علت لاستیک سایی خودرو چرخ جلو و عقب

لاستیک از جمله ملزومات مهم و حیاتی خودرو است که نحوه کارکرد آن تاثیر بسزایی در چگونگی عملکرد یک اتومبیل دارد. در واقع، تمام اجزایی خودرو با توجه استفاده مداوم و فراوان، به تدریج دچار عیب و نقص می‌شود اما مراقبت زیاد می‌تواند بروز این نواقص را به حداقل برساند. یکی از مشکلات معمولی که برای غالب اتومبیل‌ها روی می‌دهد، لاستیک سایی است.

علت ایجاد این مشکل تماس مستمر چرخ‌های خودرو با سطح زمین است. البته دلایل دیگری نیز دخیل هستند که در ادامه، ارائه خواهند شد. در این مقاله  علل لاستیک سایی خودرو از داخل و  خارج چرخ و علت لاستیک سایی چرخ عقب را به صورت کامل شرح خواهم داد. درادامه روش‌هایی را نیز جهت پیشگیری از آن ارائه می کنیم که می‌توانید تا پایان این مطالب همراه ما باشید.

یکی از کالاهای گران قیمت زندگی‌های امروزی، خودرو است که همواره نقش قابل توجهی در راحتی  و رفاه ما دارد. با این حال، اتومبیل،‌ یک وسیله نقلیه حساس است که هر لحظه، در معرض انواع آسیب‌های احتمالی قرار دارد. از این رو، شما باید در نگهداری از خودروی خود، دقت و حساسیت زیاد داشته باشید. به عبارت دیگر، ساختار یک خودرو متشکل از قطعات ریز و درشتی است که کوچک‌ترین اختلال در یکی از آن‌ها، بلافاصله ایجاد اشکال در سایرین را به دنبال خواهد داشت.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین ارتباط با مدیریت جهت ثبت سفارش، کلیک کنید.

 

لاستیک سایی چیست

لاستیک سایی چیست؟

تعریف کلی لاستیک سایی یعنی اینکه در اثر از بین رفتن تدریجی آج تایرها، سطح آن‌ها کاملا صاف شود. علت اساسی این مشکل، اصطکاک مداومی است که چرخ‌ها با سطح سخت جاده دارند. بدین صورت که در اثر برخورد پیوسته  تایرها با زمین گرمای زیادی تولید می‌شود که همین امر به مرور سایش آن‌ها را به دنبال دارد. میزان ساییدگی تایرهای به عوامل دیگری همچون سرعت رانندگی و مسیرهای تردد شما نیز بستگی دارد.

لاستیک سایی در صورتی که مورد توجه جدی قرار نگیرد، می‌تواند خسارات سنگین مالی و جانی را برای شما موجب شود. در حقیقت، زمانی که سطح لاستیک‌های خودرو از بین می‌رود و صاف می‌شود، امکان اینکه به راحتی در جاده‌های لغزنده یا پیچ‌های ناهموار و خطرناک لیز بخورد و در نتیجه از مسیر منحرف شود، زیاد است. قبل از اینکه بخواهیم علت‌های لاستیک سایی را شرح دهیم، لازم است به این نکته اشاره کنیم که خرید واکس لاستیک و استفاده از آن تاثیر زیادی در تمیزی لاستیک‌های خودرو شما خواهد داشت.

علت لاستیک سایی چرخ‌ جلو از داخل

در مورد علت لاستیک سایی چرخ جلو خودرو باید گفت که وقتی زاویه کستر یا همان زاویه داخلی چرخ‌ها به درستی تنظیم نباشد، فارغ از ایجاد اشکال در فرمان پذیری خودرو، لاستیک‌‌ها نیز دچار مشکل می‌شوند. بنابراین اصلی‌ترین علت لاستیک سایی از داخل چرخ‌ها، عدم تنظیم صحیح زاویه کستر یا کمبر (بیرون بودن) چرخ‌ها است.

علت لاستیک سایی چرخ عقب

مهم‌ترین دلیل لاستیک سایی عقب خودرو، خراب بودن اکسل آن است که غالبا در اثر تاب داشتن اتفاق می‌افتد. بروز تاب در اکسل خودرو، به عواملی همچون کاربرد جنس نامرغوب و ضربات ناگهانی در اثر تصادف و حوادث بستگی دارد.

در صورت نیاز، برای خرید واکس داشبورد خودرو با بهترین کیفیت و قیمت کلیک نمایید.

عواملی که به عنوان علت لاستیک سایی یک طرفه شناخته می‌شود، به طور معمول، مواردی نظیر اشکال در شاسی و عدم تنظیم باد تایرها و سلامت سیبک است. اگر سییک خودروی شما دچار مشکل شده باشد و در تعمیر یا تعویض آن تعلل کنید، به مرور لاستیک‌های خودروی شما دچار فرسودگی بیشتری می‌شود.

از طرف دیگر، در صورتی که تنظیم تایرها تنها در یک طرف انجام گیرد، سایش لاستیک‌ها نیز دقیقا در همان جهت اتفاق خواهد افتاد. از این رو جهت اطمینان بیشتر، توصیه می‌شود خودروی خود را به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار دهید.

