انواع روغن ترمز

روغن ترمز خودرو از یک ماده غیرقابل تراکم تشکیل شده است که برای انتقال نیرو به چرخ‌های خودرو کاربرد دارد. این ماده در لوله‌های سیستم ترمز خودرو جریان داشته و از طریق انتقال نیرو از پدال ترمز به چرخ‌ها این وظیفه را انجام می‌دهد. ایجاد فشار روی چرخ‌ها باعث کاهش سرعت و در نهایت توقف خودرو می‌شود. انواع روغن ترمز تولید می‌شود که با توجه به نوع خودرو و … می‌توان نوع مناسب را انتخاب و استفاده کرد. همچنین در صورت نیاز به خرید واکس لاستیک ماشین می‌توانید کلیک نمایید.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین ارتباط با مدیریت جهت ثبت سفارش، کلیک کنید.

 

انواع روغن ترمز خودرو

روغن ترمز دارای گستردگی زیادی است که در زمان تعویض خودرو باید با توجه به فاکتورهایی نوع مناسب را انتخاب کرد. انواع روغن ترمز ماشین به شرح زیر هستند:

  • روغن ترمز تمام سنتیک

این روغن موتور در آزمایشگاه تولید می‌شود و کیفیت بسیار بالایی دارد. استفاده از آن باعث بهبود عملکرد موتور خودرو شده و طول عمر و کارایی آن بالا است.

  • روغن ترمز نیمه سنتیک

این روغن از ترکیب روغن معمولی و روغن سنتیک تشکیل شده است و می‌تواند از اجزای متحرک خودرو مراقبت کرده و کیفیت بالایی نسبت به روغن موتور معمولی دارد. ولی بهتر است برای گرم شدن موتور 10 دقیقه بعد از استارت زدن صبر کنید.

  • روغن ترمز معمولی

این روغن موتور از پایه نفت خام ساخته شده و از دیگر روغن‌های پایه مانند هیدروکربن‌ها، پلی آلفا الفین و پلی اینترنال الفین در ساخت آن استفاده شده است. محافظت از اجزای موتور با این روغن در حد معمولی بوده و از نظر قیمت نسبت به دو نوع قبلی ارزان‌تر است. ولی باید زود به زود تعویض کنید و از نظر اقتصادی به صرفه نیست. در دمای بسیار بالا و بسیار پایین کارایی خود را از دست می‌دهد.

 

وظیفه روغن ترمز ماشین

محصولات هافنر

 

وظیفه روغن ترمز ماشین

روغن ترمز به عنوان یک سیال هیدرولیک برای به حرکت درآوردن سیستم ترمز خودرو کاربرد دارد. نبود این روغن و یا عملکرد نامناسب آن باعث می‌شود تا در زمان لازم خودرو متوقف نشده و یا نتوانید سرعت آن را کم کنید. این مایع حداقل تراکم‌پذیری را داشته و به همین دلیل می‌تواند به راحتی نیروی پا که روی پدال ترمز وارد می‌شود را به پیستون و لنت وارد کند. به این صورت که بعد از فشار دادن پدال ترمز، یک پیستون در کالیپر ترمز فشرده شده و در نتیجه باعث افزایش فشار در داخل لوله‌های ترمز می‌شود. در این زمان روغن ترمز به حرکت درآمده و فشار آن به روتورهای ترمز منتقل و از آنجا به لنت انتقال پیدا می‌کند.

ارتباطی که بین لنت و چرخ‌ها است، باعث کاهش حرکت آن‌ها می‌شود و در نهایت سرعت خودرو کمتر شده و از حرکت می‌ایستد. همچنین لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید لکه بر مخصوص چرم  خودرو با قیمت ویژه می‌توانید کلیک نمایید.

استانداردهای روغن ترمز

روغن موتورهای دارای استانداردهای مشخصی هستند که در این قسمت به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

استاندارد API

این استاندارد از حروف انگلیسی تشکیل شده است و هرچه حروف الفبا بالاتر باشد، کیفیت آن نیز بهتر می‌شود. برای خودروهای بنزینی از حرف S و در کنار آن از حروف A تا N استفاده می‌شود. برای موتورهای دیزلی از حرف C و در کناران از حروف A تا J استفاده می‌شود.

استاندارد ACEA

این استاندارد برای انجمن خودروسازان اروپایی است و دارای مشخصه‌ها و نمادهای ویژه‌ای است. برای روغن موتورهای از حرف ACEA استفاده می‌شود و در کنار آن از حروف A تا E و اعداد 1 تا 8 مشاهده می‌شود. برای هر خودرو نیز اعم از اینکه دیزلی، بنزینی، دیزلی سبک و … باشد از نماد مخصوص خود استفاده می‌کنند.

 

 رنگ روغن ترمز

روغن ترمز زرد یا آبی و سبز از جمله رنگ‌هایی است که برای روغن ترمز در نظر گرفته شده است و هر کدام از آن‌ها دارای تفاوت‌هایی با هم هستند. دی او تی 3 برای رنگ زرد، دی او تی 4 برای رنگ آبی و دی او تی 5 برای رنگ سبز نشانه‌گذاری شده است. تفاوت اصلی این دی او تی ها برای انواع رنگ روغن ترمز در نقطه جوش آن‌ها است.

