جلوگیری از یخ زدن ماشین

جلوگیری از یخ زدن ماشین در فصل زمستان یک اقدام پیشگیرانه و مهم در مقابل مشکلات احتمالی است. به این منظور می‌توانید قبل از رسیدن فصل زمستان از ضدیخ‌های مرغوب موجود در بازار استفاده کنید. گزینه بعدی استفاده از آب گرم است.

شما می‌توانید در قسمتی که دچار یخ زدگی شده است، به آرامی آب گرم بریزید. توجه داشته باشید که یخ زدگی ماشین به رادیاتور و موتور منتهی نمی‌شود؛ بلکه ممکن است شیشه و درب‌های خودرو نیز یخ بزند. در این مقاله به موضوع عواقب یخ‌زدگی و راه‌حل‌های رفع این مشکل می‌پردازیم.

چه بخش ‌هایی از خودرو بیشتر دچار یخ‌ زدگی می‌شود؟

چندین قطعه خودرو در هوای سرد مستعد یخ زدگی هستند و نیاز به توجه و اقدامات پیشگیرانه دارند. به این نکات مفید در مورد جلوگیری از یخ زدگی در قسمت‌های مختلف خودرو توجه داشته باشید.

  1. انجماد رادیاتور
  2. انجماد شیشه ماشین
  3. انجماد موتور خودرو
  4. یخ زدن درب خودرو

 یخ زدگی رادیاتور ماشین

یخ زدگی رادیاتور

قبل از شروع هوای سرد، بررسی و نگهداری رادیاتور خودرو بسیار مهم است. مراقبت از این قطعه از آسیب‌های بعدی و هزینه‌های غیر ضروری جلوگیری می‌کند. اولین قدم در زمان یخ زدن ماشین این است که از داشتن ضدیخ با کیفیت اطمینان حاصل کنید. هنگام خرید ضد یخ به ویژگی‌های زیر توجه نمایید:

 یخ زدگی رادیاتور

  • غیر قابل اشتعال
  • یک ضد یخ مرغوب رسوب نمی‌دهد.
  • ضد یخ باکیفیت رنگ خودرو را حل نمی‌کند.
  • حاوی مواد سمی نیست یا مقدار آن بسیار کم است.
  • نقطه انجماد را به طور موثر در فصل سرد کاهش می‌دهد.

ضد یخ نه تنها در ماه‌های سرد ضروری است؛ بلکه در تمام طول سال فواید ضد جوش و خوردگی دارد. در کنار استفاده از ضد یخ، محافظت از رادیاتور در هوای سرد شامل پارک کردن در یک منطقه سرپوشیده می‌تواند قرار گرفتن خودرو را در معرض بادهای سرد به حداقل برساند. اگر با رادیاتور یخ زده مواجه شده‌اید، ریختن آب گرم روی رادیاتور و شیلنگ‌ها نیز می‌تواند مفید باشد. همچنین می‌توانید از سشوار برای آب کردن یخ استفاده کنید؛ اگر چه ممکن است به اندازه آب گرم موثر نباشد. واکس داشبورد یک محصول عالی برای تمیز کردن و برق انداختن داشبورد خودرو است. شما می‌توانید این محصول را از همین سایت از هافنر خریداری نمایید.

جلوگیری از یخ زدن شیشه ماشین

برخورد با شیشه‌های یخ زده خودرو در روزهای سرد زمستان یک اتفاق رایج است. به جای خراشیدن یخ از روی شیشه، از اسپری‌های ضد یخ استفاده کنید که مخصوص شیشه‌های ماشین طراحی شده‌اند. همچنین اطمینان حاصل نمایید که اسپری برای محدوده دمایی منطقه شما مناسب است.

در محیط‌های بسیار سرد که اسپری ضد یخ ممکن است به طور موثر عمل نکند، استفاده بیش‌تر از اسپری و شکستن یخ توصیه می‌شود. پس از شکستن یخ، از دستمال یا پارچه استفاده نمایید تا یخ باقی مانده را پاک کنید. اگر به اسپری‌های ضد یخ دسترسی ندارید، گرم کردن ماشین و اجازه دادن به آب شدن یخ نیز یکی از گزینه‌های موجود است. یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از یخ زدن شیشه خودرو شامل گرم کردن کیسه برنج و مالیدن آرام آن بر روی شیشه است تا یخ آب شود.

استفاده از شیشه پاک کن پلاستیکی یا ریختن مقدار کمی آب روی شیشه و استفاده از برف پاک کن نیز می‌تواند به حذف یخ کمک کند. خرید یک واکس لاستیک به براق شدن این بخش از خودرو کمک می‌کند. همچنین این محصول سبب جلوگیری از آسیب اشعه UV به لاستیک خودرو می‌شود. پس هم‌اکنون در این سایت اقدام به خرید نمایید.

جلوگیری از یخ زدن شیشه ماشین

 یخ زدگی موتور خودرو و نحوه رفع آن

هنگامی که آب درون بلوک موتور و سرسیلندر یخ می‌زند، می‌تواند آسیب قابل توجهی ایجاد کند و منجر به تعمیرات پرهزینه شود. انبساط آب یخ زده فشار زیادی بر مجاری تامین آب موتور وارد می‌کند که به طور بالقوه منجر به انفجار می‌شود.

