کلاچ برقی چیست؟

یکی از مشکلات اساسی برای رانندگان خودرو به کلاچ و ترمز مربوط می‌شود. ایده استفاده از سیستم‌های پیشرفته برای حل معضل کلاچ و ترمز در شهرهای پرترافیک توسط شرکت‌های خلاق در زمینه طراحی خودرو به مرحله تولید رسید. در واقع کلاچ برقی به نوعی دستگاه الکترومکانیکی گفته می‌شود که قابلیت نصب بر روی انواع خودرو را دارد و با بهره‌گیری از این سیستم دیگر به کلاچ و ترمز نیازی نیست.

این سیستم مکانیزمی شبیه به گیربکس اتوماتیک دارد، با این تفاوت که در گیربکس اتوماتیک پس از حرکت خودرو دیگر کلاچ و ترمز نیازی نیست و تعویض دنده کاملاً اتوماتیک انجام می‌شود. اما در سیستم کلاچ برقی فقط عمل کلاچ‌گیری به صورت اتوماتیک انجام شده و راننده باید تعویض دنده (افزایش دنده و معکوس کردن) را به صورت دستی انجام دهد. بنابراین در سیستم کلاچ هوشمند یا کلاچ اتوماتیک تنها عمل کلاچ‌گیری به صورت خودکار انجام خواهد شد و دیگر به نیم کلاچ کردن برای تعویض دنده توسط پا نیازی نیست. لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید واکس کلاستیک خودرو با بهترین قیمت و کیفیت از تولیدی تخصصی هافنر، می‌توانید کلیک نمایید.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین ارتباط با مدیریت جهت ثبت سفارش، کلیک کنید.

 

ویژگی‌های کلاچ برقی

ویژگی‌های کلاچ اتوماتیک هوشمند شامل قسمت‌ها و بخش‌های متنوعی از انواع کلاچ برقی است که به شرح زیر می‌باشد.

  • قیمت بسیار مناسب
  • افزایش عمر صفحه کلاچ
  • رانندگی آسان
  • پیشگیری از کمردردهای مزمن ناشی از کلاچ‌گیری
  • کلاچ‌گیری خودکار در ترافیک و نیم کلاچ در سربالایی
  •  عدم تغییر در سیستم گیربکس و دیفرانسیل خودرو
  • قابلیت جا به جایی سیستم از یک خودرو به خودروی دیگر
  • امکان خاموش کردن سیستم و رانندگی به صورت کلاچ‌گیری معمولی
  • قابل نصب بر روی خودروهای روز و قدیمی
  • تشخیص دنده خلاص به صورت هوشمند
  • عدم نیاز به کالیبراسیون و تنظیم اولیه
  • قابلیت تنظیم نیم کلاچ به صورت دلخواه
  • کاهش مصرف سوخت در ترافیک مطابق با الگوی راننده ماهر
  • سرعت کلاچ‌گیری بسیار بالا

عملکرد کلاچ اتوماتیک

عملکرد کلاچ اتوماتیک

شاید این سؤال ذهن شما را درگیر کرده است که مکانیزم عملکرد کلاچ برقی به چه صورت انجام می‌شود؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که سیستم کلاچ هوشمند از ECU خودرو اطلاعات دور موتور را دریافت می‌کند تا در زمان زیاد شدن دور موتور خودرو به صورت اتوماتیک عمل نیم کلاچ انجام شود و وقتی دور موتور به بالاترین میزان مناسب برای تعویض دنده رسید، عمل نیم کلاچ به تمام کلاچ تبدیل شده تا دنده به صورت دستی توسط راننده تعویض شود.

این موضوع برعکس هم با پایین آمدن دور موتور به صورت اتوماتیک سبب رها شدن کلاچ خودرو می‌شود. لازم به ذکر است که سیستم برقی کردن کلاچ خودرو فقط در افزایش و کاهش دنده عمل نمی‌کند و در مواقعی که نیاز به بالا رفتن از شیب است عمل نیم کلاچ را انجام می‌دهد و یا زمانی که ترمز ناگهانی صورت می‌گیرد عمل کلاچ‌گیری برای تعویض معکوس دنده و نگه داشتن خودرو بدون خاموش شدن موتور انجام خواهد شد. در صورت نیاز به خرید واکس داشبورد خودرو با قیمت و کیفیت عالی، کلیک نمایید.

