سگ دست چیست؟

سگ دست، یک قطعه جدا نشدنی در خودرو به شمار می‌رود که وجود آن در هر ماشینی ضروری است. این قطعه در بخش جلویی خودرو قرار می‌گیرد و وظیفه آن انتقال وزن بدنه خودرو به زمین است. سگ دست نقش مهم و کاربردی در خودرو را بر عهده دارد، به طوری که در صورت نبود آن امکان چپ شدن یا انفجار اتومبیل وجود دارد. لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید واکس داشبورد ماشین با مناسب‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت از تولیدی تخصصی هافنر، می‌توانید کلیک نمایید.

سیستم جلوبندی در خودرو اهمیت زیادی دارد که سگدست یکی از قطعات آن محسوب می‌شود و نقش مهمی را در سیستم فنی ایفا می‌کند و مانند دیگر بخش‌های خودرو حساسیت‌های خود را دارد. سگ دست‌ها در کنار شغال دست قرار می‌گیرند که طبیعی است اگر این اسامی عجیب و ناشناخته‌ برای عموم مردم واقع شود؛ اما وظیفه مهمی را بر عهده دارد و برای تعمیرکاران نیز آشنا و شناخته است.

سگ دست چیست؟

سگ دست یا نشیمنگاه چرخ، قطعه‌ای مهم بوده که مسئول انتقال وزن ماشین به زمین است. این قطعه را جزو سیستم چرخ خودرو محسوب می‌کنند که بر روی محور اکسل یا سیبک نصب می‌شود و چرخش چرخ‌ها حول محور را آسان می‌کند.

سگ دست خودرو چیست

سگدست قطعه‌ای کوچک است که قیمت ارزانی دارد و بیشتر وظیفه محوری در جلو بندی خودرو دارد. به این صورت که همچون یک لولا به اتصال دیسک‌های ترمز و کمک فنر می‌پردازد و آن‌ها را به هم مرتبط می‌کند.

برقراری تعادل در خودرو بستگی به عملکرد سیستم جلو بندی دارد که سگدست نقش مهمی را در این سیستم ایفا می‌کند. جنس سگ دست خودرو از چدن یا فولاد آهنگری است که آن را به شیوه ریخته‌گری می‌سازند. البته در برخی از خودروها برای کاهش وزن و افزایش چابکی ماشین از آلومینیوم برای ساخت این قطعه استفاده می‌شود. جالب است بدانید که به خاطر شباهت زیادی که به پنجه سگ دارد آن را سگدست می‌نامند.

وظایف سگ دست

  • نگهداری چرخ‌ها
  • نقطه تلاقی دیسک‌ها ترمز، فرمان، توپی و اجزا دیگر چرخ‌ها
  • نقطه اتصال میل کمک در سیستم تعلیق مک‌فرسون
  • به حرکت در آوردن چرخ‌ها در مسیر تعلیق مورد نظر راننده
  • لولایی برای چرخیدن چرخ‌ها دور محور فرمان
  • وسیله‌ای برای یاتاقان بندی چرخ حول محور

وظایف سگ دست خودرو

انواع سگ دست

با توجه به تنوع بالایی که میان خودروها وجود دارد می‌توان شاهد سگ دست‌های متفاوتی در بازار بود که این قطعه در ابعاد و اندازه مختلف طراحی و تولید می‌شود. ناگفته نماند که این قطعه با توجه به اینکه در کدام مدل خودرو قرار است نصب شود و موقعیت دیگر قطعات، زوایای متغییر دارد.

در نتیجه برای تهیه این قطعه باید با توجه به مدل خودرو اقدام کرد؛ چراکه سگدست‌ انواع مختلفی دارد که شامل چرخ دست عقب و جلو است.

1.سگ دست جلو

سگ دست جلو را به عنوان یک قطعه انتقال دهنده قدرت گیربکس به چرخ می‌شناسند. قطعاتی که به این وسیله وصل می‌شوند شامل پلوس و کاور پلوس، بلبرینگ چرخ و دیسک ترمز است. ترتیب اتصال این قطعات به سگدست‌ها عبارت اند از اول کاور دیسک ترمز بعد بلبرینگ و سپس دیسک ترمز که به همین روال نصب می‌شوند.

2.سگ دست عقب

در این نوع سگدست مجموعه پلوس و پیچ مهره وجود ندارد و به همین دلیل خبری از بازوهای اتصال بلبرینگ هم نیست؛ بنابراین سگدست عقب ظاهر مخروطی شکل دارد که البته این سگ دست‌ها برای تحرک چرخ عقب در خودرو دو دیفرانسیل به شکلی طراحی شده‌اند که پلوس از مرکز آن‌ها عبور کند.

انواع سگ دست ماشین

علائم خرابی سگ دست

اگرچه سگ دست‌ها جزو قطعاتی با استهلاک کم در خودرو محسوب می‌شوند؛ اما عموما به علت فشار یا ضربه و یا در اثر تصادفات خراب می‌شوند. معمولا اگر روی زاویه چرخ‌ها آسیبی مشاهده شود نشانه از خرابی سگ دست‌ها است. در این وضعیت فرمان اصرار به کشیده شدن یا چرخیدن به یک سمت دیگری را دارد.

