پلوس ماشین چیست و علائم خرابی آن چگونه است؟

ساختار اتومبیل متشکل از قطعه‌های بسیاری است که هر یک وظایف خاصی را بر عهده دارند. پلوس ماشین نیز یکی از اجزای مهم است که نقش قابل توجهی در عملکرد ماشین دارد. این قطعه در قسمت جلوبندی ماشین قرار دارد و وظیفه آن، انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ‌ها را به عهده دارد. به بیان دیگر، نیروی تولید شده در پیشرانه ابتدا وارد گیربکس شده و سپس از طریق پلوس به چرخ‌ها منتقل می‌شود. از این رو با توجه به اهمیتی که این قطعه جانبی، بازدهی اتومبیل دارد تصمیم داریم در این مطلب، علاوه بر علل خرابی پلوس ماشین، علائم و روش‌های جلوگیری از آسیب دیدگی آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین ارتباط با مدیریت جهت ثبت سفارش، کلیک کنید.

 

کار پلوس ماشین چیست؟

در قسمت جلوبندی خودرو قطعات زیادی به کار رفته است که برای به حرکت درآوردن اتومبیل، تمام این قطعات باید به صورت هماهنگ و منظم وظیفه خود را انجام دهند. همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، کار اصلی پلوس انتقال نیروی چرخش به چرخ‌های اتومبیل است. در حقیقت، میله‌ای درون دیفرانسیل قرار دارد که به چرخ‌های سمت راست و چپ وصل می‌شود این میله تقریبا همان پلوس است.

بنابراین هنگامی که نیروی تولید شده از طریق گیربکس به دیفرانسیل انتقال داده می‌شود، پلوس آن را سریعا به چرخ‌ها منتقل می‌کند که همین باعث حرکت خودرو می‌شود.

 

علت خرابی پلوس ماشین

 

محل قرار گرفتن پلوس خودرو

همانطور که در مباحث قبل نیز اشاره کردیم، پلوس یک قطعه میله‌ای است که بین دیفرانسیل و چرخ‌ها قرار گرفته است. جهت ایجاد اتصال بین دیفرانسیل و هر یک از چرخ‌ها، پلوس جداگانه‌ای در دو طرف دیفرانسیل تعبیه شده است. پلوس حالتی مفصل‌گونه و متحرک دارد که همین شیوه طراحی باعث می‌شود هنگام چرخش لاستیک‌ها و دور زدن ماشین شکسته نشود.

انواع مدل پلوس ماشین

پلوس به طور معمول دو نوع هستند که در زیر هر یک را به صورت کامل شرح خواهیم داد.

سرپلوس معمولی

این نمونه سرپلوس برای خودروهایی کاربرد دارد که سیستم ترمز معمولی دارند. بنابراین، سرپلوس معمولی برای اتومبیل‌‌های دارای سیستم ترمز ABS کارایی ندارد. البته شایان توجه است که سرپلوس ماشین‌های ABS را نیز نمی‌توان برای اتومبیل‌های معمولی به کار برد.

سرپلوس ABS دار

این نوع سرپلوس برای ماشین‌های مجهز به سیستم ترمز ABS به کار می‌رود. لازم به ذکر است که بر روی سرپلوس ABS یک چرخ دنده نصب شده است که با توجه عملکرد ماشین، زمان حرکت ترمزگیر را مشخص می‌کند. به همین دلیل است که برای خودروهای معمولی فاقد کاربرد است.

علت خرابی پلوس ماشین

با توجه به مطالبی که در بالا بیان کردیم، پلوس از جمله لوازمی است که نحوه کارکرد آن اهمیت زیادی در کیفیت عملکرد اتومبیل دارد. این قطعه خود از اجزای جزئی‌تری تشکیل شده است که باید هماهنگی و نظم در ارتباط با یکدیگر داشته باشند.

از این رو کوچک‌ترین اختلال در روند فعالیت هر یک از این اجزاء می‌تواند در نتایج کلی قطعه پلوس تاثیر مخربی داشته باشد. حال در ادامه،‌ به برخی از  مهم‌ترین علل صدمه دیدن پلوس اشاره خواهیم کرد.

رانندگی با دنده نادرست

اگر شما در حین رانندگی از دنده به طور صحیح استفاده نکنید فشار زیادی به کلاچ، دیفرانسیل و همینطور پلوس وارد می‌شود که در نتیجه،‌ آسیب دیدن آن را به دنبال دارد.