اجزای کلاچ اتوماتیک هوشمند

کلاچ هوشمند از چندین بخش مختلف تشکیل شده است. شستی روی دسته دنده به عنوان جز پرکاربرد این سیستم به شمار می‌آید و راننده مستقیماً با آن سر و کار دارد. با نصب سیستم موتور کلاچ برقی بر روی خودرو شستی برقی مناسب با کلاچ اتوماتیک جایگزین سر دنده معمولی می‌شود. روی این سر دنده برقی یک شستی وجود دارد و زمانی که راننده خودرو قصد حرکت دارد باید ابتدا شستی روی دسته دنده را فشار دهد و خودرو را در دنده 1 قرار داده و سپس پدال گاز را فشار دهد. در مرحله بعد مکانیزم سیستم کلاچ هوشمند با دریافت اطلاعات دور موتور از ECU خودرو مقدمات لازم به منظور تعویض دنده را برای راننده فراهم می‌کند.

آیا کلاچ برقی خوب است؟

کلاچ برقی خودرو راحتی زیادی را برای شما فراهم می‌کند، اما به یاد داشته باشید که در گذشته این آسایش و راحتی تنها به مدت کوتاهی ختم می‌شد. در سری‌های اول برقی کردن کلاچ در ایران استفاده از آن تا حدودی مشکل بود و روی هر خودرو عملکرد مشابهی نداشت. اما طی سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در ساخت این دستگاه رخ داد که در دراز مدت موجب آسایش رانندگان شد و همه این پیشرفت‌ها نتیجه سال‌ها تحقیق و آزمایش شرکت‌های داخلی سازنده کلاچ برقی بر روی انواع خودرو است.

 

محصولات هافنر

مزایای کلاچ برقی

همان‌طور که از مکانیزم عملکرد سیستم کلاچ هوشمند برقی متوجه شدید بهره‌گیری از آن در خودرو سبب راحتی و کاهش خستگی راننده می‌شود و مزایای چون افزایش طول عمر صفحه کلاچ و کاهش مصرف سوخت خودرو را در پی خواهد داشت. از دیگر مزایای سیستم کلاچ برقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قابلیت ارتقا به گیربکس اتوماتیکAMT
  • پیشگیری از عوارض جسمانی رانندگان از قبیل کمر درد و زانو درد
  • بدون تغییر در شتاب اولیه
  • نصب سریع و آسان بر روی خودرو بدون نیاز به هزینه نگهداری
  • کلاچ‌گیری اتوماتیک در مسیرهای پرتردد

معایب کلاچ برقی

معایب کلاچ برقی

در کنار تمام مزایایی که استفاده از کلاچ اتوماتیک در خودرو برای راننده دارد، انجام اشتباهاتی هم در این نوع سیستم سبب کاهش راندمان کلاچ برقی می‌شود. مشکلات کلاچ اتوماتیک عبارت‌اند از

  • درست استفاده نکردن از کلاچ توسط راننده
  • کلاچ‌گیری بی مورد و سرخود
  • درست تعویض نکردن دنده
  • درست نصب نکردن سیستم کلاچ اتوماتیک
  • برقی نبودن موتور کلاچ

معایب کلاچ هوشمند در مقایسه با مزایای آن بسیار اندک است و بیشتر به خطای انسانی مرتبط است. بنابراین با کمی دقت در تنظیمات و استفاده از این سیستم توسط راننده می‌تواند تا حد زیادی از کاهش راندمان جلوگیری کند.

تجربه رانندگی با کلاچ برقی به چه کسانی توصیه می‌شود؟

بر اساس آمار و تجربه استفاده از کلاچ برقی، رانندگی برای افرادی که دارای ناتوانی جسمی و مشکلات درد عضله‌ای و کمر درد هستند مناسب است. جانبازان و معلولین از افرادی هستند که برای استفاده این نوع کلاچ در اولویت هستند. همچنین اگر از کلاچ‌‎گیری‌های زیاد خسته شده‌اید و برایتان تمرکز هم زمان روی کلاچ و دنده سخت است، انتخاب کلاچ هوشمند می‌تواند یک گزینه مناسب برای رانندگی آسان‌تر باشد. نظرات درباره کلاچ اتوماتیک گاهی اوقات کاملاً موافق و راضی و گاهی اوقات مخالف و به شدت ناراضی است، البته نظرات مخالف به دلیل نصب نادرست یا استفاده از کلاچ اتوماتیک بی‌کیفیت است.

کلام آخر

در این مقاله در مورد کلاچ برقی صحبت کردیم. نظرات متفاوتی وجود دارد. بسیاری از افراد که از نوع با کیفیت و سازگار این کلاچ برای خودروی خود استفاده کرده‌اند پس از چند سال هنوز از انتخاب خود راضی هستند و خرید این کلاچ‌ها را به دیگران نیز توصیه می‌کنند. برخی از رانندگان نیز معایبی درباره کلاچ‌های هوشمند گفته‌اند، اما در بازار کلاچ اتوماتیک هنوز هم محصولی است که خواهان زیادی دارد.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x