روش کاهش مصرف سوخت ماشین

روش‌ های کاهش مصرف سوخت ماشین بسیار متعدد هستند. امروزه با افزایش تعداد خودروها تامین سوخت برای این تعداد ماشین سخت شده است؛ از این رو همه افراد باید به دنبال روش‌هایی برای کاهش مصرف باشند تا منابع سوخت کاهش نیابد.

از جمله کارهایی که سبب کاهش مصرف می‌شود می‌توان به تنظیم باد لاستیک‌ها، تعویض فیلتر بنزین، بررسی و چکاب انژکتور وغیره اشاره کرد. در ادامه به بررسی روش‌های موجود و دستگاه کاهش مصرف سوخت می‌پردازیم.

دستگاه کاهش مصرف سوخت خودرو چیست؟

دستگاه افزایش بهره‌وری سوخت خودرو وسیله‌ای است که برای کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت موتور طراحی شده است. این دستگاه برای رانندگان معمولی و کسانی که سیستم کروز کنترل دارند مناسب است. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که این دستگاه به طور خاص برای موتورهای احتراقی در نظر گرفته شده است.

دستگاه کاهش مصرف سوخت خودرو

دستگاه‌های متعددی برای کاهش مصرف سوخت ساخته شده است. در ادامه به معرفی برخی از این دستگا‌ه‌ها می‌پردازیم. تمیزی فضای داخلی به زیبایی خودرو می‌افزاید. با خرید واکس داشبورد خودرو در همین سایت می‌توانید درخشندگی و زیبایی را به اتومبیل خود هدیه دهید.

  • دستگاه مولد هیدروژن

این دستگاه به کمک آب هیدروژن تولید می‌کند که این هیدروژن در نهایت به عنوان سوخت موتور استفاده می‌شود. البته برخی از کارشناسان معتقدند که هیدروژن تولیدی از دستگاه مولد هیدروژن به میزان کم‌تری بازده مصرف را کم می‌کند.

  • دستگاه یونیزر سوخت

یونیزرهای سوخت بین انژکتور و پمپ هیدروژن خودرو قرار گرفته‌اند. آن‌ها با ایجاد یک میدان یونی سبب افزایش تبخیر سوخت و احتراق آسان‌تر در موتور می‌شوند. با این وجود، انژکتورهای سوخت مدرن در خودروهای فعلی این عملکرد را برعهده دارند.

دستگاه های روش‌های کاهش مصرف سوخت

  • دستگاه یونیزر موتور

یونیزرهای موتور مستقیماً به موتور خودرو متصل هستند و عملکردی مشابه یونیزرهای سوخت دارند. با این تفاوت که دستگاه یونیزه کننده موتور به لوله بنزین هیچ اتصالی ندارد. با خرید واکس لاستیک ماشین هافنر، آن را روی لاستیک خودرو خود اسپری کنید و شاهد براق شدن و تمیزی سطح لاستیک باشید.

  • دستگاه ورتکس

دستگاه ورتکس ورودی برای کاهش مصرف سوخت خودرو، سعی در تغییر نحوه ورود هوا به موتور دارد. نتیجه این عمل بهبود عمل احتراق در خودرو است. در واقع سیستم کنترل پایداری خودرو می‌تواند تغییرات و مشکلات ورودی هوا را تشخیص و جریان سوخت را به نحوه صحیحی تغییر دهد.

  • آهنربا

شاید برایتان سوال شود که آهنربا چگونه می‌تواند سبب کاهش مصرف سوخت شود؟ در پاسخ باید گفت طراحی این آهنرباها به شکلی است که می‌توانند به لوله گاز متصل شوند و سوختن بنزین را بهتر کنند. البته آهنربا به دلیل خاصیت مغناطیسی ممکن است اثرات منفی برای سایر اجزای خودرو داشته باشد.

  • انژکتور

این انژکتورها سوخت آب یا بخار را وارد چرخه سوخت می‌کنند. این انژکتورهای آبی از انفجار موتور یا سوختن ناقص جلوگیری می‌کنند.

انژکتور

روش‌های کاهش مصرف سوخت

با توجه به افزایش قیمت بنزین، مصرف سوخت دغدغه همه رانندگان شده است. از این رو مالکان خودرو به دنبال راهی برای کاهش مصرف بنزین هستند.

