انواع تسمه تایم خودرو

تسمه تایم خودرو یک قطعه پلاستیکی است که به منظور اتصال بین میل لنگ و میل سوپاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع حرکت این دو قطعه به تسمه تایم بستگی دارد که حرکت میل لنگ و میل سوپاپ را به هم ربط می‌دهد. به طوری که اگر میل لنگ بچرخد باعث چرخش میل سوپاپ هم می‌شود.

تسمه تایم ماشین دندانه‌‌های ریزی دارد و مسئول نظم دادن به اجزای موتور است. این قطعه انواع مختلفی دارد که شامل تسمه تخت، تسمه گرد، تسمه وی شکل و تسمه تایم هماهنگ است. تسمه تایم خاصیت ارتجاعی دارد؛ اما بعد از مدت زمان مشخصی، قابلیت انعطافی خود را از دست می‌دهد و پاره می‌شود‌. این مسئله بر سلامت خودرو و امنیت سرنشینان تاثیر منفی می‌گذارد.

تسمه تایم خودرو چیست؟

تسمه تایم جزو اجزای موتور به شمار می‌رود که آن را با عنوان تسمه تایمینگ هم می‌شناسند‌. این قطعه داخل پیشرانه قرار دارد و باعث اتصال میل لنگ به میل سوپاپ می‌شود. تسمه تایم زمان ‌بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را بر عهده دارد. به عبارت دیگر این قطعه مسئول چرخاندن و یا کنترل سوپاپ‌ها است. لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید براق کننده بدنه خودرو با بهترین کیفیت از تولیدی هافنر، می‌توانید کلیک نمایید.

تسمه تایم خودرو چیست

اگرچه محل نصب تسمه تایم در هر خودرو متفاوت است؛ اما به طور کلی بیشتر آن‌ها را در محل سرسیلندر قرار می‌دهند‌. محل تعبیه این قطعه اهمیت بالایی دارد؛ چراکه اگر تسمه تایم یک یا چند دندانه جا به جا شود زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها بهم می‌ریزد. این مسئله روی دیگر قطعات موتور هم تاثیر می‌گذارد.

تسمه تایم خودرو

انواع تسمه تایم خودرو

به طور کلی تسمه تایم‌ها را در چهار دسته قرار می‌دهند که شامل تسمه تخت، تسمه گرد، تسمه وی شکل و تسمه همزمان است. البته علاوه بر این تقسیم بندی، تسمه تایم خودرو به دو دسته دیگر که شامل لاستیکی و زنجیری است هم تقسیم می‌شود‌. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید موتورشوی خودرو می‌توانید کلیک نمایید.

انواع تسمه تایم خودرو

تسمه تایم لاستیکی

این نوع تسمه تایم رایج‌ترین مدل تسمه به شمار می‌رود که از دندانه‌های متعددی برخوردار است و همین ویژگی باعث متمایز شدن آن نسبت به بقیه شده است‌. وجود این دندانه‌ها مانع از لغزش آن می‌شود.

 تسمه تایم زنجیری

گاها از این تسمه تایم به جای مدل لاستیکی استفاده می‌شود. لازم است این نکته را در این جا بیان کنیم که تسمه زنجیری در برابر تسمه لاستیکی از مقاومت بیشتر برخوردار نیست؛ اما به طور کلی نیاز کمتری به تعویض دارد که آن هم به خاطر جنس آن است.

  تسمه تخت

تسمه‌های تخت به شکل نوار پلاستیکی طراحی شده‌اند و در موقعیت‌هایی که طول و فاصله بین قرقره و یا هرزگرد زیاد باشد مورد استفاده قرار می‌گیرند‌. البته تسمه‌های تخت بیشتر برای صنایع کشاورزی کاربرد دارند، برای همین بیشتر اوقات آن را جزو انواع تسمه تایم محسوب نمی‌کنند.

تسمه‌ گرد

تسمه‌های گرد به نوار لاستیک اورینگ هستند برای تجهیزات کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه توانایی تحمل بار سبک را دارد برای همین در چرخ خیاطی و ابزار دقیق کاربرد دارد.

