علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و راه حل های آن

فرمان هیدرولیک یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است که در تعیین جهت دادن به حرکت آن نقش مؤثری دارد. سفت شدن فرمان می‌تواند حادثه زا بوده و احتمال بروز سوانح و تصادفات رانندگی را به شدت بالا ببرد. بیشتر خودروهای امروزی به این مدل فرمان مجهز بوده و از سیستم هیدرولیک یا برقی بهره‌مند هستند. بنابراین آشنایی با علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و روش‌های از بین بردن و نرم کردن آن اهمیت بالایی دارد. زمانی که مشکلی در این قسمت ایجاد می‌شود، راننده به راحتی می‌تواند تشخیص دهد. بنابراین جای نگرانی نیست و فقط لازم است با دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک بیشتر آشنا شده و راه‌حل رفع این مشکل را در شرایط مختلف رانندگی بدانید. همچنین در صورتی که تمایل به خرید واکس لاستیک خودرو دارید، محصول با کیفیت هافنر را به شما معرفی می‌کنیم.

دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک

دلایل مختلفی برای سفت شدن فرمان هیدرولیک وجود دارد که هر راننده ممکن است در شرایط مختلف مانند اول صبح، فصول سرد و گرم سال و … تجربه کند. برای عیب یابی سفتی فرمان خودرو باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • باد لاستیک‌ها
  • پایین بودن سطح روغن هیدرولیک
  • تناسب سایز رینگ و لاستیک
  • شل شدن تسمه هیدرولیک
  • خرابی پمپ هیدرولیک
  • خرابی جعبه فرمان
  • هوا گرفتن سیستم فرمان هیدرولیک

باد لاستیک‌ها

اولین کاری که در زمان سفت شدن فرمان هیدرولیک باید انجام دهید، چک کردن باد لاستیک‌ها است. وقتی باد لاستیک‌ها کم باشد، فرمان به خوبی حرکت نمی‌کند و جهت چرخش درستی ندارد. معمولاً کارخانه‌های سازنده خودرو، دستورالعمل‌ها و استانداردهایی را برای فشار باد لاستیک‌ها ارائه می‌دهند.

دلایل سفت شدن فرمان ماشین

پایین بودن سطح روغن هیدرولیک

زمانی که با کاهش سطح روغن هیدرولیک مواجه شوید، متوجه سفت شدن فرمان خواهید شد. زیرا کاهش سطح این روغن باعث می‌شود تا فشار در سیستم کاهش پیدا کرده و در نهایت فرمان به سختی حرکت کند. این مورد باعث آسیب رساندن به قطعات سیستم فرمان هیدرولیک می‌شود. ممکن است نشتی روغن از شلنگ‌های فشار قوی و یا ضعیف باعث کم شدن سطح روغن شود. یکی از بارزترین علائم کم شدن روغن هیدرولیک، صدای جیغ در زمان چرخش فرمان است.

تناسب سایز رینگ و لاستیک

لاستیک و رینگ‌های پهن می‌تواند از دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک باشد؛ زیرا آج‌های درشت این نوع لاستیک‌ها باعث ایجاد اصطکاک بیشتر و در نهایت سفتی حرکت فرمان هیدرولیک می‌شود.

شل شدن تسمه هیدرولیک

تسمه هیدرولیک برای انتقال نیرو از موتور به پمپ هیدرولیک کاربرد دارد. اگر این تسمه دچار مشکلاتی مانند فرسودگی، پاره شدن، ساییدگی، شل شدن و یا ترک خوردن شود، به درستی عمل نمی‌کند. بنابراین بهتر است این قطعه را بازدید کرده و در صورت مشاهده این خرابی‌ها آن را تعویض کنید.

خرابی پمپ هیدرولیک از دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک

خرابی پمپ هیدرولیک

زمانی که پمپ هیدرولیک در اثر استفاده زیاد دچار فرسایش شده باشد، می‌تواند نقش مهمی را در سفت شدن فرمان هیدرولیک بازی کند. معمولاً خودروهایی که طول عمر بالایی دارند و یا بیشتر از آن‌ها استفاده شده است، دچار این مشکل می‌شوند. زمانی که متوجه ایجاد صدای جیغ و یا زوزه کشیدن در زمان چرخش فرمان هیدرولیک شدید، بهتر است از این قطعه بازدید کنید.

خرابی جعبه فرمان

جعبه فرمان برای کنترل و هدایت خودرو کاربرد دارد و زمانی که دچار مشکل شود، نمی‌تواند این وظیفه را به خوبی انجام دهد. اگر در زمانی که خودرو سرد است، فرمان سفت حرکت می‌کند و با گرم شدن خودرو این مشکل برطرف می‌شود، بهتر است سری به جعبه فرمان زده و سلامت آن را چک کنید.

