انواع آپشن خودرو

انواع آپشن خودرو با پیشرفت تکنولوژی به خودروها اضافه می‌شوند. امروزه افراد دوست دارند خودرو مورد استفاده‌ آن‌ها امکانات رفاهی کاملی داشته باشد تا در سفرهای طولانی راحتی و آسایش آن‌ها تضمین شود. همچنین وجود امکانات امنیتی و ایمنی مانند سیستم جلوگیری از تصادفات برایشان مهم است.

گرچه در بین خودروهای ایرانی مانند خودروهای خارجی آپشن‌های زیادی دیده نمی‌شود؛ اما برخی از این خودروهای موجود در ایران مانند بی‌ام‌و و مرسدس بنز امکاناتی نظیر سیستم تشخیص ژست، ناوبری، کنترل پایداری وغیره را ارائه می‌دهند. در این مقاله می‌توانید با آپشن‌های پرطرفدار خودروهای موجود در بازار آشنا شوید.

آپشن‌های پرطرفدار خودرو

برخی از افراد معتقدند به هر میزانی خودرو مدرن‌تر باشد، باید آپشن‌های کامل‌تری را نیز ارائه دهد. بسیاری از افراد طرفدار پر و پا قرص خودروهای آپشن‌دار هستند. در ادامه 25 مورد از آپشن‌های محبوب را معرفی خواهیم کرد.

  • سیستم استارت بدون نیاز به کلید فیزیکی

سیستم‌های ورود و استارت بدون کلید نیاز به کلید فیزیکی برای قفل کردن، باز کردن و استارت خودرو را برطرف می‌کند. این سیستم با نام کیلس استارتر و با استفاده از امواج رادیویی، کدهای خاصی را از سوییچ خودرو به سنسور ایموبلایزر ارسال می‌کند و به درها اجازه می‌دهد تا زمانی که راننده در فاصله یک متری است و سوئیچ یا کارت هوشمند خودرو را در دست دارد، قفل خودکار باز شود. سپس با فشار دادن دکمه استارت و نگه داشتن پدال ترمز می‌توان موتور را روشن کرد.

  • Adaptive Cruise Control

کروز کنترل تطبیقی، نسخه پیشرفته کروز کنترل قدیمی است که فاصله تا خودروی جلویی را تشخیص می‌دهد. این سیستم با تنظیم سرعت خودرو فاصله ایمن را تضمین و تعیین می‌کند. پس اگر سرعت خودروی جلویی کاهش یابد، سرعت به طور هوشمند کاهش یافته و کنترل کروز موقتاً قطع می‌شود. اگر اطراف موتور خودرو شما جرم جمع شده است، پیشنهاد می‌کنیم موتورشوی خودرو هافنر را از سایت ما خریداری نمایید تا با از بین بردن آلودگی‌های موتور، عملکرد خودرو شما بهبود یابد.

  •  سانروف

سانروف یک صفحه نمایش روی سقف است که نور و هوا را به داخل خودرو وارد می‌کند. این صفحه در انواع مختلفی مانند سانروف‌های پاپ آپ، سانروف‌های اسپولیر، تاشونده، جداشونده و سقف‌های شیشه‌ای موجود هستند. سانروف فضای داخلی را افزایش داده و حس باز بودن را ایجاد می‌کند. بسیاری از سانروف‌های مدرن برای سهولت در استفاده به صورت الکتریکی کنترل می‌شوند.

  • سیستم پارک اتوماتیک

کمک پارک هوشمند به رانندگان این امکان را می‌دهد تا وسایل نقلیه خود را در فضاهای تنگ پارک کنند. در واقع این سیستم فضاهای پارک موجود را اندازه‌گیری و راننده را در طول فرآیند راهنمایی می‌کند. همچنین دستورالعمل‌هایی را روی صفحه نمایش می‌دهد. به کمک این دستورالعمل‌ها راننده در طول فرآیند پارک کردن، کنترل سرعت خودرو را حفظ می‌کند.

  • صندلی تهویه‌دار

در خودروهای لوکس، صندلی‌های مجهز به سیستم تهویه، راحتی بیش‌تری را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کند.‌ این صندلی‌ها به فن‌های داخلی مجهز هستند که می‌تواند هوا را به گردش در آورد و به تنظیم دما و کاهش تعریق کمک کند. سیستم تهویه مطبوع در خودرو هوا را خنک یا از مبدل جداگانه‌ای در داخل صندلی استفاده می‌کند. لازم به ذکر است جهت خرید واکس داشبورد خودرو با بهترین کیفیت و قیمت می‌توانید کلیک نمایید.