تسمه وی شکل

تسمه‌های وی شکل ذوذنقه‌ای هستند که اغلب تسمه تایم‌های ماشین به همین شکل طراحی می‌شوند. این قطعه مسئول انتقال قدرت آن هم با سرعت سریع است‌. این تسمه تایم از مقاومت بالایی در برابر لغزش برخوردار است.

به همین دلیل برای خودروهایی که بار سنگین دارنو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تسمه‌ها در داخل قرقره و یا هرزگرد به طور ثابت قرار گرفته و باعث افزایش بازدهی و انتقال نیرو می‌شوند.

انواع تسمه تایم خودرو

تفاوت تسمه تایم با زنجیر تایم چیست؟

استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه تایم روش رایجی بود که در گذشته زیاد انجام می‌شد. در آن زمان این قطعه را تا لحظه‌ای که به موتور آسیب نرسانده تعویض نمی‌کردند؛ اما با گذشت زمان این مسئله بر عکس شد و الان تسمه تایم را به جای زنجیر تایم استفاده می‌کنند‌.  از طرف دیگر وقتی نیاز باشد به تعویض این قطعه می‌پردازند.

ناگفته نماند که این قطعه به کل کنار گذاشته نشده و در برخی از ماشین سنگین ها از آن استفاده می‌کنند. یکی از تفاوت‌های این دو قطعه در مورد جنس آن‌ها است. زنجیر تایم جنس فلزی دارد و در برابر بیشتر آسیب و ضربه ها مقاوم است.

بنابراین به خاطر جنس با کیفیتی که دارد احتیاج کمتری به تعویض پیدا می‌کند. تسمه تایم اما جنس پلاستیکی دارد‌.

تفاوت تسمه تایم ماشین با زنجیر تایم

وظایف تسمه تایم در خودرو

اصلی‌ترین وظیفه تسمه  تایم، زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ است. اهمیت این زمان بندی به قدری زیاد است که اگر دچار اختلال شود عملکرد کل ماشین و موتور مختل می‌شود‌؛ بنابراین تسمه تایم به تنظیم باز و بسته شدن سوپاپ و پیستون در زمان معین و درست می‌پردازد‌.

وظایف تسمه تایم در خودرو

علائم خرابی تسمه تایم خودرو

  • ایجاد ترک خوردگی بر روی تسمه
  • مشکل در استارت خوردن ماشین
  • خروج دود زیاد از خودرو
  • نشتی روغن
  • شنیدن صداهایی مثل تیک تیک از موتور
  • استارت نخوردن موتور
  • عدم عملکرد صحیح موتور
  • افت فشار روغن
  • کشیدگی تسمه
  • شکستن پیستون یا سوپاپ

علائم خرابی تسمه تایم خودرو

عواقب خرابی تسمه تایم

خرابی تسمه تایم به معنای از بین رفتن نظم عملکرد پیستون و سوپاپ و حرکت آزادانه آن‌ها است. یعنی قطعاتی مثل سوپاپ هوا یا سوپاپ بنزین بدون وجود هیچگونه هماهنگی به چرخش در می‌آیند‌. این وضعیت باعث برخورد قطعات به هم و شکستن آن‌ها می‌شود. در نتیجه قطعات یا کج و یا دچار خراشیدگی می‌شوند.

یعنی خراب شدن یک قطعه به کوچکی تسمه تایم می‌تواند این همه خسارت را به خودرو وارد کند. از آنجایی که انواع تسمه تایم در خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس حتما به موقع این قطعات را تعویض کنید.

عواقب خرابی تسمه تایم

سخن پایانی

تسمه تایم یک قطعه مهم در خودرو به شمار می‌رود و بر خلاف جثه کوچک مسئولیت مهمی را بر عهده دارد؛ بنابراین باید نگهداری و رسیدگی به این قطعه را جدی گرفت. زیرا اگر خراب شود و آن را تعویض نکنید باعث شکستن یا خراشیدگی قطعات دیگر می‌شود. حتی امکان دارد به موتور هم خسارت وارد کند.

اگر در مورد این قطعه سوالی دارید و یا مسئله‌ای ذهن شما را درگیر کرده است می‌توانید در قسمت کامنت‌ها آن را به اشتراک بگذارید و از این طریق با ما در ارتباط باشید. ما آماده پاسخگویی و راهنمایی شما در هر حوزه‌ای هستیم.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x