علائم خرابی سگ دست

از نشانه‌های خرابی سگدست می‌توان به لرزش فرمان، به گوش رسیدن صداهای ناهنجار، ساییدگی چرخ خودرو و کج شدن فرمان اشاره کرد. زمانی که این قطعه آسیبی می‌بیند، طبق و فنرها نیز خراب می‌شوند و تنظیمات جلو بندی هم به هم می‌خورد. البته تعویض این قطعه کار سخت و دشواری نیست، پس اگر با علائم خرابی سگ دست مواجه شدید حتما به تعویض آن بپردازید.

علائم خرابی سگ دست

شغال دست چیست؟

شغال دست به علت شباهت ظاهری که به شغال دارد به این نام خوانده می‌شود و مسئول انتقال نیرو به سگ دست است. به عبارت دیگر شغال دست نیروی کمکی برای سگ دست‌ها محسوب می‌شود و انجام وظایف را برای این قطعه ممکن می‌سازد.

شغال دست باعث اتصال قطعاتی همچون سیبک فرمان و میل فرمان و کمک به سگدست می‌‌شود. گاها این دو قطعه جنس مشابهی دارند که بیشتر در اثر ضربه و فشار شکسته می‌شوند؛ بنابراین شاید بتوان گفت که فرق سگدست و شغالدست بیشتر در مسئولیت‌های آن‌ها است.

زیرا سگدست وظیفه نگه داشتن چرخ را بر عهده دارد و قطعات مختلفی مثل دیسک ترمز، فرمان، میل کمک، اتصالات چرخ و توپی چرخ به آن وصل می‌شود؛ اما شغال دست سیبک فرمان و میل کمک و فرمان را نگه می‌دارد.

دلایل خراب شدن سگ دست خودرو

با این حال که این قطعه از طول عمر بالایی برخوردار است؛ اما این موضوع تحت تاثیر شیوه استفاده شما نیز است. به هر حال ترک خوردن یا شکستن سگدست مسئله عجیبی نیست که می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. عمده دلایل خراب شدن سگ دست برخورد شدید با یک خودرو یا یک شی است که این مسئله منجر به وارد آمدن فشار و ضربه به سگدست خواهد شد و این قطعه آسیب می‌بیند. همچنین لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید واکس لاستیک ماشین با بهترین کیفیت از تولیدی تخصصی هافنر، کافیست کلیک نمایید.

البته مواردی مثل ترمز ناگهانی، چرخاندن شدید فرمان و پایین آوردن ارتفاع خودرو با زمین نیز از موارد تاثیر گذار در سلامت این قطعه به شمار می‌رود؛ زیرا وقتی ارتفاع خودرو پایین می‌آید کمک فنرها در معرض ضربه و آسیب بیشتری قرار می‌گیرند.

عمر سگدست ماشین

سگدست در ماشین به شکلی طراحی شده که بتوان چندین قطعه را به آن وصل کرد و با این حال عملکرد مناسب و طول عمر مفیدی داشته باشد؛ لذا در حالت معمولی دچار خرابی نمی‌شود و نیاز به تعویض منظم ندارد. بلکه یک تصادفی پیش آید که این قطعه آسیب ببیند. البته در صورت استفاده اشتباه نیز امکان آسیب دیدگی سگدست وجود دارد‌. در صورت عدم توجه به خرابی این قطعه متحمل خسارت‌های سنگین‌تری خواهید شد؛ چراکه در حالت معمولی این قطعه هزینه تعویض آنچنانی ندارد.

نکات نگهداری از سگ دست خودرو

برای نگهداری از این قطعه تا حداقل امکان سعی کنید با سرعت مناسب رانندگی کنید تا احتمال تصادف و برخورد به یک شی کاهش پیدا کند. همچنین از ترمز گرفتن شدید و یا چرخاندن سریع و محکم فرمان جلوگیری کنید تا به این قطعه آسیبی وارد نشود.

نکات نگهداری از سگ دست خودرو

زمان تعویض سگدست خودرو

ساختار سگ دست به شکلی است که در حالت عادی نیاز به تعویض ندارد. یعنی لزومی نیست مرتبا آن را چک کنید؛ اما اگر به ماشین ضربه یا آسیبی وارد شد و با علائم خرابی سگدست مواجه شدید باید بدانید که زمان تعویض آن فرا رسیده است.

زمان تعویض سگدست خودرو

اگرچه این قطعه قیمت مناسبی دارد و هزینه تعویض آن خیلی به چشم نمی‌آید؛ اما سعی کنید یک قطعه با کیفیت، اصل و مناسب با مدل خودرو خود را تهیه کنید.

سخن پایانی

با این حال که سگدست یک قطعه کوچک در خودرو به شمار می‌رود و خیلی از رانندگان حتی از وجود آن با خبر نیستند؛ اما در عین حال ضروری‌ترین و کاربردی‌ترین قطعه در خودرو به محسوب می‌شود. به طوری که هیچ ماشینی بدون این قطعه نمی‌تواند حرکت کند.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x