پاره شدن گردگیر

یکی از اساسی‌ترین و در عین حال رابج‌ترین علت خرابی پلوس، پاره شدن گردگیر است. گردگیر یک قطعه قیف مانند است که در انتهای پلوس قرار گرفته که کار اصلی‌اش جلوگیری از ورود آلاینده‌های خارجی و گرد و غبار به سر پلوس و سایر مفصل‌های آن است. بنابراین در صورت پارگی این قطعه، پلوس و اجزای آن در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرند. البته در نظر داشته باشید که گاهی اوقات، پاره شدن گردگیر باعث پس دادن روغن نیز می‌شود.

محصولات هافنر

به کارگیری اشتباه ترمز دستی

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند به راحتی زمینه خراب شدن پلوس را فراهم کند استفاده نادرست از ترمز دستی و به عبارتی، گرفتن ترمز‌های ناگهانی است. در حقیقت، باید هنگام کار کردن با ترمز دستی دقت زیادی داشته باشید؛  چرا که استفاده نا به جا و  اشتباه، افزایش استهلاک پلوس و در نهایت، خرابی آن را به دنبال خواهد داشت.

 

رها کردن سریع کلاچ و خراب شدن پلوس خودرو

رها کردن سریع کلاچ

در صورتی که کلاچ اتومبیلتان را به طور ناگهانی و سریع رها کنید به مرور علاوه بر پلوس، سایر ملزومات خودرو نیز در معرض آسیب جبران‌ناپذیری قرار می‌گیرد.

استارت زدن در حالت دنده

از دیگر علت‌های رایج خرابی پلوس، استارت زدن در حالت دنده است. شاید گاهی اوقات، با این پدیده مواجه شده باشید که هنگام استارت زدن در حالت دنده، ضربه‌ای به ماشین وارد می‌شود. تداوم این ضربه در طول زمان می‌تواند آسیب جدی پلوس را در پی داشته باشد. لازم به ذکر است در صورتی که نیاز به خرید واکس داشبورد خودرو با کیفیت داشته باشید، کافیست کلیک نمایید.

بکسل کردن ماشین

وقتی اتومبیل را بکسل می‌کنید معمولا فشار فیزیکی زیادی به بدنه آن وارد می‌شود. بنابراین این فشار می‌تواند باعث خرابی پلوس نیز شود.

نصب نادرست پلوس

یکی دیگر از علت‌های خرابی پلوس خودرو این است که شما هنگام تعویض، آن را به درستی نصب نکنید یا پیج‌هایش را بیش از حد شل یا سفت ببندید. بر این اساس، هنگام تعویض با تعمیر پلوس حتما دقت زیادی داشته باشید. از علائم خرابی پلوس ناشی از نصب اشتباه آن،‌ بروز مشکل در فرمان در حین رانندگی است.

علائم خرابی پلوس

خرابی پلوس ماشین معمولا با نشانه‌هایی همراه است که عبارتند از:

  • شنیدن صدای تق تق هنگام چرخش فرمان به سمت راست یا چپ
  • لرزش اتاق ماشین یا دسته دنده، هنگام رانندگی با سرعت بالا
  • شنیدن صدای تقه‌‌ مانند، هنگام فشردن یا کم کردن فشار پا از روی پدال گاز

با توجه به مطالب بالا توصیه می‌کنیم به صورت دوره‌ای، سرپلوس و همچنین گردگیر اتومبیلتان را مورد بررسی قرار دهید چرا که این رویه باعث افزایش طول عمر و همچنین کاهش هزینه‌های اضافی می‌شود.

 

اجزای پلوس ماشین

 

اجزای پلوس ماشین

اگرچه پلوس قطعه‌ای به ظاهر ساده به نظر می‌رسد اما بر خلاف این تصور، باید بگویم که پلوس خودرو برای اینکه بتواند کارکرد خود را صحیح انجام دهد از اجزای کوچکی تشکیل شده است که در ادامه اشاره‌ای مختصر به هر یک خواهیم داشت. همچنین برای خرید واکس لاستیک خودرو با بهترین کیفیت از فروشگاه تخصصی هافنر نیز می‌توانید کلیک نمایید.

