با 7 علت گاز نخوردن ماشین آشنا شوید!

ماشین از جمله کالا‌های مهم و ضروری زندگی‌های امروزی است که نقش قابل توجهی در تامین رفاه عموم دارد. با این حال، این کالای با ارزش و کارآمد، متناسب با جنس و کارایی ملزوماتی که در آن به کار رفته، ممکن است گاهی دچار مشکلات فنی نیز شود. یکی از این مشکلات گاز نخوردن ماشین است. بنابر رایج بودن و همچنین میزان اهمیتی که این مشکل فنی در چگونگی عملکرد یک اتومبیل دارد قصد داریم علت گاز نخوردن ماشین را در این مطلب، به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. بر این اساس، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین ارتباط با مدیریت جهت ثبت سفارش، کلیک کنید.

 

گاز نخوردن ماشین یعنی چه؟

شاید بارها برایتان پیش آمده است که علی رغم فشار دادن پدال گاز خودروی خود، هیچ حرکتی از آن مشاهده نکرده باشید. در چنین حالتی، معمولا اصطلاح گاز نخوردن ماشین را به کار می‌برند. در حقیقت، روشن نشدن یا حرکت نکردن خودرو بر خلاف فشار دادن پدال گاز را اصطلاحا گاز نخوردن خودرو می‌گویند.

جدیدترین محصولات شوینده خودرو در مدل های متنوع و مناسب هر نوع خودرو، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت تک و عمده از شماره 02122339560

علت گاز نخوردن ماشین در سربالایی یا در حالت عادی

گاز نخوردن ماشین علل زیادی دارد که در ادامه، برخی از مهم‌ترین آن‌ها را شرح خواهیم داد.

  • کارکرد ضعیف پمپ بنزین
  • از کار افتادن فیلتر هوا
  • کاهش بیش از حد روغن موتور
  • کثیف بودن انژکتور
  • عدم کارکرد مناسب استپر موتور
  • اشکال در کمپرس سیلندرها
  • پایین بودن عملکرد کامپیوتر
  • آسیب دیدن دیسک و صفحه کلاچ
  • خراب بودن سنسورها

 

کارکرد ضعیف پمپ بنزین و گاز نخوردن ماشین

 

کارکرد ضعیف پمپ بنزین

پمپ بنزین یک از اجزای بسیار کاربردی در انتقال سوخت از باک به موتور است. فعالیت طبیعی و عادی پمپ بنزین که شامل فشار سوخت رسانی به موتور می‌شود، معمولا بین ۴ الی ۶ بار است. بنابراین در صورت آسیب دیدن یا داشتن ضعف در کارکرد متعادل، روشن نشدن یا به عبارتی، گاز نخوردن خودرو را به دنبال خواهد داشت.

از کار افتادن فیلتر هوا

فیلتر هوا از جمله ملزومات مصرفی اما حیاتی خودرو است که در صورت بروز اشکال در عملکردش، سایر اجزاء نیز در معرض آسیب جدی قرار می‌گیرند. به بیان دیگر، فیلتر هوا، این وظیفه را دارد که هوایی عاری از هرگونه آلاینده را به محفظه داخلی موتور وارد کند. در اثر همین کارآیی، ممکن است مخزن‌های آن به مرور زمان، مسدود شود که در چنین موقعیتی، به دلیل عدم ورود هوای تازه به موتور، خودرو به اصطلاح گاز نمی‌خورد.

کاهش بیش از حد روغن موتور

اگر روغن موتور خودروی شما تمام شود بلافاصله میان اجزای تشکیل دهنده آن، اصطکاک ایجاد می‌شود که همین امر افزایش دمای موتور و فرسوده شدن آن را فراهم می‌کند و در نتیجه، شما با مشکل گاز نخوردن ماشین مواجه می‌شوید.

کثیف بودن انژکتور

عملیات سوخت‌رسانی توسط انژکتور انجام می‌شود. بنابراین زمانی که انژکتور کثیف باشد؛ یعنی در واقع، سوزان‌های آن در اثر انسداد نتوانند عملیات پاشش سوخت به محفظه موتور را انجام دهند، ماشین بعد از ریپ زدن، متوقف می‌شود که در این صورت هر چقدر هم پدال گاز را فشار دهید قادر به روشن کردن آن نخواهید بود.

 

کارکرد نا مناسب استپر موتور و رابطه با آن گاز نخوردن خودرو

محصولات هافنر

عدم کارکرد مناسب استپر موتور

از دیگر عواملی که می‌تواند باعث گاز نخوردن موتور در سربالایی شود، بروز اشکال در کارکرد استپر موتور است. برای اینکه از علت خرابی استپر آگاه شوید می‌‌توانید دستگاه دیاگ را به آن متصل کنید در صورتی که اشکال مربوطه ناشی از کثیفی استپر بود می‌توانید از طریق اسپری تمیز‌کننده آن را پاکسازی کنید. ضمن اینکه در نظر داشتن این نکته بسیار حائز اهمیت است که استپر موتور تحت هیچ شرایطی نباید جا به جا شود چرا که کارکرد خود را از دست می‌دهد. همچنین لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید واکس لاستیک ماشین می‌توانید محصولات فروشگاه معتبر هافنر را ملاحظه نمایید.

