نشانه وجود آب در باک بنزین

وجود آب در باک بنزین می‌تواند باعث آسیب رسیدن به خودرو شود. زیرا آب یک مایع غیر قابل اشتعال بوده و در نتیجه روی عملکرد بنزین تأثیر منفی خواهد گذاشت. از طرفی می‌تواند به قطعات داخلی خودرو از جمله انژکتور، موتور، رینگ پیستون‌ها و … آسیب زیادی وارد کند. بنابراین بهتر است به محض دیدن علائم وجود آب در باک بنزین، سریعاً اقدامات لازم را انجام دهید تا از سلامت خودروی خود مراقبت کنید. همچنین لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید واکس لاستیک با بهترین قیمت و کیفیت از فروشگاه اینترنتی هافنر، می‌توانید کلیک نمایید.

 

علائم وجود آب در باک بنزین

روش‌های زیادی برای تشخیص آب در بنزین وجود دارد که در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

موتور به صورت عادی کار نمی‌کند

عملکرد مناسب خودرو بستگی زیادی به کیفیت سوخت و احتراق بنزین دارد. زمانی که مقداری آب در داخل بنزین باشد، از اشتعال آن جلوگیری و یا کیفیت آن را بسیار تقلیل می‌دهد. بنابراین موتور نمی‌تواند به صورت مناسب کار کرده و در مدت زمان کمی دچار مشکل می‌شود. معمولاً در این حالت موتور سنگین کار می‌کند، ریپ می‌زند و عملکرد روان و مناسبی ندارد. در این صورت بهتر است از آغشته شدن آب به بنزین خودرو مطمئن شوید.

 

• خودرو بد استارت می‌خورد

کیفیت استارت نیز به نحوه سوخت بنزین در داخل خودرو بستگی دارد. زمانی که احتراق کامل صورت نگیرد، باعث می‌شود تا سامانه جرقه‌زنی خودرو به صورت مناسب کار نکرده و نتوانید به صورت کامل استارت بزنید.

 

کاهش شتاب خودرو

شتاب گیری ماشین به سوخت کامل و با کیفیت نیاز دارد. زمانی که این کار در درون محفظه سیلندر به صورت کامل انجام نشود، امکان شتاب گیری نیز وجود ندارد. مخلوط شدن آب با بنزین از کیفیت انفجار کاسته و در نتیجه انرژی لازم برای شتاب گرفتن خودرو تأمین نمی‌شود. هرچه مقدار آب بیشتر باشد، میزان گشتاور و انرژی که به چرخ‌ها وارد می‌شود، کاهش یافته و به تبعان شتاب نیز کاهش پیدا می‌کند.

 

علائم وجود آب در باک بنزین

 

• انژکتورها و شمع‌ها زنگ می‌زنند

در صورتی که مشاهده کردید قطعاتی مانند انژکتور و یا شمع دچار زنگ‌زدگی شده‌اند، به وجود آب در بنزین شک کنید. وجود رطوبت در این قسمت می‌تواند به قطعاتی مانند انژکتور که از آلیاژ ساخته شده و احتمال زنگ‌زدگی آن بالا است،آسیب بزند. همچنین آلیاژ سر شمع‌ها نیز دچار این مشکل شده و به مرور زمان عملکرد خود را از دست می‌دهند.

 

• در حالت توقف، موتور درست کار نمی‌کند

زمانی که موتور خودرو در حالت توقف کامل، عملکرد مناسبی ندارد، بایستی وجود آب در بنزین را چک کنید. درزمان توقف خودرو حساسیت موتور به کیفیت بنزین بالاتر است و هرگونه ناخالصی می‌تواند اشتعال را پایین آورده و موتور به صورت کامل و مناسب کار نکند.

 

• آب از اگزوز خودرو خارج می‌شود

زمانی که بنزین دچار اشتعال می‌شود، معمولاً با تولید بخار آب همراه بوده و خارج شدن مقداری آب از اگزوز طبیعی است. ولی اگر این میزان بالاتر برود و از حد مورد نظر بیشتر شود، احتمال وجود آب در بنزین بسیار بالا است.

 

• چراغ چک خودرو روشن شود

روشن شدن هشدار زرد رنگ نشان‌دهنده کیفیت پایین سوخت خودرو است. نفوذ آب به داخل بنزین می‌تواند یکی از علل پایین بودن کیفیت بنزین باشد. عدم احتراق لازم باعث می‌شود تا به قسمت‌های مختلف خودرو آسیب وارد شود و عملکرد آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه هشدارهای لازم برای مراقبت بیشتر و چک کردن مواردی از قبیل کیفیت بنزین داده می‌شود.

 

روش‌های جلوگیری از نفوذ آب به درون باک

محصولات هافنر

روش‌های جلوگیری از نفوذ آب به درون باک

با توجه به مواردی که گفته شد، نفوذ آب به داخل بنزین می‌تواند عملکرد قسمت‌های مختلف آن را تحت تأثیر قرار دهد. بهترین راه برای رفع این مشکل، جلوگیری از نفوذ آب به درون باک است. یکی از راهکارها برای این موضوع، خالی نگذاشتن باک بنزین است. زیرا خالی بودن باک باعث می‌شود تا قطرات آب به کف محفظه وارد شده و در این قسمت جمع شود. بهتر است همواره باک را تا حدودی که امکان دارد، پر نگهدارید. یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از نفوذ آب، سوخت‌گیری در جایگاه‌های مطمئن‌تر است. زیرا جایگاه‌های قدیمی ممکن است از امکانات لازم برای جلوگیری از نفوذ آب برخوردار نبوده و احتمال نفوذ آب را به داخل باک بنزین افزایش می‌دهد. همچنین توصیه می‌شود از سوخت‌گیری در شرایط بارانی جلوگیری کنید، زیرا امکان نفوذ آب در حین بنزین زدن وجود دارد.

 

چگونه آب را از بنزین جدا کنیم؟

در هر صورت اگر مقداری آب به داخل باک بنزین نفوذ کند، باید این مایع را خارج کنید تا به قطعات داخلی خودرو آسیبی وارد نشود. یکی از روش‌های مؤثر این است که کاملاً باک بنزین را خالی کرده و با سوخت مناسب جایگزین کنید.

 

کلام آخر

در این مقاله به نشانه ورود آب در باک بنزین اشاره کردیم. از دلایل بروز چنین مشکلاتی سوخت‌گیری در روزهای بارانی، خالی نگه داشتن باک و شستشوی خودرو با درب باک باز می‌باشد. هافنر تولیدکننده انواع تجهیزات شستشوی خودرو ارائه دهنده این مقاله تلاش دارد بهترین مواد شوینده خودرو را به صورت اینترنتی به فروش برساند.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x