روش‌های کاهش مصرف سوخت

  • حفظ سرعت ثابت

یکی از رایج‌ترین و مؤثرترین راهکارها به منظور کاهش مصرف سوخت، رانندگی با سرعت ثابت در بزرگراه‌ها است. چنانچه با سرعت ثابت و استاندارد حرکت کنید می‌توانید در مصرف سوخت صرفه‌جویی نمایید.

  • در زمان توقف ماشین را خاموش کنید.

اگر خودرو شما در حالت سکون قرار دارد، حتما موتور را خاموش کنید تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده باشید. از جمله مکان‌هایی که می‌توانید موتور خودرو را خاموش کنید پشت چراغ قرمزهای طولانی، پارک کردن کنار خیابان و در زمان توقف و بیکاری است. جالب است بدانید خودروهای امروزی سیستم Stop-Start دارند که در زمان توقف خودرو را خاموش می‌کند.

  • استفاده صحیح از روغن موتور مرغوب

خرید روغن موتور باکیفیت و اطلاع از میزان مصرف می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت داشته باشد. پس به طور دوره‌ای حتما میزان روغن موتور را چک کنید.

  • جلوگیری از ترمزهای غیر ضروری در زمان توقف

یک نکته خیلی مهم در این زمینه عدم ترمز در زمان توقف است. نیازی نیست زمانی که خودرو ایستاده پای خود را روی پدال ترمز قرار دهید. با حذف این کار نزدیک به 35 درصد در کاهش مصرف بنزین صرفه‌جویی کرده‌اید. همچنین از سایدگی و پارگی زود هنگام لنت ترمز نیز جلوگیری می‌شود.

  • تنظیم موتور

چنانچه تنظیمات موتور خودرو شما نادرست باشد، نزدیک به 4 درصد مصرف سوخت خودرو افزایش می‌یابد. پس حتما هر چند وقت یکبار یا در صورت مشاهده علائم افزایش مصرف به مرکز معاینه فنی مراجعه کنید تا موتور بررسی و تنظیم شود.

تنظیم موتور ماشین

  • تراز چرخ خودرو

تراز نبودن چرخ خودرو نه تنها باعث سایدگی آج لاستیک می‌شود، بلکه افزایش 10 درصدی مصرف سوخت را نیز به همراه دارد. اگر در زمان رانندگی احساس کردید ماشین به سمت چپ و راست منحرف می‌شود یا فرمان تراز نیست، به دلیل ناهماهنگی چرخ‌ها است.

  • ترمز و شتاب سریع

چنانچه در سرعت‌های بالا و در زمان شتاب‌گیری به طور ناگهانی ترمز بگیرید، مصرف سوخت زیاد می‌شود. پس در این روش برای کاهش مصرف سوخت از تغییرات شدید در زمان رانندگی جلوگیری کنید.

  • بررسی درب باک بنزین

اگر چراغ ترمز ماشین به حالت چشمک‌زن درآمده باشد باید به معیوب بودن درب باک بنزین پی ببرید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کم کردن مصرف سوخت، استفاده از درب مخزن مناسب و سالم است.

سیستم تهویه مطبوع یا باز کردن پنجره؛ کدامیک بهتر است؟

اگر به جای استفاده از سیستم تهویه هوا یا کولر، پنجره خودرو را پایین بیاورید در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده‌اید. البته این راهکار تنها برای سرعت‌های پایین مناسب است. برای مثال اگر با سرعت 100 کیلومتر در ساعت در حرکت هستند، اگر شیشه خودرو را پایین بیاورید باعث افزایش مقاومت و افزایش مصرف می‌شود.

تعویض به موقع فیلتر هوا

هر گونه عملی که سبب افزایش فشار به موتور خودرو شود، سبب زیاد شدن مصرف سوخت خواهد شد. عدم تعویض به موقع فیلتر هوا یکی از این دلایل است. پس به صورت دوره‌ای اقدام به تعویض فیلتر هوا نمایید تا شاهد کاهش مصرف سوخت خودرو خود باشید.

تعویض به موقع فیلتر هوا

کلام پایانی

افزایش مصرف سوخت سبب زیاد شدن هزینه‌های مالکان خودرو خواهد شد؛ اما با رعایت نکات مهمی که ذکر شد و استفاده از هر یک از روش‌های کاهش مصرف می‌توانید به میزان بهره‌وری آیده‌ال خود برسید. اگر پس از مطالعه این مقاله سوالی داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. از همراهی شما متشکریم.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x