‌دهد. باد کردن صحیح لاستیک خودرو با نیتروژن نیاز به تخصص و رعایت رویه‌های مناسب از جمله تخلیه اولیه لاستیک با دستگاه مکش هوا دارد.

زمان تعویض باد نیتروژن

دفعات تعویض هوای نیتروژن در لاستیک خودرو به وضعیت تایر و محیط استفاده بستگی دارد. به طور معمول، لاستیک‌های پر از نیتروژن می‌توانند فشار مطلوب را برای 6 ماه تا 1 سال بدون نیاز به تنظیمات اضافی حفظ کنند. با این حال، بررسی منظم لاستیک و فشار برای اطمینان از عملکرد و ایمنی مهم است. توجه به این نکته ضروری است که تعمیر و نگهداری تایر شامل عواملی فراتر از کنترل فشار است.

 آیا باد نیتروژن عمر لاستیک را کاهش می‌دهد؟

برخلاف تصور رایج، استفاده از هوای نیتروژن باعث کاهش طول عمر لاستیک نمی‌شود. در مقابل، یکی از مزایای هوای نیتروژن توانایی آن در به حداقل رساندن اکسیداسیون تایر ناشی از قرار گرفتن در معرض اکسیژن است. اکسیژن موجود در هوای معمولی می‌تواند منجر به اکسیداسیون لاستیک و در نتیجه تغییرات زیبایی شناختی و کاهش طول عمر لاستیک شود. با این حال، با استفاده از هوای نیتروژن که حاوی اکسیژن بسیار کم‌تری است، اکسیداسیون لاستیک تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در نتیجه، دوام و طول عمر کلی تایرها ممکن است افزایش یابد.

قاطی شدن باد نیتروژن با باد معمولی

معایب باد نیتروژن برای لاستیک ماشین

کلام پایانی

در نهایت، استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو می‌تواند مزایا و معایبی را به همراه داشته باشد؛ اما به طور کلی این گاز سبب افزایش طول عمر و پایداری لاستیک می‌شود و به گفته برخی از کارشناسان انتخاب ایده‌آل‌تری نسبت به گاز اکسیژن است. اگر پس از مطالعه این مقاله، سوالی داشتید می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. از همراهی شما متشکریم.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x