علت سوختن واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر یک قطعه مهم و به شدت کاربردی در موتورهای احتراق است که در بین سرسیلندر و بلوکه سیلندر قرار دارد. این واشر مسئول آب بندی فضای بین این دو قطعه است که توانایی تحمل فشار و حرارت بالا را دارد.از آنجایی که واشر سرسیلندر قطعه مهم و لازم در خودرو است، کیفیت و  نوع آن همچنین عملکرد صحیح و دور از اشتباه آن در موتور اهمیت بالایی دارد. این قطعه با هدف مقاومت بر تنش‌های حرارتی و ارتعاشات مورد استفاده قرار می‌گیرد که انواع مختلفی دارد و شامل  کامپوزیتی و مسی وغیره است. علت سوختن واشر سرسیلندر کم شدن آب رادیاتور و جوش آوردن آن است که البته دلایل دیگری هم می‌تواند داشته باشد. لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید واکس لاستیک خودرو با بهترین کیفیت از تولیدی تخصصی هافنر، کافیست کلیک نمایید.

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر در موتور قرار دارد که از آن به منظور آب بندی بین سرسیلندر و سیلندر بهره می‌برند. هدف استفاده از این قطعه آب بندی کامل بین سیستم‌های روغن رسانی، آب و موتور احتراق است.

واشر سرسیلندر را از پنبه نسوز تولید می‌کنند که از فرار گاز از سیستم احتراق و نشت آب از کانال آب و همچنین روغن از کانال روغن جلوگیری می‌کند. به سوختن واشر سیلندر اصطلاحا دفورمه شدن نیز گفته می‌شود.

واشر سرسیلندر چیست

وقتی واشر سرسیلندر دفورمه می‌شود، تنظیمات آب بندی در سیستم‌های مذکور از بین می‌رود و منجر به نشتی آب، روغن و گاز خواهد شد. وجود آن باعث یکپارچه کردن سرسیلندر می‌شود که علاوه بر آن جریان آب و روغن بدون ترکیب شدن با هم جریان پیدا می‌کند. همچنین فضای سر بسته اتاقک احتراق را آب بندی می‌کند.

انواع واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر را بر اساس جنس و عملکردی که دارد در دسته‌های مختلفی قرار می‌دهند که انواع آن شامل موارد زیر است:

انواع واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر کامپوزیتی

واشرهای کامپوزیتی را می‌توان قدیمی‌ترین مدل واشر سرسیلندر معرفی کرد؛ چراکه بیشتر در خودرهای قدیمی وجود دارد. به طوری که کمتر خودرویی را می‌توان یافت که از این نوع واشر استفاده کند.

واشر سرسیلندر مسی

واشر مسی یکی دیگر از انواع واشر سرسیلندر است، البته استفاده از آن خیلی رایج نیست که تنها برای موقعیت‌های خاص کاربرد دارد. واشر مسی به خاطر جنس مسی که دارد از خاصیت انعطاف پذیری برخوردار است و می‌تواند فرآیند آب بندی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد؛ علاوه بر آن توانایی انتقال حرارت را دارد.

انواع واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر الاستومری

جنس الاستومری شبیه به پلیمر لاستیکی است که از ویژگی انعطاف پذیری عالی و آب بندی دقیق برخوردار است. واشر سرسیلندر الاستومری کیفیت مطلوبی دارد که البته این نوع واشر نیز خیلی رایج نیست.

واشر سرسیلندر MLS

در ساخت خودروهای جدید بیشتر از واشر سرسیلندر ام ال اس استفاده می‌شود که کلیه ویژگی‌های مطلوب در واشر سرسیلندر را دارد و تمامی وظایف لازم را به خوبی برآورده می‌کند.

وظایف واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت؛ اما قبل از آن لازم است اضافه کنیم که این قطعه برای یکپارچه کردن فضای سرسیلندر و سیلندر مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید واکس داشبورد ماشین کافیست کلیک نمایید.

وظایف واشر سرسیلندر

  • آب بندی

از اصلی‌ترین وظایف واشر سرسیلندر، آب بندی فضای بین سیلندر و سرسیلندر است. زمانی که موتور در حال فعالیت باشد از آنجایی که فشار سیلندر افزایش می‌یابد واشر سرسیلندر به حفظ این فشار می‌پردازد تا سیلندر بهترین عملکرد خود را ارائه دهد.

  • هدایت مایعات

واشر سرسیلندر به آب و روغن و مایعات اجازه می‌دهد تا پمپاژ شوند و اصلا با هم ترکیب نشوند؛ چراکه هم داخل و هم خارج موتور مایع خنک کننده وجود دارد.

