علت جا نرفتن دنده

جا نرفتن دنده و یا مشکل جا انداختن دنده یکی از مشکلاتی که ممکن است بارها با آن مواجه شده باشید. علت جا نرفتن دنده و یا به سختی جا رفتن دنده را می‌توان به موارد زیادی نسبت داد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

علت جا نرفتن دنده

  • کم شدن سطح واسکازین گیربکس

نشت کردن روغن واسکازین و کاهش اندازه آن از حد استاندارد یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل جا نخوردن دنده است. زیرا کم شدن روغن باعث می‌شود تا سیستم انتقال گیربکس دچار مشکل شده و دنده‌ها به درستی جا نخورند. علت جا نرفتن دنده پژو 405 و دیگر خودروها می‌تواند این مشکل باشد.

  • علت جا نرفتن دنده: روغن واسکازین کیفیت مناسبی ندارد

روغن واسکازین برای خودروهای مختلف غلظت متفاوتی دارد که مخصوص استانداردهای همان خودرو در نظر گرفته شده است. عدم استفاده از روغن مناسب و استاندارد خودرو باعث می‌شود تا دنده به خوبی جا نخورد. البته در برخی موارد نیز غلظت روغن در ابتدا مناسب بوده و بعد از مدتی غلظت و نیز  کیفیت خود را از دست می‌دهد که باید به سرعت تعویض شود. برای این کار بایستی نوار گیربکس را خارج و کاملاً تمیز کنید. علت جا نرفتن دنده سمند ef7 می‌تواند عدم کیفیت روغن واسکازین نیز باشد. لازم به ذکر است، در صورت نیاز به واکس لاستیک با کیفیت بالا از تولیدی تخصصی هافنر، می‌توانید کلیک نمایید.

 

اختلال در عملکرد دنده‌ها

 

  • علت جا نرفتن دنده: اختلال در عملکرد دنده‌ها

یکی دیگر از علت‌های جا نرفتن دنده‌ها مربوط به عملکرد نادرست دنده‌ها است. ممکن است حتی دنده‌ها روی هم قرار گرفته باشند و یا صفحه سلکتور که به عنوان جابجا کننده دنده‌ها است دچار شکستگی و یا روغنی شده باشد. یکی دیگر از علائم اختلال در عملکرد دنده‌ها احتمال شکستن و یا فرسوده شدن فلاویون است که برای تعویض دنده‌ها استفاده می‌شود. از دیگر دلایل بروز این مشکل خرابی اهرم دنده و یا عملکرد نامناسب ماهک است. در هر صورت در صورت شنیدن  صداهای غیر طبیعی در زمان عوض کردن دنده باید سریعاً به تعمیرکار مراجعه و مشکل را برطرف کنید. علت جا نرفتن دنده ماشین 206 نیز می‌تواند ناشی از اختلال در عملکرد دنده‌ها در اثر ساییدگی دنده و یا غلاف کشویی باشد. در این صورت دنده بعد از جا رفتن، دوباره به حالت خلاص برمی‌گردد. این مشکل می‌تواند علت بد جا رفتن دنده معکوس نیز باشد.

 

  • علت بد جا افتادن دنده: سیستم کلاچ دچار مشکل شده است

ایجاد مشکل در هر یک از قسمت‌های سیستم کلاچ منجر به بد جا رفتن دنده ماشین شود. اگر سیم کلاچ دچار مشکل شده باشد، سفت و یا خشک شده باشد، کیفیت خود را از دست داده باشد و … می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد دنده‌ها شود. از دیگر عوامل مرتبط با سیستم کلاچ می‌توان به درگیری صفحه کلاچ، نشتی مایع هیدرولیک و … اشاره کرد. در هر حال علت جا نرفتن دنده در حالت روشن و جا رفتن راحت آن در زمان خاموش بودن خودرو، مربوط به سیستم کلاچ آن است. لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید واکس داشبورد با بهترین کیفیت از تولیدی تخصصی هافنر می‌توانید کلیک نمایید.

