آشنایی با مپ سنسور و علائم خرابی آن

سنسورها از مهم‌ترین قسمت‌های یک خودرو به شمار می‌آید و مپ سنسور نیز از جمله سنسورهایی است که مستقیم اطلاعات خود را از موتور اتومبیل به سیستم کامپیوتری خودرو ارسال می‌کند. سنسور مپ با نام های MAP، یا سنسور فشار مطلق مانیفولد درست در سیستم کنترل الکترونیکی موتور نصب شده است و از طرفی به ECU اتصال دارد. همچنین لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید واکس داشبورد خودرو می‌توانید کلیک نمایید.

مپ سنسور چیست؟

این قطعه از جمله سنسورهای مهم خودرو به شمار می‌آید که نبود آن فعالیت خودرو را مختل خواهد کرد. محل نصب این سنسور از یک سمت ورودی هوای موتور خودرو است و با یک شلنگ به دریچه ورودی هوا در مانیوفلد وصل می شود.

وظیفه این قطعه این است که میزان هوای مکش شده توسط موتور را به کامپیوتر خودرو گزارش دهد. کامپیوتر خودرو نیز با استفاده از اطلاعات ارسال شده از طریق مپ سنسور دریچه هوا را کنترل کرده و در صورتی این قطعه کار خود را به درستی انجام ندهد، عملاً امکان روشن شدن خودرو مقدور نیست.

وظیفه مپ سنسور

کاربرد سنسور مپ در خودرو به این شکل است که وقتی پای خود را روی پدال گاز قرار می‌دهید، میزان هوای مشخص وارد موتور خودرو می شود تا عمل احتراق به شکل بهتری انجام شود و خودرو سرعت بگیرد. درست زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید، سنسور مپ شروع به کار کردن می‌کند و با ارسال میزان فشار هوایی که وارد موتور، میزان سرعت خودرو را تحت کنترل خود در می‌آورد. به عبارتی گزارش میزان هوای موتور به ای سی یو ارسال شده و ای سی یو میزان دهانه هوای موتور را تنظیم می‌کند. البته این سیستم در خودروهای توربوشارژ کمی پیچیده‌تر عمل می‌کند. همچنین در صورت نیاز به خرید واکس لاستیک خودرو می‌توانید کلیک نمایید.

 

کاربرد سنسور مپ در خودرو

سنسور مپ کجا قرار دارد؟

محل قرارگیری سنسور مپ در ورودی هوای موتور است. این سنسور میزان بزرگی و بازشدگی دهانه موتور را حساب کرده و به کامپیوتر ماشین منتقل می‌کند.

علائم خرابی مپ سنسور

بدیهی است با خرابی یک قطعه از یک سیستم الکترونیکی و مکانیکی نشان‌هایی نمایان می شود. در مورد این قطعه می‌توان نشانه‌های زیر مشاهده نماییم:

  • مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد
  • قدرت خودرو کاهش می یابد
  • آلودگی بیشتر تولید می شود
  • در دورهای آرام ماشین خشن کار می‌کند
  • ماشین به سختی روشن می شود
  • ماشین به خوبی گاز نمی‌خورد

افزایش مصرف سوخت خودرو

در صورتی که این سنسور خراب شود، نمی‌تواند اطلاعات درستی را به کامپیوتر منتقل نماید. به این دلیل کامپیوتر فرض را بر این قرار می‌دهد که روی موتور بار زیادی است و باید سوخت بیشتری وارد موتور نماید، زمان‌بندی جرقه را جلو ببرد و به این شکل سوخت بیشتری مصرف می شود.

کاهش قدرت خودرو

در صورتی که در اثر خرابی این سنسور، اطلاعات اشتباه به این شکل وارد رایانه شود که بار کمی روی موتور است، رایانه سوخت کمی را به سمت موتور هدایت می‌کند و به این شکل خودرو توانایی حرکت با سرعت مورد توقع را برآورده نماید.

