علت روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

روشن شدن چراغ چک خودرو ، به طور ناگهانی، یکی از دغدغه‌های مهم اغلب رانندگان است. چرا که تنها مربوط به یک مشکل جزئی نیست، بلکه هشداری کلی است که ممکن است ناشی از آسیب‌ جدی قطعات مهم خودرو باشد. البته در نظر داشته باشید که در برخی موارد، روشن شدن چراغ چک علت خاصی ندارد.

بنابراین در صورت مشاهده، نیازی نیست خیلی سریع خودرو را متوقف کنید یا دچار تشویش و نگرانی شوید. حال در این مطلب، قرار است علل روشن شدن این چراغ و همینطور چگونگی خاموش کردن آن را به صورت کامل شرح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.  همچنین در صورت نیاز، برای خرید واکس داشبورد  ماشین کلیک نمایید.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین ارتباط با مدیریت جهت ثبت سفارش، کلیک کنید.

 

عوامل روشن و خاموش شدن چراغ چک

چراغ چک مستقیما به واحد کنترل الکترونیکی اتومبیل متصل است که در واقع، به نوعی از تمامی ملزومات و چگونگی عملکرد آن‌ها آگاه است. به همین دلیل، در صورت بروز کوچک‌ترین نقصی، ECU این چراغ را به نشانه هشدار، روشن می‌کند.

با این حال، به عقیده برخی خودروسازان، به محض مشاهده روشن شدن این چراغ، باید خودروی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن، به یک تعمیرکار مجرب نشان دهید. ضمن اینکه لازم است در این مدت از وارد کردن هرگونه فشار به موتور خودرو اجتناب کنید. برای دیدن خطاهای نشان داده شده توسط چراغ چک باید ECU را به دستگاه دیاگ متصل کنید.

علت چشمک زدن چراغ چک خودرو

علت چشمک زدن چراغ چک خودرو

هنگامی که این چراغ چشمک می‌زند، در واقع نشان‌دهنده این است که عمل احتراق در اتومبیل به صورت نامنظم انجام می‌گیرد. این احتراق ممکن است ناشی از گرمای بیش از حد کاتالیزور باشد که در صورت سهل‌انگاری، امکان وقوع حوادثی نظیر آتش‌سوزی را در پی دارد؛ بنابراین به محض مشاهده این اتفاق باید خودرو را خاموش کنید و آن را به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید.

روشن شدن چراغ چک ماشین قبل از استارت

هشدارها معمولا به دو صورت ماندگار و موقت اتفاق می‌افتند. هشدار ماندگار همانطور که از اسمش پیدا است دائمی می‌باشد؛ چرا که ناشی از خراب شدن یکی از قطعات مهم ماشین است. از این رو به محض اینکه موتور شروع به فعالیت می‌کند، چراغ چک دوباره روشن می‌شود.

در حالی که خطاهای موقت در صورتی که در حافظه ECU پاک شوند، در سیستم نیز برای همیشه پاک می‌شوند. از طرف دیگر، روشن شدن چراغ چک ماشین قبل از استارت موضوع چندان مهمی نیست. با این حال در صورت مشاهده، جهت اطمینان بیشتر، خودرو را به مکانیک حرفه‌ای نشان دهید.

 

محصولات هافنر

علت‌های روشن شدن چراغ چک خودرو

هشدارهای ماندگاری که به عنوان علت روشن شدن چراغ چک شناخته می‌شوند، زیاد هستند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • اختلال در سنسور اکسیژن
  • مشکل در مبدل کاتالیستی
  • آسیب دیدن کوئل
  • اشکال در عملکرد باتری
  • خرابی شمع‌ها
  • ایراد در کارکرد وایرها
  • اختلال در سوخت اتومبیل
  • اشکال در سنسور جریان هوا
  • عدم کارکرد مناسب ترموستات
  • بروز اختلال در سیستم چرخش گاز اگزوز
  • آسیب دیدن سیستم نشتی خلأ خودرو
  • خراب شدن انژکتور
  • صحیح نصب نشدن دزدگیر
  • لق شدن یا باز بودن درب باک بنزین

۱. سنسور اکسیژن

یکی از رایج‌ترین علت روشن شدن چراغ چک خودرو، وجود مشکل در کارکرد سنسور اکسیژن است. اگرچه برطرف کردن نقص این قطعه هزینه ناچیز دارد اما اگر نادید گرفته شود به قطعات گران‌تر آسیب‌های جدی وارد می‌کند. علاوه بر این اختلال در سنسور اکسیژن باعث می‌شود که کامپیوتر مرکزی اتومبیل اطلاعات را به درستی دریافت نکند. در نتیجه، افزایش سوخت خودرو را به دنبال داشته باشد.