 

بهترین روغن موتور مناسب ماشین

 

بهترین روغن موتور مناسب ماشین

برای اینکه بتوانید بهترین روغن موتور را برای خودروی خود انتخاب کنید باید فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

  • استانداردهای روغن موتور را مدنظر قرار دهید.
  • نوع روغن موتور مدنظر خود را با توجه به هزینه‌ای که در نظر گرفته‌اید، کیفیت، کارایی و … مشخص کنید.
  • به ویسکوزیته روغن موتور توجه کنید. به این معنی که با توجه به شرایط اقلیمی از روغن موتور رقیق و یا غلیظ باید استفاده شود. درجه ویسکوزیته دو نوع دارد که شامل سینگل گرید و مولتی گرید است. روغن سینگل گرید یا تنها برای هوای سرد است و یا هوای گرم و برای فضول گرم از درجه 30 تا 60 و برای فصول سرد از درجه 0 تا 25 استفاده می‌شود. مولتی گریدها برای تمامی فصول مناسب هستند. عددهای مختلفی روی این روغن ترمزها درج می‌گردد که بهتر است قبل از خرید آشنایی کامل را با آن‌ها داشته باشید.
  • نوع رتبه بندی روغن موتور برای خودروهای سوخت دیزلی و یا بنزینی را مشخص کنید. این دو نوع با هم تفاوت‌های عمده‌ای دارند. موتورهای دیزلی نسبت تراکم بالاتری داشته و زودتر داغ می‌شوند. بنابراین در ساخت و ترکیبات آن‌ها از مواد پاک کننده بیشتری استفاده می‌شود. همچنین این روغن موتورها دارای ترکیبات ضد کف هستند. بنابراین نمی‌توانید برای موتورهای بنزینی از روغن موتور دارای رتبه بندی دیزلی استفاده کنید.
  • استانداردهای کسب شده را بررسی کنید. این که روغن موتور از نظر استانداردها توانسته رتبه بالاتری کسب کند نشان دهنده کیفیت محصول است.
  • برند و مارک روغن موتور را انتخاب کنید. روغن موتورهای خارجی و ایرانی زیادی در بازار عرضه می‌شوند. با اینکه روغن‌های موتور خارجی کیفیت بهتری دارند، ولی احتمال خرید محصول تقلبی در این بازار وجود دارد. بنابراین می‌توانید از بهترین و با کیفیت‌ترین برندهای داخلی با قیمت مناسب‌تر انتخاب و خرید کنید.

 

زمان تعویض روغن ترمز

 

زمان تعویض روغن ترمز

گذشت زمان می‌توان روی کارایی روغن ترمز تأثیر مخربی داشته باشد؛ زیرا باعث جذب رطوبت شده و در نتیجه روغن به درستی نقش خود را در جلوگیری از حرکت خودرو و ترمز آن بازی نمی‌کند. به همین دلیل لازم است به صورت دوره‌ای روغن ترمز را تخلیه و با نوع جدید جایگزین کنید. معمولاً روغن ترمز باید هر یک یا دو سال تعویض شود؛ ولی می‌توانید با توجه به علائم کاهش روغن ترمز نیز تصمیم به تعویض آن بگیرید. این علائم عبارت‌اند از:

  • روشن شدن چراغ هشدار ترمز که یکی از بارزترین نشانه‌ها برای زمان تعویض آن است.
  • سفت شدن پدال ترمز به دلیل کم شدن روغن آن که می‌تواند دلیل نشتی نیز باشد. نشتی روغن بر اثر عواملی مانند فرسودگی لنت ترمز، فرسودگی محفظه روغن در اثر گرما و … اتفاق بیفتد.
  • مشکل در گرفتن ترمز
  • سروصدای زیاد سیستم ترمز به دلیل کم شدن روغن در محفظه آن

نحوه تعویض روغن ترمز خودرو

تعویض روغن موتور با اینکه کار سختی نیست، ولی کمترین اشتباه در انجام پروسه آن می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی از جمله عدم کنترل خودرو و بروز سوانح رانندگی شود. اینکه به صورت صحیح هواگیری از سیستم ترمز انجام نشود و یا سیلندر به صورت درست جایگذاری نشود و … از جمله مواردی است که نیاز به دقت و آشنایی با انجام این کار دارد.  بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که آشنایی کافی و کامل با این پروسه را ندارید، به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید تا ایمنی خودرو را به حداکثر برسانید.

 

کلام آخر

در این مقاله به معرفی انواع روغن ترمز و استانداردهای آن پرداختیم. روغن ترمز اهمیت بسیار زیادی در کیفیت ترمز خودرو دارد و بهتر است در زمان مقرر تعویض گردد. همچنین لازم به ذکر است که هافنر تولیدکننده انواع شوینده خودرو با طراحی وب سایت فروشگاهی، خرید راحت، ایمن و تحویل فوری محصولات خود را تضمین می‌کند.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x