علت سوختن سیم کشی خودرو

سوختن سیم کشی خودرو مسئله مهمی است که عواقب خطرناکی دارد و در صورت وقوع باید آن را خیلی جدی بگیرید؛ زیرا هم زیان مالی و هم جانی دارد که بهتر است برای جلوگیری از رخ دادن این وضعیت اول با سیستم سیم کشی خودرو خود آشنا شوید و بعد علت سوختن سیم کشی خودرو و بروز این مسئله را چک کنید. لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید موتورشوی خودرو با بهترین کیفیت و قیمت از تولیدی تخصصی هافنر، کافیست کلیک نمایید.

سیستم برق و سیم کشی در خودرو خیلی پیچیده است که عملکرد ماشین به این سیستم بستگی دارد؛ بنابراین اگر کوچک‌ترین مشکلی برای این بخش به وجود آید فعالیت قسمت بزرگی از خودرو مختل می‌شود. موارد متعددی باعث سوختن سیم کشی خودرو خواهد شد که البته امکان عیب یابی و تعمیر آن وجود دارد.

علت سوختن سیم کشی خودرو

دلایل زیادی وجود دارد که باعث خرابی یا سوختن سیم کشی خودرو می‌شود که به طور کلی شامل مواردی مثل نقص در جعبه فیوز، نقص در باتری و دینام، نقص در سیستم احتراق و عملکرد کابین است.

  •  نقص در جعبه فیوز

فیوز در واقع یکی از اجزای سیستم سیم کشی خودرو به شمار می‌رود که در مسیر سیم قرار دارد. در صورتی که در سیم کشی خودرو مشکلی به وجود آید و یا اصطلاحا اتصالی کند، فیوز جریان برق را قطع می‌کند تا آسیب و خسارت‌های بیشتری به وجود نیاید.

در جعبه فیوز، فیوزها قرار گرفته‌اند که به طور کلی دو جعبه فیوز در خودرو استفاده می‌شود. جعبه اول به کنترل سیم کشی داخلی ماشین می‌پردازد و جعبه دوم نیز درون کابین خودرو و زیر داشبور تعبیه شده است. در صورت هرگونه مشکل فنی در این جعبه‌ها، فیوز عملکرد صحیحی را از خود نشان نخواهد داد و در نتیجه باعث سوختن سیم کشی می‌شود. در صورت تمایل به خرید واکس لاستیک کافیست کلیک نمایید.

  • نقص در باتری خودرو

از دیگر علت سوختن سیم کشی خودرو می‌توان به باتری اشاره کرد. به طور کلی باتری‌ها در اتومبیل در دو نوع اتمی و خیس مورد استفاده قرار می‌گیرند که باتری اتمی نیاز به چک کردن و بررسی منظم ندارد؛ اما باتری‌های خیس اولا به آب باتری نیاز دارند و دوما هفته‌ای یکبار باید آن‌ها را چک کرد. زیرا اتمام آب باتری می‌تواند مشکل سوختن سیم کشی را به وجود آورد.

وقتی باتری ماشین خراب می‌‌شود خودرو استارت نمی‌زند که این مشکل می‌تواند باعث اختلال در سیم کشی شود.

علت سوختن سیم کشی خودرو

  • نقص در دینام

دینام یک قطعه و کاربردی در سیستم برقی خودرو محسوب می‌شود و در موقعیت‌هایی که باتری خراب شده و امکان ذخیره کردن شارژ وجود ندارد این قطعه برق را به موتور منتقل می‌کند. در صورتی که باتری سالم باشد اما دینام دچار اختلال عملکردی باشد باتری شارژ را تخلیه می‌کند. در این وضعیت، سایر قطعات برقی خودرو هم از کار می‌افتند و ماشین جوش می‌آورد.

  •  نقص در سیستم احتراق خودرو

سیستم احتراق متشکل از چند قطعه است که نقش مهمی را در سوخت رسانی دارند؛ لذا در صورت ایجاد نقص فنی در این قطعات، سوخت رسانی صحیح انجام نمی‌شود و صداهای ناهنجاری از اگزوز شنیده می‌شود.

زمانی که اشکالی در این سیستم به وجود می‌آید مصرف سوخت نیز بیشتر می‌شود و این مسئله نیز یک علت سوختن سیم کشی خودرو است.

اجزای سیستم سیم کشی خودرو

سیستم سیم کشی خودرو یک بخش مهم و اساسی در تمام خودروها به شمار می‌رود که کاملا به مدل و نوع اتومبیل بستگی دارد. این سیستم از قطعات مختلفی تشکیل شده که چگونگی عملکرد و کارایی آن‌ها در سیم کشی خودرو تاثیر می‌گذارد. اجزای سیستم سیم کشی خودرو شامل موارد زیر است:

  • سیم‌ها

در این سیستم به منظور اتصال به اجزای دیگر خودرو از سیم استفاده می‌شود. در واقع در سیم کشی اتومبیل سیم‌ها نقش اساسی را بر عهده دارند و باعث انتقال برق و نیرو تولیدی به بخش‌های برقی خودرو می‌شوند. همچنین وجود سیم و عملکرد درست آن در هدایت برق تولیدی دینام تاثیر بسزایی دارد. برای اینکه سیستم سیم کشی با مشکلی مواجه نشود از سیم‌های مختلف با درجه مقاومت متفاوت استفاده می‌کنند.