صندلی تهویه دار از انواع آپشن خودرو

  • سیستم تشخیص ژست

BMW در اوایل قرن بیست و یکم سیستم تشخیص ژست را در سدان لوکس خود یعنی سری7، پیاده‌سازی کرد. این سیستم امکان کنترل بدون لمس فیزیکی صفحه نمایش را فراهم می‌کند. در این آپشن خودرو دوربینی که بر روی سقف نصب شده است، حرکات دست راننده را کنترل می‌کند و حرکات دایره‌ای، حرکتی یا دو انگشتی را به عنوان دستور تشخیص می‌دهد. این سیستم می‌تواند وظایف مختلفی مانند انتخاب منو، تغییر موسیقی و ارسال پیام را انجام دهد.

  • GPS

یکی دیگر از آپشن‌های خودرو وجود سیستم ناوبری اتومبیل است که به عنوان GPS نیز شناخته می‌شود. این سیستم وسایل نقلیه را قادر می‌سازد تا حرکت نمایند و مکان دقیق خود را تعیین کنند. همچنین اطلاعات موقعیت را از طریق ارتباط با ماهواره‌های ناوبری جهانی دریافت و موقعیت خودرو را روی صفحه نمایش می‌دهد.

  • فناوری دوربین 360 درجه پیشرفته

سیستم دوربین 360 درجه با بهره‌گیری از فناوری پیشرفته دوربین و حسگرها، دید کاملی از فضای اطراف خودرو را در اختیار رانندگان قرار می‌دهد. با کمک این نرم افزار ویژه، راننده می‌تواند کنترل بهتری به خصوص در فضاهای تنگ روی خودرو داشته باشد. وجود چهار دوربین مجزا در این سیستم که در آینه‌های جلو، عقب و بغل نصب شده است، دید دقیق و جامعی را برای پارک و مانور راحت‌تر به راننده می‌دهد.

  • کنترل پایداری خودرو

کنترل پایداری الکترونیکی یا برنامه پایداری الکترونیکی یک فناوری کامپیوتری است که با شناسایی و به حداقل رساندن لغزش، پایداری خودرو را افزایش می‌دهد. هنگامی که سیستم تشخیص می‌دهد خودرو از مسیر مورد نظر منحرف شده است، این سیستم وارد عمل شده و ترمزهای چرخ را برای کمک به هدایت خودرو به مسیر مورد نظر اعمال می‌کند.

یکی از بهترین محصولات برای براق کردن لاستیک، واکس لاستیک ماشین است. شما می‌توانید هم‌اکنون این محصول را از سایت ما خریداری نمایید تا علاوه بر تمیز شدن لاستیک، آن را از آسیب‌های ناشی از اشعه UV محافظت کنید.

  •  سیستم مادون قرمز دید در شب

سیستم‌های دید در شب از نور مادون قرمز که برای چشم انسان نامرئی است، بهره می‌گیرند. در واقع این سیستم بر اساس گرمای بدنشان موانع متحرک را تشخیص می‌دهد. در این نوع از آپشن خودرو نور مادون قرمز به سه محدوده مادون قرمز نزدیک، مادون قرمز متوسط و مادون قرمز دور تقسیم می‌شود.

سیستم‌های فعال نور مادون قرمز ساطع و دید واضحی را در شب فراهم می‌کنند. از سوی دیگر، سیستم‌های غیرفعال، تصاویر را بر اساس گرمای ساطع شده از اجسام شناسایی و ایجاد می‌کنند. این فناوری میزان دید در شب را افزایش داده و به رانندگان در تشخیص خطرات احتمالی در شرایط کم نور کمک می‌نماید.

 سیستم مادون قرمز دید در شب

  • سیستم دید بدون مانع با سنسورهای باران و نور

سنسورهای باران و نور معمولا در قسمت داخلی شیشه جلو در نزدیکی آینه عقب نصب می‌شوند که امکان دید بدون مانع را فراهم می‌کنند. این حسگرها باران یا تغییرات نور محیط را تشخیص می‌دهند و سیستم‌های مربوطه مانند برف پاک‌کن‌های اتوماتیک یا چراغ‌های جلو را فعال می‌نمایند. همچنین سنسورهای این دستگاه از فناوری مادون قرمز برای اندازه‌گیری انعکاس امواج استفاده می‌کنند؛ از این رو سرعت برف پاک‌کن بر اساس میزان رطوبت روی شیشه جلو تنظیم می‌شود.

  • صندلی‌های الکترونیکی

این ویژگی به راننده اجازه می‌دهد تا تنظیمات صندلی و آینه را به دلخواه خود تغییر دهد و آن را ذخیره کند. با ذخیره این تنظیمات، در هر زمانی به آن دسترسی داشته و نیازی به تنظیم مجدد نیست. موتورهای الکتریکی موقعیت صندلی را بر اساس دستورات رایانه تنظیم می‌کنند. در حالی که اکثر خودروها می‌توانند تنظیمات را برای سه نفر ذخیره کنند، خودروهای لوکس و مدرن این امکان را در دسترس همه مسافران قرار می‌دهند.

