علت لرزش فرمان خودرو

یکی از مشکلاتی که گاهی رانندگان با آن دست و پنچه نرم می‌کنند لرزش فرمان ماشین است. در ماشین‌های جدید و پیشرفته می‌توان خودرو را در حال کروز قرار داد و بدون مشکل و بدون لرزش به رانندگی ادامه داد. اما هنوز هم بسیاری از افراد از سیستم‌ها و ماشین‌های قدیمی استفاده می‌کنند. این خودروهای قدیمی به صورت کاملاً دستی هدایت می‌شوند و ممکن است در برخی اوقات دچار لرزش شوند.

علت لرزش فرمان ماشین چیست؟

فرمان یکی از مهم‌ترین اجزا برای نگه داشتن کنترل ماشین و وسیله نقلیه است. با برطرف کردن علت لرزش فرمان خودرو می‌توانید جلوی بسیاری از مشکلات احتمالی را بگیرید. اما علت لرزش فرمان خودرو چیست؟ این سوالی است که برای بیشتر افراد پیش می‌آید. لرزش فرمان دلایل گوناگونی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تنظیم نبودن لاستیک
  • کم باد بودن لاستیک‌های ماشین
  • از شکل افتادن لاستیک ماشین و … .

همچنین شما با استفاده از واکس لاستیک می‌توانید به جلوه ظاهری لاستیک‌ها نیز کمک کنید.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین ارتباط با مدیریت جهت ثبت سفارش، کلیک کنید.

 

لرزش فرمان خودرو در سرعت بالا

لرزش فرمان در سرعت بالا به دلیل خرابی سیبک رخ می‌دهد. سیبک نقش مهمی در فرمان پذیری ماشین دارد. در صورت خرابی این قطعه، ماشین با لرزش‌های زیادی مواجه می‌شود. خرابی کمک فنرها، معیوب شدن فرمان، شل شدن چرخ‌ها و مشکل داشتن شاسی در به وجود آمدن مشکل برای سیبک نقش به سزایی دارند.

 

چرا فرمان ماشین به یک طرف کشیده می شود

 

بعد از صحبت در مورد دلیل لرزش فرمان خودرو در سرعت بالا می‌خواهیم در مورد به یک طرف کشیده شدن فرمان صحبت کنیم. کشیده شدن فرمان به یک طرف مهم‌ترین مشکلی است که رانندگان با آن مواجه می‌شوند. در به وجود آمدن این مشکل موارد زیادی دخیل هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • صافی آج لاستیک
  • خرابی لنت ترمز
  • خرابی سیلندر ترمز
  • مشکل داشتن سیستم تعلیق خودرو

این‌ها از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث می‌شوند فرمان به یک طرف کشیده شود. جدا از خرابی بوش طبق نیز در به وجود آمدن این مشکل نقش داشته باشد. از بین رفتن قسمت لاستیکی این قطعه باعث به یک طرف کشیده شدن ماشین و فرمان می‌شود.

لرزش فرمان خودرو در حالت درجا

اولین حالتی که برای لرزش فرمان ماشین بررسی می‌کنیم، در حالت درجا می‌باشد. خیلی اوقات پیش می‌آید که شما به هنگام روشن کردن ماشین متوجه می‌شوید که فرمان به لرزه در می‌آید و ممکن است نگران شوید که ماشین دچار مشکل خاصی شده است. از دلایل اصلی لرزش فرمان در حالت درجا ایراد در سیستم هیدرولیک ماشین می‌باشد. این یکی از مواردی است که نمی‌توانید خودتان رفع ایراد کنید و نیاز است از یک تعمیرکار کمک بگیرید. تعمیرکار برای رفع ایراد در مرحله اول با هواگیری سیستم هیدرولیک ماشین ایراد را رفع می‌کند.