۲. مشکل در مبدل کاتالیستی

اختلال در این مبدل تا حدودی تحت تاثیر سنسور اکسیژن است. از این رو به محض اشکال در روند فعالیت سنسور، حتما آن را مورد توجه قرار دهید. یکی از علائم خراب شدن مبدل کاتالیستی،‌ عدم هماهنگی سوخت با مسافت طی شده است؛ به این صورت که شما هر چقدر هم پدال گاز را فشار دهید، سرعت خودرو افزایش نخواهد یافت. همچنین در نظر داشته باشید که تعویض به موقع شمع‌ها نیز مانع از آسیب دیدن مبدل کاتالیستی می‌شود.

آسیب دیدن کوئل ماشین

۳. آسیب دیدن کوئل

موارد دیگری که می‌تواند علت روشن شدن چراغ چک خودرو باشد، صدمه دیدن کوئل و باتری است. کوئل یکی از ملزومات مهم خودرو است که وظیفه تامین الکتریسته لازم جهت جرقه زدن شمع‌ها را بر عهده دارد.

۴. اشکال در عملکرد باتری

اگرچه در خودروهای جدید یک چراغ مخصوص برای نشان دادن خرابی باتری تعبیه شده است و همینطور در برخی اتومبیل‌های دیگر نیز این کار وظیفه چراغ دینام است؛ با این حال، در اتومبیل‌های معمولی یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک، خرابی باتری ماشین است.

۵. خرابی شمع‌ها

شمع‌های خودرو از جمله لوازم مهم آن هستند و برای حرکت صحیح موتور وظیفه ایجاد جرقه و انفجار سوخت را بر عهده دارند. همچنین شمع‌ها، قطعه‌های مصرفی هستند که باید بعد از مدتی حتما تعویض شوند.

۶. ایراد در کارکرد وایرها

وایرها نیز اگر به موقع تعویض نشوند علاوه بر تولید نکردن برق مورد نیاز شمع‌ها، زمینه خراب شدن باتری و کوئل را نیز فراهم می‌‌کند. بر این اساس، دیگر علت روشن شدن چراغ چک خودرو، آسیب دیدگی این قطعات است.

۷. اختلال در سوخت اتومبیل

از دیگر دلایل روشن شدن چراغ چک، به درستی مصرف نشدن بنزین است. در واقع، اگر سنسور اکسیژن کارکرد مناسبی نداشته باشد، موجب اختلال در احتراق و در نتیجه ناقص سوختن بنزین می‌شود.

۸. سنسور جریان هوا

برای اینکه میزان پاشش انژکتور به صورت واضح مشخص شود، لازم است سنسور هوا مقدار معینی هوا به موتور وارد کند تا بتواند اطلاعات کافی را جهت ترکیب با اطلاعات دیگر به کامپیوتر خود ارسال کند. بنابراین اشکال در سنسور جریان هوا نیز می‌تواند علت روشن شدن چراغ چک خودرو باشد.

۹. عدم کارکرد مناسب ترموستات

وظیفه ترموستات این است که دمای موتور را متعادل نگه دارد؛ به این صورت که جریان هوای سرد را به سمت اتومبیل ارسال می‌کند. اگر مایع خنک کنند داخل ترموستات به موقع تعویض نشود، در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌شود.

۱۰. بروز اختلال در سیستم چرخش گاز اگزوز

سیستم چرخش گاز باید به موقع تمیز شود. از طرفی، اگر شیر ERG در زمان مناسب مورد بررسی و تعویض قرار نگیرد علاوه بر هزینه بر بودن، به انژکتور خودرو نیز آسیب جدی وارد می‌کند.

۱۱. آسیب دیدن سیستم نشتی خلأ خودرو

تمام اتومبیل‌ها چند سیستم نشتی دارند که هر کدام وظیفه‌ای را انجام می‌دهند. از این رو هرگونه آسیب یا صدمه‌ای در آن، می‌تواند موجب روشن شدن چراغ چک شود. از جمله علائم بارز خراب شدن سیستم خلأ، درجا زدن اتومبیل و بالا ماندن دور موتور است.