  • اتصال اینترنتی

سیستم‌های چند رسانه‌ای و سرگرمی خودروهای لوکس برای دسترسی به اطلاعات آنلاین و ارائه پیشنهادات بهتر، نیاز به اتصال اینترنتی دارند. برندهایی مانند مرسدس بنز، بی‌‌ام‌و و آئودی در این زمینه امکانات برتری را ارائه می‌دهند. گرچه امروزه با توجه به پیشرفت شبکه‌های ارتباطی و در دسترس بودن شبکه 4G، حتی خودروهای اقتصادی هم قابلیت اتصال به اینترنت را دارند.

  • Auto Hold

Auto Hold یک ویژگی پیشرفته است که ایمنی و راحتی را با حذف نیاز به ترمز مداوم افزایش می‌دهد. این آپشن خودرو بر روی ترمز دستی الکترونیکی تعبیه شده است و معمولاً در اتومبیل‌های گیربکس اتوماتیک استفاده می‌شود. با فشار دادن دکمه Auto Hold، پس از برداشتن پا از روی پدال گاز، سیستم درگیر می‌شود و خودرو را بدون نیاز به فشار دادن پدال ترمز در جای خود نگه می‌دارد.

  • هشدار نقطه کور برای افزایش ایمنی

با آپشن تشخیص نقطه کور دید 360 درجه را برای راننده فراهم می‌شود. در این صورت ایمنی را بدون توجه به سرعت خودرو افزایش می‌دهد. سنسورهای تشخیص نقطه کور در زیر آینه‌های جانبی قرار دارند و پس از فعال شدن، امواجی با طول موج کوتاه ساطع می‌کنند. پس از ساطع شدن امواج، اطلاعات دقیقی در مورد نقاط کور خودرو ارائه داده می‌شود. در این صورت هنگامی که شیئی انتشار موج را قطع کند، پیامی به کامپیوتر خودرو ارسال می‌شود تا از طریق مانیتور جلو یا چراغ‌های آینه جانبی به راننده هشدار داده شود.

هشدار نقطه کور برای افزایش ایمنی

  • ترمز دستی برقی

ترمز دستی الکترونیکی اولین بار در آئودی A8 معرفی شد و بعداً در مدل‌های دیگر آئودی نیز استفاده شد. این ترمز دستی به کمک رایانه خودرو حرکت هر چرخ عقب را به صورت مجزا با استفاده از موتورهای الکتریکی جداگانه قفل می‌کند. با وجود این ویژگی‌ امنیتی، تنها راننده می‌تواند ترمز دستی برقی را فعال کند. البته شایان ذکر است که این سیستم هر دو حالت اتوماتیک و دستی را می‌تواند ارائه دهد.

  • سیستم کمکی برای حرکت در سراشیبی و سربالایی

سیستم کمکی با جلوگیری از چرخش خودرو به عقب به رانندگان در هنگام حرکت در سربالایی کمک می‌کند. این سیستم به طور خودکار ترمزها را درگیر می‌کند تا موقعیت خودرو را حفظ شود. کنترل فرود از تپه  به کنترل سرعت خودرو در هنگام پایین آمدن از شیب‌ها کمک می‌کند. با استفاده از سنسورهای این دستگاه، سیستم شیب را تشخیص می‌دهد و ترمزها را اعمال می‌کند تا اطمینان حاصل شود که خودرو سرعت کنترل‌شده‌ای را بدون غلتیدن به جلو یا عقب ‌دارد.

  • جلوگیری و پیشگیری از تصادفات

سیستم‌های جلوگیری از برخورد برای تشخیص حوادث احتمالی با استفاده از سیگنال‌های رادار، پرتوهای لیزر، حسگرها یا دوربین‌ها طراحی شده‌اند. هنگامی که یک تهدید توسط این سیستم شناسایی ‌شود به راننده هشدار داده و اقدامات امنیتی خودکار مانند فعال شدن سیستم ترمز به کار گرفته می‌شود. مرسدس اولین سیستم پیشگیری از برخورد را در سال 2003 در سری S معرفی کرد. این سیستم نه تنها کمربندهای ایمنی را سفت می‌کند؛ بلکه سانروف را نیز می‌بندد.