  • حفظ و نگهداری مایع خنک کننده

از مهم‌ترین وظایف واشر سرسیلندر می‌توان حفظ مایعات درون موتور و جلوگیری از مخلوط شدن آن‌ها اشاره کرد. برای مثال اجازه ترکیب شدن مایع و روغن را نمی‌دهد؛ چراکه در این صورت رادیاتور مسدود می‌شود و دمای موتور افزایش می‌یابد.

جنس واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر از جنس پنبه نسوز و فولاد و مس است. به عبارت دیگر با ترکیب کردن پنبه نسوز، فولاد و مس به ساخت واشر سرسیلندر می‌پردازند. واشر سرسیلندر از ویژگی انعطاف پذیری و تحنل فشار و حرارت برخوردار است که این ویژگی‌های به خاطر جنس آن است.

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر نیز مانند هر قطعه دیگر در معرض خرابی قرار دارد که خرابی آن به صورت دفرمه شدن خود را نشان می‌دهد. دمای موتور به هنگام کار بسیار زیاد می‌شود و اگر این افزایش دما از حد استاندارد خود خارج شود باعث خرابی یا سوختن واشر سرسیلندر خواهد شد. به طور کلی علت سوختن واشر سرسیلندر شامل موارد زیر است.

سوختن واشر سرسیلندر

اولا این موضوع می‌تواند به علت کم بودن آب رادیاتور، مسدود بودن لوله‌های آب و خراب بودن پروانه نیز رخ دهد. دوما امکان دارد مشکل اصلی از سبک غلط و نامناسب رانندگی باشد. البته خرابی ترموستات و افزایش دما موتور نیز دلیل محکمی بر سوختن واشر سرسیلندر است. البته مشکل اصلی واشر سرسیلندر می‌تواند به خاطر اختلال در سیستم خنک کننده باشد.

علائم سوختن واشر سرسیلندر

قطعا خرابی یا دفرمه شدن واشر سرسیلندر مشکلات بزرگی در پی خواهد داشت که این تاثیرات مخرب با علائم و نشانه‌هایی همراه است. راننده باید در صورت مشاهده این  موارد سریعا اقدام به تعویض واشر سرسیلندر کند. لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید جرم گیر بدنه ماشین کافیست کلیک نمایید.

از مهم‌ترین علائم خرابی واشر سرسیلندرمی‌توان به نشتی زیر منیفولد، خروج دود سفید از لوله اگزوز، مشاهده حباب در رادیاتور، افزایش دما موتور و جوشش آن اشاره کرد. البته علاوه بر این موارد تغییر زنگ روغن و خروج دود آبی از گاز نیز دیگر علائم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر است.

خطرات سوختن واشر سرسیلندر

در صورتی که واشر سرسیلندر خراب شود خودرو با مشکلاتی مثل کمبود آب رادیاتور، پیچیده شدن لوله ورود و خروج آب و بسته شدن مجرای آن در موتور مواجه می‌شود. از طرف دیگر ترموستات به کلی خراب می‌شود و دمای موتور افزایش می‌یابد.

پس اگر در شهری زندگی می‌کنید که آب و هوای آن گرم است یا ترافیک‌های زیادی دارد حتما دفورمه شدن واشر سرسیلندر را جدی بگیرید؛ زیرا در این موقعیت رانندگی با این قطعه خراب اشتباه بزرگی است. همچنین خراب شدن این قطعه باعث از بین رفتن آب بندی سیلندر می‌شود.

نحوه تعویض واشر سرسیلندر

برای تعویض واشر سر سیلندر به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید و با پیروی از روش‌های آن به تعویض این قطعه بپردازید. البته در صورت نیاز می‌توانید از یک تعمیرکار حرفه‌ای و کار بلد کمک بگیرید.

جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر

از راههای جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر می‌توان به تعویض مرتب روغن و رانندگی مناسب با سرعت استاندارد اشاره کرد. البته حواس جمع باشید که خرابی این قطعه می‌تواند به علت آسیب دیدن سیستم خنک کننده نیز باشد پس حتما آن را چک کنید.

علت سوختن واشرسرسیلندر

سخن پایانی

واشر سرسیلندر یک قطعه مهم و کاربردی در خودرو به شمار می‌رود که به دلایل مختلفی ممکن است خراب شود. این قطعه وظایف متعددی را بر عهده دارد که شامل آب بندی، حفظ فشار و مایعات و جلوگیری از ترکیب شدن آن‌ها است.

شما برای تهیه انواع شوینده‌ تخصصی خودرو می‌توانید از فروشگاه هافنر اقدام کنید. این مرکز خرید به تولید شامپو خودرو و محصولات دیگر می‌پردازد که زمینه خرید آنلاین و سریع مشتریان را فراهم کرده است. به طوری که می‌توانید همین حالا محصول مورد نظر خود را در این فروشگاه تهیه کنید. مجموعه هافنر همه روزه پاسخگو شما هستند و برای ارتباط با آن‌ها کافی است با تلفن ثابت این فروشگاه تماس بگیرید.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x