سرپلوس

این قطعه از طرفی به گیربکس و از طرف دیگر به چرخ‌ها متصل است. سرپلوس بخش متحرک انتهایی پلوس است که جهت چرخش پیچشی پلوس تعبیه شده است. به عبارت دیگر، سرپلوس، وظیفه انتقال آخرین مرحله نیرو به چرخ‌ها بر عهده دارد.

مشعلی

مشعلی در انتهای گیربکس قرار دارد و وظیفه آن، اتصال سه شاخ پلوس درون گیربکس به پلوس است.

گردگیر

گردگیر یکی از قطعات کاربردی پلوس است که بین چرخ‌ها و گیربکس قرار دارد. این قطعه وظیفه محافظت از پلوس و سایر اجزای آن در برابر گرد و خاک و دیگر آلاینده‌ها را به عهده دارد. گردگیر به دلیل اینکه به صورت مداوم در مواجه با گیریس قرار دارد دارای عمر کوتاهی است و از این رو خیلی سریع در معرض آسیب قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید که صدمه دیدن گردگیر تاثیر مستقیمی بر روی از کار افتادن پلوس و موتور خودرو دارد.

سه شاخه

سه شاخه اتصال چرخ‌ها و مشعلی را بر عهده دارد که در واقع، تکمیل کننده حرکت طولی پلوس و همینطور مکمل چرخشی سرپلوس است. از علائم آسیب دیدن سه شاخه، لرزش خودرو است.

میل پلوس

میل پلوس یا شافت قطعه دیگری است که درون پلوس قرار دارد. این قطعه به دلیل اینکه همواره فشار زیادی را متحمل می‌شود دارای جنسی آلیاژی است. کارکرد میل پلوس باعث انعطاف پذیری در عملکرد پلوس می‌شود.

وظیفه پلوس خلاص کن چیست؟

پلوس خلاص کن در واقع، نوعی چرخ دنده است که در خودروهای لوکس و شاسی بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مدل اتومبیل‌ها به محض چرخش چرخ‌ها، پلوس نیز حرکت می‌کند تا نیروی لازم را از ملزوماتی همچون کرانویل، پینیون و دیفرانسیل جهت رساندن به چرخ‌ها عبور دهد. این نوع کارکرد در اتومبیل‌های گران قیمت معمولا با از بین رفتن انرژی زیادی می‌شود به همین دلیل، پلوس خلاص کن در آن‌ها تعبیه شده است.

محل قرار گیری پلوس خلاص کن محور جلو است که انتقال حرکت از پلوس به تایرها را کنترل می‌کند. این قطعه به عنوان جایگزینی برای دنده محور جلو به کار می‌رود. هنگامی که قفل پلوس خلاص کن را باز کنید دیگر مانع از انتقال نیرو به چرخ نمی‌شود در نتیجه، اتومبیل به صورت دو دیفرانسیل کار می‌کند.

 

خطرات خراب شدن پلوس خودرو

 

خطرات خراب شدن پلوس خودرو

در صورتی که پلوس ماشین شما دچار آسیب جدی شود معمولا شما با شنیدن صدای تق تق مواجه خواهید شد که در این صورت اگر نسبت به آن‌ بی‌توجه باشید،‌ با این خطرات مواجه می‌شوید:

  • شکسته شدن محفظه ساچمه‌ها و قفل شدن چرخ‌ها؛
  • قفل شدن فرمان؛
  • شکسته شدن پلوس؛
  • آسیب دیدن گیربکس؛
  • خطر از دست دادن کنترل ماشین و چپ شدن آن.

نکات مهم تعویض پلوس

از جمله مواردی که توصیه می‌کنیم حتما قبل از تعویض پلوس در نظر داشته باشید عبارتند از:

  1. خالی کردن واسکازین گیربکس و دیفرانسیل
  2. عدم وارد شدن ضربه به کاسه نمد در حین تعویض
  3. قرار دادن یک شافت در محل اتصال دیفرانسیل هنگام باز کردن پلوس‌های دو طرف؛
  4. عدم استفاده از ترمز زمان تعویض پلوس

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم با شرح نکاتی کاربردی، آشنایی کلی از پلوس خودرو به شما ارائه دهیم تا بتوانید استفاده بهینه‌ای از این قطعه داشته باشید. البته در فروشگاه هافنر مواد شوینده با کیفیتی نیز ارائه می‌شود که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، باعث بهبود کارایی و طول عمر قطعات خودروی خود شوید.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x