تولید آلودگی بیشتر

از آنجایی که با خرابی مپ سنسور، میزان سوخت وارد شده به موتور با نیاز آن همخوانی ندارد، سوخت مصرف شده با آلودگی بیشتری از اگزوز خارج می شود.

خشن کار کردن ماشین در دورهای آرام 

خرابی این سنسور، باعث خشن کار کردن موتور شده و حتی امکان میس فایر یا احتراق ناقص نیز وجود دارد.

اختلال در روشن شدن ماشین

همان‌طور که می‌دانید خودرو با کمک هوای وارد شده به موتور و جرقه فعالیت خود را آغاز می‌کند. در صورتی که هوای کافی وارد خودرو نشود، باید پای خود را حسابی روی پدال گاز فشار دهید تا خودرو روشن شود.

گاز نخوردن ماشین

در صورتی که برای فعالیت درست خودرو باید پای خود را محکم روی پدال گاز فشار دهید تا ماشین به حرکت بیافتد، به احتمال بسیار زیاد سنسور خودرو مشکل دارد.

روشن شدن چراغ چک

از میان دلایل زیادی که ممکن است چراغ چک ماشین را روشن نگه دارد، یکی از دلایل خرابی این سنسور است. البته طول عمر خودرو شما در کدهای تشخیص تاثیر دارد. ارسال اطلاعات غیرمنطقی به رایانه و یا عدم ارسال اطلاعات باعث روشن شدن چراغ چک می شود.

محصولات هافنر

دلایل خرابی سنسور مپ

دلایل خرابی سنسور مپ

اگر از گذشت طول عمر یک سنسور بگذریم عوامل مختلفی ممکن است در خرابی سنسور مپ دخیل باشند. از آنجایی که این قطعه هم با قطعات مکانیکی سر و کار دارد و هم به اجزای الکترونیکی متصل است؛ دلایل زیادی برای خرابی آن وجود دارد. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • وجود کثیفی و پسماند موجود در محفظه موتور که باعث انسداد سنسور می شود.
  • آسیب رسیدن به سنسور
  • تاثیر افزایش دمای بالای موتور بر قطعات الکترونیکی که به این سنسور آسیب می‌رساند.
  • گرما ممکن است باعث ترک خوردن لوله خلأ شود.
  • وجود نشتی در محفظه خلأ باعث آسیب رسیدن به سنسور می شود.

علت روغنی شدن مپ سنسور

در صورتی که فشار وارد شده بر خودرو زیاد باشد؛ مانیفولد پر از روغن شده و این سنسور را روغنی می‌نماید. در این صورت باید مانیفولد را باز کرده و تمیز کنید. از دیگر دلایل این اتفاق زیاد بودن روغن کارتل نیز می‌تواند باشد. البته لازم به ذکر است روغنی شدن مپ سنسور امر طبیعی است؛ اما اگر میزان این روغن زیاد باشد، کار با مشکل مواجه می شود.

بیشتر افرادی که گاز زیادی به خودرو وارد می‌کنند و بدون اینکه ترمز کنند پا را از گاز بر می‌دارند دچار مشکل روغنی شدن مپ سنسور می شود. لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید تمیز کننده چرم خودرو با بهترین کیفیت، می‌توانید کلیک نمایید.

تست سنسور مپ

برای انجام تست مپ سنسور، ابتدا باید دیاگ را به خودرو وصل نمایید و ماشین را روشن کنید. در منوی پارامترها وارد قسمت هوای ورودی شده و میزان فشار هوای داخل مانیفولد را ببینید. با اینکه این عدد برای هر خودرو متفاوت است اما در این جا تجربه تعمیرکار است که می‌تواند تشخیص دهد که مپ سنسور سالم است و یا اطلاعات اشتباه ارسال می‌کند. اما اصولاً تعمیرکاران عدد مورد نظر را با دیگر خودروهای مشابه مقایسه می‌نماید و عیب‌یابی می‌نماید. البته این مقایسه باید بین خودروهایی انجام گیرد که تست سنسور آن‌ها، در یک ارتفاع از سطح دریا انجام گرفته شده باشد.