  •  سیستم هشدار خستگی

سیستم هشدار خستگی در جهت افزایش ایمنی خودرو توسط ولوو ساخته شده است. در این آپشن خودرو دوربین کوچکی در جلوی راننده نصب شده است که می‌تواند با سرعت 10 تصویر در ثانیه فیلم بگیرد. تصاویر برای استخراج موقعیت و وضعیت چشم راننده پردازش می‌شوند. اگر چشمان راننده به مدت طولانی بسته بماند، هشداری ایجاد می‌شود تا راننده را از خواب آلودگی بیدار کند.

  • سیستم هشدار انحراف از مسیر

سیستم هشدار خروج از خط از یک دوربین نصب شده در پشت شیشه جلو برای نظارت بر خطوط جاده استفاده می‌کند. با استفاده از تکنیک‌های پردازش تصویر، به طور مداوم بررسی خواهد شد که آیا راننده از جاده منحرف می‌شود یا خیر. چنانچه خودرو از مسیر اصلی منحرف شود یک هشدار صوتی ارائه خواهد شد. هدف این ویژگی ایمنی جلوگیری از حواس پرتی و خواب آلودگی راننده است. روش های هشدار در خودروها متفاوت است. بوق، لرزش صندلی و بستن کمربند ایمنی برخی از این هشدارها هستند.

سیستم هشدار انحراف از مسیر

  •  شیفتر نصب شده روی فرمان

فراری اولین پدل شیفتر روی فرمان را که به گیربکس F1 معروف است در سال 1997 با مدل 335 معرفی کرد. این سیستم نوآورانه بعداً توسط BMW و Alfa Romeo مورد استفاده قرار گرفت. شیفترهای پدال که در پشت فرمان قرار دارند، امکان تعویض سریع دنده را فراهم می‌کنند و در نتیجه مصرف سوخت کاهش می‌یابد

  • شارژ تلفن بی‌سیم

شارژرهای بی‌سیم Qi و Airfuel به طور فزاینده‌ای در خودروها رایج شده‌اند و به تلفن‌های دارای قابلیت شارژ بی‌سیم اجازه می‌دهند تا بدون کابل یا پورت USB شارژ شوند. صفحه شارژ بی‌سیم انرژی الکتریکی را به گوشی شما منتقل می‌کند. توجه داشته باشید که سرعت شارژ به شدت میدان مغناطیسی بستگی دارد.

  •  استارت / توقف خودکار موتور در ترافیک

سیستم‌های استارت/ استاپ خودکار به کاهش مصرف سوخت در خودروهای مدرن کمک می‌کنند. هنگامی که پدال ترمز فشار داده شود، خودرو به طور کامل متوقف شده و موتور خاموش میشود. در این صورت مصرف سوخت کاهش می‌یابد. رها کردن پدال ترمز به سرعت موتور را دوباره راه اندازی می‌کند.

  • قابلیت تنظیم صدای اگزوز

در بین آپشن خودروهای امروزی ویژگی‌های متمایزی از جمله صدای اگزوز وجود دارد. دکمه تنظیم صدای اگزوز که در کنسول مرکزی قرار دارد، یک ویژگی اختیاری بوده که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. فعال کردن دکمه اگزوز اسپرت، مقدار کمی بنزین را به چرخه جرقه تزریق می‌کند و باعث ایجاد تاخیر و تولید صدایی با فرکانس پایین در هنگام کاهش سرعت می‌شود. در برخی موارد ممکن است شعله‌های آتش حتی از اگزوز ظاهر شوند.

  • نمایشگر هدآپ

نمایشگر هدآپ یک تصویر دیجیتال شفاف است که بر روی شیشه جلوی خودرو نمایش داده می‌شود. به کمک این آپشن خودرو اطلاعات ضروری روی نمایشگر نشان داده می‌شوند. هدف از این فناوری، تمرکز رانندگان بر روی جاده، کاهش حواس پرتی ناشی از نگاه کردن به سیستم‌ها یا دستگاه‌های دیگر است. با ارائه اطلاعات مهم به طور مستقیم در خط دید راننده، رانندگی ایمن‌تر ترویج و از تصادفات مرگبار جلوگیری می‌شود.

نمایشگر هدآپ

کلام پایانی

آپشن‌های خودرو امکاناتی هستند که در زمان خرید خودرو باید آن‌ها را بررسی کنید. باید توجه داشته باشید که هر چه بر آپشن‌های اتومبیل افزوده شود، قیمت تمام شده آن افزایش می‌یابد. البته شایان ذکر است که برخی از امکانات نام‌برده را می‌توانید خریداری و نصب کنید تا قابلیت‌های خودرو را افزایش دهید. اگر پس از مطالعه این مقاله، سوالی دارید می‌توانید با ثبت نظر در بخش کامنت با کارشناسان ما در ارتباط باشید. ما 24 ساعته پاسخگوی سوالات شما خواهیم بود.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x