اشکال در کمپرس سیلندرها

در صورتی که میزان بازدهی موتور از حالت استاندارد کمتر باشد به احتمال زیاد، در کارکرد کمپرس سیلندرها ایرادی وارد شده است. به بیان دیگر، اگر سیلندرها نتوانند کمپرس مناسب را ایجاد کنند سرعت ماشین نیز کاهش می‌یابد که در نتیجه، احتراق موتور به طور کامل‌، انجام نشده و از علل گاز نخوردن ماشین به شمار می رود.

در این حالت، راه‌حل مناسب، کربن‌زدایی است. توجه داشته باشید که آسیب‌دیدگی کمپرس موتور بسیار حائز اهمیت است چرا که در صورت نادیده گرفتن علاوه بر موتور به سوپاپ‌ها نیز صدمات جدی وارد می‌کند.

پایین بودن عملکرد کامپیوتر

یکی دیگر موارد موثر در گاز نخوردن ماشین در سربالایی، معیوب شدن کامپیوتر خودرو تنها واحد الکترونیکی موتور است که اطلاعات مورد نیاز را از حسگرهای متعدد دریافت می‌کند. از جمله قطعات که چگونگی کارکرد آن‌ها تحت تاثیر مستقیم نحوه عملکرد کامپیوتر است، انژکتور و شمع‌ها هستند که در صورت خراب شدن کامپیوتر دچار مشکل خواهند شد. بارز‌ترین علائم صدمه دیدن ‌آن‌ها، گاز نخوردن ماشین است.

آسیب دیدن دیسک و صفحه کلاچ

اگر بدون اینکه شما اقدامی کنید سرعت خودرویتان افزایش یافت به احتمال زیاد مشکل از دیسک و صفحه کلاچ است که باید در سریع‌ترین زمان، آن‌ها را توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای تعویض کنید. بنابراین، از دیگر علت گاز نخوردن ماشین اتومات در حال حرکت، می‌تواند خراب شدن دیسک و صفحه‌ کلاچ باشد.

 

خراب بودن سنسورها باعث استارت نخوردن ماشین می شود

خراب بودن سنسورها

سنسورها نقش بسیار مهمی در گاز نخوردن ماشین دارند. در واقع، از آنجا که مسئولیت ارائه گزارش لحظه‌ای به کامپیوتر ماشین را بر عهده دارد، در صورتی که آسیب ببیند باعث می‌شود که دور موتور آرام تنظیم نمی‌شود و در نهایت، لرزش و گاز نخوردن خودرو را به دنبال خواهد داشت.

سنسور فشار منفیولد هوا و سنسور هیدرولیک به ترتیب سومین و چهارمین سنسورهایی هستند که در صورت خراب شدن، می‌توانند دیگر علت گاز نخوردن ماشین باشند. یکی از راه‌های مناسب جهت شناسایی و برطرف کردن علل خرابی سنسورها وصل کردن آن‌ها به دستگاه دیاگ است.

علت گاز نخوردن ماشین اتومات

علاوه بر خودروهای معمولی، گاز نخوردن در ماشین‌‌های اتومات هم رایج است. در این مورد بر خلاف تصور برخی علت گاز نخوردن اشکال در سیم‌کشی فنی نیست. یکی از مهم‌ترین علت‌های گاز نخوردن ماشین‌های اتومات می‌توان داغ شدن بیش از حد روغن موتور باشد. بنابراین در صورت مشاهده گاز نخوردن خودرو بهتر است برای دقایقی به ماشین استراحت دهید تا در این مدت، حرارت بالای آن کاهش یابد.

علت گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا

یکی از مواقع دیگر که ممکن است خودروی شما گاز نخورد، هنگام بالا بودن دور موتور یا به اصطلاح سرعت بالا است. در این موقعیت، از جمله رایج‌‌‌ترین دلیل گاز نخوردن می‌تواند پمپ بنزین ماشین باشد. البته توجه داشته باشید که این اشکال بسته به نوع خودروها متفاوت است.

به این صورت که در اتومبیل‌های انژکتوری احتمالا کارکرد پمپ‌های برقی دچار اختلال می‌شود. در حالی که در ماشین‌های کاربراتوری، بخش‌های از موتور نظیر لوله ورود و خروج سوخت، صفحه تکیه‌گاه پمپ، فیلتر سوخت و غیره آسیب می‌بیند.