  •  فیوزها

فیوز بیشتر نقش محافظتی دارد و سیم‌های متصل به خود را حفظ می‌کند. به این صورت که اگر جریان با ولتاژ بیش از توان سیم قصد عبور را داشته باشد فیوز برق را قطع می‌کند. فیوزها دو تیغه فلزی از جنس پلاستیک دارند که از طریق سیم به هم وصل می‌شوند‌؛ بنابراین علت سوختن سیم کشی خودرو می‌تواند به خاطر خرابی فیوز باشد.

  •  اتصالات

یکی دیگر از اجزای سیستم سیم کشی خودرو، اتصالات یا سوکت است که بدون وجود آن‌ها نمی‌توان جریان برق را منتقل کرد. به عبارت دیگر اتصالات باعث متصل کردن سیم کشی می‌شود. از وظایف این قطعه می‌توان به تعمیر سیم کشی و فیوز اشاره کرد. به طوری که بدون حضور این قطعات نمی‌توان به تعمیر سیم پرداخت.

اجزای سیستم سیم کشی خودرو

علت داغ شدن سیم منفی ماشین

یکی از دلایل سوختن سیم کشی خودرو و داغ شدن سیم منفی و مثبت، جنس ضعیف آن‌ها است. البته این موضوع با تهیه کابل اتصالی با کیفیت و جنس مناسب و یا تعویض سیم کشی بر طرف می‌شود. از عمده دلایل داغ شدن سیم منفی و مثبت ماشین می‌توان به شل یا سفت بودن نامتعادل آن‌ها اشاره کرد.

به طور کلی این مسئله می‌تواند به دلایل مختلفی صورت گیرد؛ بنابراین برای پیشگیری از آتش سوزی و خسارت‌های بیشتر باید آن را سریعا تعمیر و یا تعویض کرد. در صورت تمایل به تهیه شامپو خودرو با بهترین کیفیت می‌توانید کلیک نمایید.

نکات مهم مراقبت از قطعات برقی خودرو

برای نگهداری از قطعات برقی خودرو باید به یکسری اصول و نکات پایبند بود که آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • جلوگیری از ورود رطوبت

در صورتی که رطوبت و مایعات به لوازم برقی ورود پیدا کنند باید فاتحه آن قطعات را بخوانید؛ چراکه تجهیزات برقی حساس هستند و ورود آب به درون آن‌ها باعث خرابی و حتی مشکلات بدتر می‌شود. علاوه بر آن سوکت و دسته سیم نباید دچار نشتی شوند؛ زیرا در این حالت امکان اتصالی سیم کشی خودرو وجود دارد.

  • تامین ولتاژ مورد نیاز توسط دینام و باتری

قطعا باید ولتاژ مناسب برای قطعات برقی برقرار باشد تا عملکرد خوبی را از خود نشان دهند که این کار به وسیله دینام و باتری انجام می‌شود. اما هرگونه نوسان یا تغییری که در مقدار این قطعات ایجاد شود، ماشین خسارت و آسیب زیادی می‌بیند.

نکات مهم مراقبت از قطعات برقی خودرو

علت داغ شدن سیم چراغ جلو

یکی از اتفاقاتی که برای اکثر خودروها رخ می‌دهد و خیلی خوشایند هم نیست سوختن چراغ جلو است؛ چراکه این مسئله روی افزایش دید راننده مخصوصا در شب تاثیر منفی می‌گذارد و امکان رخ دادن اتفاقات خطرناک وجود دارد.

جنس سیم‌های موجود در چراغ جلو از تنگستن است که وقتی چراغ‌ها روشن می‌شوند دمای ذوب این سیم‌ها نیز افزایش می‌یابد. البته به علت سوختن سیم کشی خودرو امکان سوختن این سیم نیز وجود دارد.

علت ذوب شدن سوکت پشت چراغ جلو

این اتفاق می‌تواند به خاطر شل بودن سوکت رخ دهد. همچنین از آنجایی که برخی از لامپ‌ها غیر استاندارد هستند یا ولتاژ بالایی دارند زمینه ذوب شدن یا تغییر شکل سوکت را فراهم می‌کنند. در این وضعیت باید اولا مشکل آن را پیدا کرده و بعد آن را تعمیر یا تعویض کنید.

نحوه عیب یابی سیم کشی خودرو

سیم کشی از ساختار و طراحی پیچیده‌ای برخوردار است در نتیجه در وهله اول باید بدانید که عیب یابی آن به صبر و حوصله و هزینه زیاد نیاز دارد؛ چراکه نحوه تعمیر و عیب یابی سیم کشی خودرو پیچیده و سخت است. لذا باید دوره‌های آموزشی آن را طی کرده باشید تا از پس آن بر بیایید و یا آن را به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید.

علت سوختن سیم کشی خودرو استفاده مداوم از ماشین است که باعث فرسوده شدن سیم‌ها می‌شوند. البته گرم شدن سیم‌های خودرو نیز یکی از دلایل مختل شدن سیم کشی است.

نحوه عیب یابی سیم کشی خودرو

سخن پایانی

سیستم سیم کشی بخش مهمی از یک خودرو به شمار می‌رود که در صورت وجود حتی یک نقص فنی کوچک در آن امکان دارد عملکرد اجزای دیگر ماشین تحت تاثیر قرار بگیرند؛ بنابراین در صورت سوختن سیم کشی حتما آن را جدی بگیرید و به تعویض آن‌ بپردازید.

 

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x