برای آب کردن یخ موتور، هنگام وارد کردن گرما به مناطق خاص باید احتیاط کرد. یک روش شامل استفاده از یک لامپ رشته‌ای است که با دقت در زیر موتور قرار می‌گیرد تا قسمت‌های مهم مانند پمپ آب را گرم کند. اگر در یک منطقه باز هستید، روشن کردن آتش با اقدامات احتیاطی مناسب گزینه دیگر است.

گرم کردن پمپ آب زمان یخ زدن ماشین در الویت قرار دارد؛ زیرا سایر قطعات موتور پس از روشن شدن موتور ذوب شده و از حالت انجماد خارج می‌شوند. تسمه‌های متصل به پمپ آب را به دقت بررسی کنید تا از آسیب ناشی از چرخش آن‌ها جلوگیری کنید. اگر پمپ آب در قسمت بالایی موتور قرار دارد، به صورت دستی بررسی کنید که آیا آزادانه حرکت می‌کند یا خیر. برای پمپ‌هایی که در زیر موتور قرار دارند، راه اندازی موتور نشان می‌دهد که آیا یخ زدگی رخ داده است یا خیر. در صورت شناسایی انجماد می‌توان از روش‌های گرمایشی قبلی استفاده کرد.

 انجماد درب خودرو و راه‌حل رفع آن

در شرایط فوق‌العاده سرد زمستان، درهای خودرو و حتی بدنه خودرو می‌توانند یخ بزنند. عواملی مانند پارگی لبه‌ها، درزهای آسیب دیده یا وجود گرد و غبار می‌تواند احتمال یخ زدن درب را افزایش دهد. برای رفع این مشکل، راه‌حل‌های زیر را در نظر بگیرید:

 جلوگیری از انجماد درب خودرو

  • از یک پارچه گرم و مرطوب برای آب کردن یخ لبه‌های درب استفاده کنید.
  • از چادر ماشین برای محافظت از کل وسیله نقلیه در برابر سرمای شدید استفاده کنید.
  • ماشین را در یک پارکینگ سرپوشیده پارک کنید تا قرار گرفتن در معرض شرایط یخ زدگی به حداقل برسد.
  • از اسپری‌های یخ زدا مخصوص درب خودرو یا از محلول‌های سیلیکونی استفاده کنید.
  • از سشوار کمک بگیرید تا یخ را به آرامی گرم و آب کنید.
  • پارچه یا حوله‌ای بین درهای خودرو قرار دهید تا از یخ زدن یا چسبیدن آن‌ها به هم جلوگیری شود.
  • برای رفع قفل یخ زده، کلید ماشین را قبل از قرار دادن گرم کنید تا به یخ زدایی مکانیسم قفل کمک کند.

 انجماد درب خودرو و راه‌حل رفع آن

عواقب یخ زدن ماشین

علت یخ زدن ماشین قرار گرفتن در معرض هوای سرد است که احتمال دارد قسمت‌های مختلف خودرو یخ بزند و عواقب زیان‌باری را در پی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر رادیاتور یخ بزند، راه اندازی خودرو تا زمانی که سیستم خنک کننده ذوب نشود غیرممکن می‌شود.

یخ زدگی شیشه‌ها می تواند دید در هنگام رانندگی را به میزان قابل توجهی مختل کند. با این حال، خطرناک‌ترین مشکل یخ زدن آب در داخل موتور است. اگر آب داخل موتور یا سرسیلندر یخ بزند، خطر آسیب دیدن اجزای موتور یا حتی ترکیدن آن وجود دارد.

جلوگیری از یخ زدن ماشین در زمستان

تجربه یخ زدن ماشین در طول زمستان می‌تواند یک موقعیت نا امید کننده و ناخوشایند باشد. منظره یک صبح سرد و یخبندان با ماشین روشن نشده، درهای یخ زده یا سایر اجزای غیرفعال به دلیل دمای پایین چندان خوشایند نیست. برای جلوگیری از غافل‌گیری در روزهای برفی یا زمستانی، آگاهی از علل و پیشگیری از یخ زدگی خودرو بسیار مهم است. در این مواقع می‌توانید از راه‌حل‌های زیر کمک بگیرید:

  • استفاده از ضد یخ مرغوب
  • تعویض صافی بنزین
  • بازبینی و بررسی روغن موتور

کلام پایانی

یخ زدن ماشین برای هر رانندهای ناخوشایند است؛ اما به رعایت چند نکته مهم میتوان این مشکل را رفع کرد. سعی کنید همیشه قبل از شروع فصل سرما از ضد یخ استفاده کنید. همچنین اگر مجبور به سفر در یخبندان هستید، برای جلوگیری از خطر از زنجیر چرخ استفاده کنید و آب گرم به همراه داشته باشید. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورت هر گونه سوال، پس از مطالعه این مطلب می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x