 

لرزش فرمان خودرو در حالت درجا

 

علت لرزش فرمان خودرو در هنگام ترمز

یکی از شرایطی که باید برای بررسی علل لرزش فرمان خودرو مورد بررسی قرار دهیم، شرایط ترمز گرفتن می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید روغن ترمز در ماشین سبب می‌شود نیروی ترمز به تمام بخش‌ها به صورت یکسان وارد شود و در صورتی که این نیرو نتواند به تمام بخش‌ها به صورت یکسان وارد گردد، یک لاستیک فشار بیشتری را تحمل می‌کند و فرمان به یک سمت انحراف پیدا می‌کند. شکستگی روتور ترمز، کالیپر ترمز، یکی از این دلایل می‌تواند علت لرزش فرمان خودرو در دست انداز هم باشد.

محصولات هافنر

علت لرزش فرمان خودرو در سرعت پایین

در بررسی ساختار اتومبیل باید به شما بگوییم که چرخ‌های ماشین به فرمان متصل هستند و از آن فرمان می‌گیرند و هر دو به بخش برق متصل می‌باشند. می‌توان گفت ایراد در هر بخش می‌تواند علت لرزش فرمان ماشین در سرعت پایین باشد. دلایل لرزش فرمان خودرو هیچ ربطی به ماشین‌های مدرن و قدیمی ندارد و در هر مدل ماشینی این اتفاق ممکن است رخ دهد.
برای همین اجازه ندهید این ایراد به بخش‌های اصلی خودرو آسیب وارد کند. لازم است با دلایل اصلی لرزش فرمان خودرو در سرعت پایین آشنا شوید و به سرعت برای رفع این ایرادات اقدام نمایید.

  • تنظیم نبودن لاستیک خودرو
  •  ایراد در بیلبرینگ خودرو
  • فشار نامناسب در لاستیک‌ها
  • ایراد در سیبک سیستم تعلیق خودرو
  • ایراد در میله‌های خارجی و داخلی
  • عدم تنظیم زاویه فرمان ماشین

علت لرزش فرمان خودرو در سراشیبی

علت لرزش فرمان خودرو در سراشیبی

علت اصلی بروز این مشکل را می‌توان در خرابی و معیوب شدن پلوس خودرو جستجو کرد. وظیفه اصلی پلوس منتقل کردن نیروی پیشرانه به محورها و چرخ‌های ماشین می‌باشد. در چنین شرایطی لرزش خودرو به صورت محسوس و ملموس احساس می‌شود. در صورت خرابی پلوس و ادامه دادن به رانندگی خودرو از حرکت خواهد ایستاد. غالباً در سرعت‌های بالا آسیب‌دیدگی این قطعه احساس نمی‌شود. با کاهش سرعت صدای خرابی پلوس به گوش خواهد رسید. با مراجعه به یک تعمیرکار حرفه‌ای می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

علت لرزیدن فرمان موتور سیکلت

دلایلی برای لرزش فرمان موتور وجود دارد که آن‌ها را توضیح خواهیم داد. در صورتی که لرزش فرمان موتور سیکلت بیش از حد بود، حتماً به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مراجعه کنید تا برای شما مشکل‌ساز نشود. علت لرزش فرمان موتور سیکلت عبارت‌اند از:

  • شل شدن مهره‌ها علت لرزیدن فرمان موتور سیکلت است.
  • خرابی کلاج علت لرزیدن فرمان موتور سیکلت است.
  • شکستگی اگزوز علت لرزیدن فرمان موتور سیکلت است.
  • نبود واشر در اتصالات علت لرزیدن فرمان موتور سیکلت است.
  • تاب برداشتن لاستیک‌ها علت لرزیدن فرمان موتور سیکلت است.

کلام آخر

در این مقاله به صورت جامع در مورد علت لرزش فرمان در شرایط مختلف صحبت کردیم همچنین به سؤالات متفاوت در این خصوص پاسخ کامل دادیم. همان‌طور که در مقاله گفته شد لرزش فرمان ماشین می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات ناگواری شود. برای پیشگیری از ایجاد هر گونه مشکل شما می‌توانید با مطالعه این مقاله و بررسی نکات گفته شده در صورت بروز مشکل آن را برطرف کنید.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین ارتباط با مدیریت جهت ثبت سفارش، کلیک کنید.

 

مقالات دیگر هافنرواش

2.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x