 

علت خوب جا نرفتن دنده

 

محصولات هافنر

 

  • سنسور الکترونیک دچار مشکل شده است.

در خودروهایی که با سیستم‌های الکترونیکی و یارانه‌ای پیشرفته کار می‌کنند، ایجاد نقص یا مشکل در این سیستم منجر به اختلالاتی از جمله علت خوب جا نرفتن دنده شود. در این صورت باید سریعاً به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه و مشکل را برطرف کنید. در مورد برخی خودروهایی که با دنده اتومات کار می‌کنند، نیز این موضوع می‌تواند علت جا نرفتن دنده اتومات مطرح شود.

 

  •  علت خوب جا نرفتن دنده: رانندگی اشتباه

از دیگر دلایل معمول‌تر جا نرفتن دنده می‌توان به اشتباهات رانندگی اشاره کرد. اینکه پدال کلاچ کاملاً فشار داده نشده تا دنده جا بخورد و یا در زمانی که خودرو در زمان رانندگی خاموش شود و … از دلایل جا نرفتن دنده است. بنابراین در تمام خودروها این اشتباهات و خطاها می‌تواند علت جا نرفتن دنده عقب و سایر دنده‌ها باشد.

 

  • جابجا شدن آستین توپی

یکی از وظایف آستین توپی درگیر کردن دنده‌های اصلی با چرخ دنده است. اگر این قطعه جابجا شود و به طرفین حرکت کند باعث می‌شود تا در این روند اختلال ایجاد شود. حتی ممکن است فرسایش و یا خراب شدن آستین توپی نیز باعث جا نرفتن دنده شده است. در این صورت برای رفع مشکل بد جا افتادن دنده  با مراجعه به تعمیرکار، مشکل اصلی شناسایی و برطرف می‌شود.

 

مشکل بد جا افتادن دنده

 

  • چرخ دنده‌ها تنظیم نیستند

برای اینکه بتوان چرخ دنده‌های مختلف را با هم درگیر کرد، نیاز به قطعه‌ای بنام دنده توپی است. این قطعه بین دنده اول و دوم و نیز دنده سوم و چهارم قرار دارد. خراب شدن و یا فرسایش این قطعه باعث می‌شود تا چرخ دنده‌ها به درستی کار نکنند و در نهایت دنده جا نیفتد.

 

  • خرابی حلقه همگام ساز

حلقه همساز سایز یکی از قطعاتی است که با آستین توپی در ارتباط است. وجود نقص و یا خرابی این قطعه می‌تواند علت خوب جا نرفتن دنده پراید و دیگر خودروها با عملکرد مشابه باشد.

 

  • شرایط اقلیمی سرد

اینکه در چه منطقه آب و هوایی زندگی می‌کنید، می‌تواند در عملکرد خودرو تأثیر بگذارد و علت جا نرفتن دنده در هوای سرد باشد. هوای بسیار سرد باعث می‌شود تا سیستم انتقال نیروی خودرو دچار اختلال شود و یا سلونوئید یخ بزند. این عوامل باعث جا نرفتن درست دنده می‌شوند. بنابراین اگر در این شرایط آب و هوایی هستید، بهتر است خودرو را در پارکینگ مجهز به امکانات گرمایشی قرار دهید.

 

کلام آخر

جا نرفتن دنده از جمله مشکلات مهم خودرو است که باید هر چه سریع‌تر برای رفع آن اقدام نمایید. عوامل متعددی نیز برای به وجود آمدن چنین مشکلی وجود دارد که در این مقاله به صورت مفصل به شرح آن‌ها پرداختیم. مجموعه هافنر تولیدکننده و عرضه‌کننده انواع محصولات شوینده خودرو، برای خرید محصولات خودرو فروشگاه اینترنتی طراحی کرده و در معرض دید عموم اعم از دارندگان کارواش و رانندگان عزیز قرار داده است.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x