۱۲. خراب شدن انژکتور

از دیگر علل‌ روشن شدن چراغ چک،‌ ایراد در کارکرد انژکتور بنزین است. انژکتور یکی از قطعات مهم اتومبیل می‌باشد که وظیفه پاشش سوخت را بر عهده دارد. بنابراین اگر ورودی سوزن‌های آن کثیف یا مسدود شود کارکرد درستی ارائه نخواهد داد.

صحیح نصب نشدن دزدگیر و روشن شدن چراغ چک

۱۳. صحیح نصب نشدن دزدگیر

در صورتی که دزدگیر اتومبیل درست نصب نشده باشد کامپیوتر اتومبیل آن را ایراد در نظر می‌گیرد و از این رو چراغ چک روشن می‌شود.

۱۴. لق شدن یا باز بودن درب باک بنزین

یکی دیگر از دلایل، شل، شکسته و یا باز بودن در باک بنزین است. بنابراین در صورت روشن شدن چراغ، درب باک را نیز مورد بررسی قرار دهید و در صورت لزوم، در صدد تعمیر آن برآیید.

زمان روشن شدن چراغ چک چه باید کرد؟

روشن شدن چراغ چک،‌ از جمله اتفاقاتی است که در هر شرایطی ممکن است رخ دهد. بنابراین در چنین موقعیتی، باید اقداماتی هر چند جزئی را انجام دهید. کارهایی که لازم است در این شرایط انجام دهید عبارتند از:

استفاده از کامپیوترهای جیبی جهت شناسایی و رفع عیب‌های ایجاد شده

کاربرد این کامپیوترها به این صورت است که در خودروهای امروزی پورت‌های اتصالی ویژه‌ای تعبیه شده است که از طریق آن‌ها و با کمک این کامپیوترهای جیبی می‌توان به راحتی با مغز هوشمند اتومبیل ارتباط برقرار کرد و از این طریق، عیوب ایجاد شده را از بین برد.

ریست کردن واحد مرکزی پیشرانه یا همان ECU

به مدت دو الی سه دقیقه جهت قطع اتصال برق خودرو، قطب‌های منفی یا مثبت را از باتری جدا کنید تا اختلاف پتانسیل ذخیره شده درون مدارهای الکترونیکی اتومبیل تخلیه و در نتیجه، سیستم ECU ریست شود.

عملا با ریست کردن واحد مرکز پیشرانه، باید کلیه هشدارها و خطاهای نشان داده شده از بین برود. در غیر این صورت و روشن شدن مجدد چراغ چک، احتمالا مشکل مربوطه در مجموعه الکترونیکی و سنسورهای خودرو رخ داده است که باید حتما توسط یک متخصص برطرف شود.

چگونه چراغ چک را خاموش کنیم؟

علت روشن شدن چراغ چک خودرو را در بالا به صورت کامل شرح دادیم، حال می‌خواهیم نکاتی جهت خاموش کردن آن نیز ارائه دهیم. مواردی که می‌توانید مورد استفاده قرار دهید عبارتند از:

  • رانندگی کردن و بی‌توجه بودن به آن
  • چندین بار روشن و خاموش کردن خودرو
  • قطع و وصل کردن باتری
  • بهره بردن از دستگاه دیاگ

در بالا به صورت جزئی علل روشن شدن چراغ جک خودرو حالت گاز را شرح دادیم. از این رو مطالعه این مطالب می‌تواند در نحوه عملکرد خودروی شما نقش چشمگیری داشته باشد. روشن شدن چراغ جک خودرو حالت درجا نیز می‌تواند ناشی از خراب شدن شمع‌ها باشد.

کلام آخر

همانطور که در مطالب بالا به طور کامل توضیح دادیم، عوامل بسیاری در روشن شدن چراغ چک خودرو دخیل هستند که با این اطلاعات می‌توانید تا حد ممکن از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید. در صورت نیاز، در فروشگاه هافنر یکی از فروشگاه‌های معتبر آنلاین در زمینه ارائه محصولات شوینده مختص خودرو است این شرایط برای شما وجود دارد که بهترین مواد را جهت تمیز نگه داشتن قطعات اتومبیل خود تهیه کنید. در صورت نیاز، جهت خرید واکس لاستیک ماشین کلیک نمایید.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x