 

علت گاز نخوردن ماشین در حرکت اولیه

گاهی ممکن است در ساعات ابتدایی روز، به محض روشن کردن ماشینتان با گاز نخوردن آن مواجه شوید که در این صورت جای نگرانی نیست؛ چرا که احتمالا به دلیل کمبود انرژی لازم، روشن شدن موتور دچار ریپ زدن و به عبارتی، گاز نخوردن شده است. البته در نظر داشته باشید که هر چه این کمبود انرژی شدیدتر باشد بالتبع، احتمال گاز نخوردن ماشین هم بیشتر می‌شود. لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید واکس داشبورد خودرو نیز می‌توانید از محصولات فروشگاه هافنر دیدن نمایید.

علت گاز نخوردن ماشین کاربراتوری

در نکات بالا به طور کلی اشاره کردیم که علت گاز نخوردن ماشین از چیست؟ حال در این بخش می‌خواهیم به علت گاز نخوردن ماشین‌های کاربراتوری اشاره کنیم. یکی از دلایل گاز نخوردن ماشین‌های کاربراتوری همچون پراید که دارای سیستم سوخت‌رسانی قدیمی هستند، تغییر در میزان دور موتور است. به عبارت دیگر،‌ اگر دور موتور یک ماشین کاربراتوری به صورت مداوم و مستمر افزایش یا کاهش یابد، در صورت فشار دادن پدال گاز موتور روشن و به محض رها کردن خاموش می‌شود.

 

راه‌های جلوگیری از گاز نخوردن ماشین

 

علت گاز نخوردن ماشین بعد از استارت

شاید در مواقعی برایتان پیش آمده باشد که بعد از استارت زدن، خودرویتان روشن نشده باشد. در این حالت، می‌توان گفت که عوامل متعددی از جمله آسیب‌دیدگی سنسور دریچه گاز، حل مشکل گاز نخوردن ماشین، عدم رسیدن سوخت مورد نیاز به موتور، قطع شدن بخش منفی دریچه گاز و غیره باشد که باید در اسرع وقت بررسی و برطرف شوند.

علت خفگی ماشین

یکی از رایج‌ترین علل خفگی ماشین، خراب شدن شمع‌ها است که می‌تواند فرآیند جرقه‌زنی و انفجار را مختل کند. البته علل دیگری همچون نرسیدن سوخت مورد نیاز، خراب شدن وایرها و همچنین نارسایی برق باشد. ضمنا توجه داشته باشید که پدیده خفگی در خودروهای کاربراتوری بیشتر از انژکتورها روی می‌دهد.

راه‌های جلوگیری از گاز نخوردن خودرو چیست؟

قطعا یکی از راه‌های مفید و موثر در جلوگیری از گاز نخوردن ماشین، بررسی و معاینه دوره‌ای اجزایی است که در بالا اشاره شد. کوچک‌ترین مشکل در روند فعالیت یکی از این ملزومات، اختلال در عملکرد مطلوب خودرو را به همراه خواهد داشت.

 ضمن اینکه استفاده از خودروهای بنزینی و همینطور بنزین سوپر، از بروز مشکل گاز نخوردن خودرو تا حدود زیادی جلوگیری خواهد کرد. لازم به ذکر است که تشخیص ایرادات قطعات ذکر شده، باید توسط یک مکانیک حرفه‌ای شناسایی و برطرف شود. با این حال، راه‌های جلوگیری از گاز نخوردن خودرو به طور خلاصه عبارتند از:

  1. به صورت دوره‌ای مورد بازبینی قرار دادن کلیه قطعات
  2. کاربرد سوخت با کیفیت و استاندارد
  3. استفاده از بنزین سوپر

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تمام عواملی را که باعث گاز نخوردن انواع خودروها اعم از انژکتوری و کاربراتوری می‌شود به تفصیل ارائه کنیم. با این حال، بررسی‌های دوره‌ای و متناوب می‌تواند در افزایش طول عمر ملزومات خودروی شما تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

از جمله مواردیکه می‌تواند مانع از بروز برخی مشکلات شود، استفاده از مواد شوینده و تمیزکننده مرغوب است که تا حدودی در حفظ کارآیی آن‌ها موثر خواهد بود. فروشگاه هافنر یکی از فروشگاه‌های معتبر است که در زمینه تامین و عرضه محصولات مخصوص پاکسازی قطعات خودرو به صورت آنلاین فعالیت دارد. در صورت نیاز به خرید موتورشوی خودرو کلیک نمایید.

بنابراین در صورت نیاز، می‌توانید محصولات مورد نظر خود را در بخش مربوطه ثبت سفارش کنید. ضمن اینکه هرگونه سوال یا ابهامی داشتید می‌توانید در قسمت نظرات همین مقاله آن‌ را مطرح کنید در اولین فرصت، پاسخگوی شما باشیم.

مقالات دیگر هافنرواش

2 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x