 

دلایل لاستیک سایی اتومبیل

محصولات هافنر

مهم‌ترین دلیل لاستیک سایی خودرو

اختلال در سیستم فرمان

همانطور که در مطالب قبل اشاره کردیم، ساییدگی لاستیک‌های خودرو امری طبیعی است و به تدریج در اثر عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد. یکی از این عوامل، سیستم فرمان است که توسط راننده فرآیند توقف خودرو را انجام می‌دهد. در هنگام راننگی زمانی که کارکرد سیستم فرمان دچار اختلال شود، چرخ‌ها به یک طرف کشیده می‌شود که همین امر، سایش تایرهای همان سمت را به دنبال خواهد داشت. در این موقعیت، باید میزان باد لاستیک‌ها را بررسی و در صورت نیاز، آن‌ها را تنظیم کنید. زیرا در صورتی که یکی از چرخ‌ها دارای فشار کمتری باشد، خودرو در حین رانندگی به همان سمت کشیده خواهد شد.

در نظر داشته باشید که اگر مسئله تنظیم باد تایرها برطرف کردید اما همچنان اتومبیل به یک طرف کشیده می‌شد، احتمالا مشکل از میل و جعبه فرمان یا سایر موارد باشد که باید توسط یک مکانیک حرفه‌ای رفع شود.

بالانس نبودن چرخ‌ها

هر چهار چرخ خودرو با توجه به رینگ،‌ لاستیک و سایر ملزومات به کار رفته در آن‌ها دارای وزن خاصی هستند. بنابراین وزن این چرخ‌ها باید کاملا یکسان باشند. علاوه بر این، میزان وزن هر چرخ باید متوازن باشد؛ چرا که عدم توازن در چرخ‌ها باعث لرزش خودرو در حین حرکت می‌شود. این لرزش، فارغ از ساییدگی لاستیک‌ها،‌ امکان آسیب رساندن‌ به جلوبندی و پلوس‌های اتومبیل را نیز فراهم می‌کند. عدم بالانس بودن چرخ را می‌توان به راحتی از لرزش خودرو متوجه شد.

سیستم فنربندی و تعلیق خودرو

از دیگر علت لاستیک سایی اتومبیل، اشکال در سیستم تعلیق و فنربندی است که باعث می‌شود نیروی لازم به چرخ‌ها منتقل نشود. قطعات و اجزای بسیار زیادی در سیستم تعلیق تعبیه شده‌اند که عملکرد صحیح و هماهنگ تمام این اجزا‌،‌ نقش حائز اهمیتی در فعالیت درست سایر ملزومات خودرو دارد. بنابراین کوچک‌ترین اختلال در این بخش‌ها،‌ موجب صدمات جدی به دیگر قسمت‌ها می‌شود. یکی از اساسی‌ترین عوارض ناشی از وجود نقص در سیستم‌های تعلیق و فنربندی، لاستیک سایی است.

اشکال در جلوبندی اتومبیل

جلوبندی، یکی دیگر از بخش‌های مهم خودرو است که هرگونه اختلال در کارکرد آن،‌ تاثیر مستقیم بر سایش چرخ‌های خودرو را به همراه دارد. یکی از علائم بارز وقوع آسیب در جلوبندی اتومبیل، شنیدن صداهای نامناسبی همچون تق تق است که در این صورت باید در اسرع وقت، به یک مکانیک مجرب مراجعه کنید.

انواع لاستیک سایی خودرو

حال که با علت لاستیک سایی خودرو آشنا شدید، بهتر است که شناختی کلی نیز نسبت به انواع لاستیک سایی داشته باشید.

  • لاستیک سایی در لبه بیرونی ناشی از از تنظیم خارج شدن کمبر و کستر
  • لاستیک سایی در وسط به دلیل باد کردن بیش از حد
  • تیز شدن لبه لاستیک‌ها در اثر تنظیم نبودن چرخ‌ها و زاویه‌های مربوطه
  • فرورفتگی و بیرون زدگی یه به اصطلاح پله شدن لاستیک‌ها
  • سایش کنار لاستیک‌ها در صورت کمبود باد
  • سایش لاستیک‌ها در لبه داخلی به جهت منفی بودن زاویه کمبر یا وجود مشکل در سیستم فنربندی

نکاتی برای جلوگیری از لاستیک سایی

در مطالب بالا، به تفصیل اشاره کردیم که چه چیزی باعث لاستیک سایی می‌ شود. حال در ادامه می‌خواهیم به نکاتی اشاره کنیم که می‌تواند بروز این مشکلات را برای طولانی مدت به تعویق بیندازد:

  • بررسی منظم و دوره‌ای لاستیک‌ها
  • بازبینی و اطمینان یافتن از میزان باد لاستیک‌ها در تمام فصل‌ها
  • مطالعه دفترچه راهنمای خودرو
  • کاهش سرعت رانندگی
  • جا به جایی لاستیک‌های عقب و جلو
  • داشتن تایر یدک

انواع لاستیک سایی خودرو

 

تشخیص لاستیک سایی اتومبیل

با توجه به موارد بالا می‌توانید به راحتی از مشکل لاستیک سایی جلوگیری یا در صورت بروز، به موقع آن را برطرف کنید. با این وجود، به کارگیری موارد زیر نیز می‌تواند در پیشگیری از لاستیک سایی خودرو شما موثر باشد:

  • بررسی قطعات فرمان و در صورت مشاهده آسیب، برطرف کردن زود هنگام
  • عمود و در یک راستا بودن هر چهار چرخ خودرو
  • بازبینی و ارزیابی آج‌ لاستیک‌ها و در صورت نیاز، تعویض به موقع
  • تنظیم فشار و باد تایرها متناسب با هر دمای هر فصل
  • پرهیز از رانندگی با سرعت زیاد
  • جایگزین متناوب لاستیک‌های جلو و عقب

مقالات دیگر هافنرواش

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x