در ادامه وارد منوی کدهای خطا می‌شوید و به بررسی خطاهایی می‌پردازید که در حافظه ECU ثبت شده است. خطاهای لحظه‌ای را پاک کنید و دوباره خطاها را چک نمایید. اگر خطاها دائمی بودند بعد از قطع اتصالات و تمیزی آن‌ها، دوباره آن‌ها محکم کرده و بررسی می‌نمایید.

 

عیب یابی مپ سنسور

عیب یابی مپ سنسور

بدیهی است در اولین اقدام باید مپ سنسور را از نظر فیزیکی بررسی کنیم. سنسور را جدا کرده و از همه اتصالات جدا کنید و بررسی کنید که آیا سیم ذوب شده و یا پاره شده‌ای وجود دارد؟ آیا اتصالات شل هستند و یا آسیب‌دیدگی وجود دارد یا نه؟

پین‌های سنسور را چک کنید و دقت کنید که همه آن‌ها صاف و تمیزان؟ دقت کنید خم شدن یا خوردگی دیده می شود یا خیر؟ از شلنگی که به مانیفولد متصل است مطمئن شوید که سالم باشد یا محکم‌اند؟ داخل شلنگ نیز باید تمیز باشد و هیچ آلودگی وجود نداشته باشد. در انتها نوبت به استفاده از یک مولتی دیجیتال 20 ولتی است که به کمک آن پمپ خلأ را تست نمایید.

زمان تعویض مپ سنسور

به طور دقیق نمی‌توان زمانی را برای تعویض مپ سنسور در نظر گرفت چرا که بر اساس دفترچه راهنما، زمان تعویض این قطعه برای خودروهای مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال این زمان برای خودروهای برند رنو بین 150 تا 160 هزار تعیین شده است. اما به صورت کلی بهتر است هر 40 هزار کیلومتر یکبار از سلامت این قطعه مطمئن شوید.

سرویس و شستشوی مپ سنسور

سرویس شستشو برای مپ سنسورهای مختلف به شکل متفاوتی انجام می شود:

برای مدل‌هایی که سنسور آن‌ها مستقیماً روی مانیفولد نصب شده‌اند، ابتدا سنسور از جای خود جدا شده و به کمک اسپری مخصوص شستن کاربراتور، شستشو داده می شود. در این مواقع نوک سنسور و داخل آن باید به دقت تمیز شده، سپس به کمک هوای فشرده خشک می شود.

در آن دسته از خودروهایی که سنسور به کمک شلنگ به مانیفولد متصل هستند ابتدا باید شلنگ ارتباطی را از نظر پارگی و سلامت تست نمایید. در این موارد تمامی ورودی‌های هوای موتور، مانیفولد و هر قطعه‌ای که به این سنسور متصل شده‌اند، همگی در طولانی مدت چرب می‌شوند و این چربی به مرور داخل سنسورها نشسته و کارایی آن را مختل می‌کند. از این رو شستشوی آن الزامی است. این شستشو نیز توسط اسپری شستشوی کاربراتور انجام می شود.

 

کلام آخر

در این مقاله به بررسی مپ سنسور، علت خرابی و علائم آن پرداختیم. در صورتی که مشکلی در مپ سنسور دستگاه شما وجود داشته باشد؛ جهت تعمیر ابتدا آن را شستشو می‌دهند و در صورتی که غیر قابل تعمیر باشد، آن را با یک مدل جدید تعویض می‌نماید. در صورت تمایل به شستشوی این قطعه و دیگر قسمت‌های خودرو می‌توانید از محصولات شرکت هافنر کمک بگیرید.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x