هوا گرفتن سیستم فرمان هیدرولیک

هوا گرفتن سیستم هیدرولیک یکی دیگر از دلایل سفت شدن فرمان خودرو است که بعد از چند کیلومتر رانندگی متوجه آن می‌شوید. هوا گرفتن این سیستم با ایجاد صدای بلند و ناهنجار در زمان رانندگی همراه است. این صدا در زمانی که سرعت خودرو کم است، بیشتر به گوش می‌رسد و منبع تولید آن نیز زیر کاپوت ماشین است.

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در صبح

از دلایل سفت شدن فرمان در اول صبح می‌توان به خرابی میل فرمان اشاره کرد. آسیب دیدن میل فرمان و اتصالات آن می‌تواند با علائمی مانند عدم چرخش مناسب فرمان خودرو همراه باشد. معمولاً بعد از شروع رانندگی و گرم شدن میل فرمان این مشکل برطرف می‌شود. این موضوع یکی از مواردی است که در علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در زمستان مطرح می‌شود.  زیرا سردی هوا باعث شدت یافتن مشکل می‌شود. در صورتی که  بعد از رانندگی و گرم شدن خودرو متوجه شدید که همچنان مشکل پابرجا است، بهتر است به نمایندگی‌های مجاز مراجعه و عیب یابی و مشکل را برطرف کنید. زیرا عدم توجه به این قطعه می‌تواند باعث آسیب‌های بیشتر و از کار افتادن سیستم فرمان شود و با هزینه‌های بالایی همراه است.

 

محصولات هافنر

 

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک بعد از گرم شدن

دلایل زیادی برای سفت شدن فرمان بعد از گرم شدن وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • نشتی روغن هیدرولیک
  • عدم عملکرد مناسب پمپ هیدرولیک
  • کثیف شدن روغن هیدرولیک به دلیل تجمع آلودگی، گرد و غبار و رسوب و بالا رفتن غلظت روغن

این موارد می‌تواند در موقعیت‌های مختلف باعث ایجاد مشکلاتی برای خودرو شود. به عنوان مثال زمانی که پمپ به درستی کار نکند، در زمان پیچیدن در پیچ‌های تند دچار مشکل می‌شوید.

همچنین کثیف بودن روغن هیدرولیک باعث می‌شود تا در سرعت‌های پایین، فرمان سریع‌تر عمل کند و کنترل لازم را نداشته باشید. بخصوص برای خودروهایی که به صورت دست دوم خریداری می‌شوند باید روغن و تمیزی آن چک شود. در صورت نیاز بهتر است از روغن تازه برای خودروی خود استفاده کنید تا هم عملکرد آن بهتر شود و هم از آسیب رسیدن به قطعات دیگر جلوگیری شود.

علت سفت شدن فرمان به یک سمت

علت سفت شدن فرمان به یک سمت

برای سفت شدن فرمان به یک سمت نیز دلایل مختلفی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • فشار باد تایر خودرو
  • نشتی و کثیف بودن روغن هیدرولیک
  • خرابی تسمه، شل شدن، پارگی، فرسایش و …
  • پمپ روغن هیدرولیک
  • مشکل در میل فرمان

بنابراین اگر فرمان خودرو به یک سمت حرکت کند بهتر است هر یک از موارد بالا چک شود و مشکلات موجود در هر یک از این قسمت‌ها برطرف شود.

روش‌های نرم کردن فرمان ماشین

همان‌طور که گفته شد دلایل مختلفی برای سفت شدن فرمان وجود دارد که رفع این مشکلات می‌تواند منجر به نرم شدن و عملکرد مناسب فرمان شود. چک کردن نشتی روغن هیدرولیک به صورت منظم می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری نماید. همچنین بایستی باد لاستیک‌ها به صورت دوره‌ای بازدید و در یک بالانس مشخص قرار گیرد.

در صورتی که در تسمه مشکلاتی دیده می‌شود، بهترین راه تعویض آن است تا از آسیب رسیدن به قسمت‌های دیگر جلوگیری شود. همچنین توصیه می‌شود تا از تمیز بودن روغن و نیز اندازه مناسب آن مطلع شوید و در صورت نیاز از روغن مناسب استفاده کنید. سایر قسمت‌های داخلی خودرو نیز با مشاهده علائمی باید توسط تعمیرکاران ماهر چک و بررسی شود.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک پرداختیم. گفتیم تنها دلیل سفت شدن فرمان، مشکلات موجود در فرمان نیست بلکه ممکن است عدم تنظیم باد لاستیک‌ها، عدم تناسب سایز رینگ و لاستیک، شل شدن تسمه، کاهش سطح روغن فرمان و وجود خرابی در پمپ فرمان هیدرولیک باشد. هافنر به عنوان تولیدکننده انواع شوینده‌های خودرو فروشگاه اینترنتی خود را برای خرید ساده‌تر محصولات در اختیار شما قرار داده است. برای خرید واکس داشبورد کافیست کلیک نمایید.

مقالات دیگر هافنرواش

2 4 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x