انواع صندوق عقب ماشین

انواع صندوق عقب ماشین

صندوق عقب ماشین فضایی است که عموماً اسباب و بار مسافران به علاوه تجهیزات و امکانات ضروری خودروها را درون خود جای می‌دهد. تجهیزات و ابزارآلات کمکی که خودروسازان در صندوق عقب خودرو قرار می‌دهند شامل لوازم اضطراری، لاستیک زاپاس، جک و آچار، کیف ابزار، ابزارهای الکترونیکی و صوتی، باتری و مخزن انرژی در خودروهای هیبرید، جعبه فیوز و مخزن گاز CNG/LPG است. البته این تجهیزات و امکانات بسته به کارخانه سازنده خودرو متفاوت بوده و ممکن است که طیف گسترده‌تری را نیز شامل شود.

نکته حائز اهمیت دیگر آن است که خودروهای مختلف نیز حجم صندوق عقب متفاوتی را در اختیار دارند که این موضوع به عوامل متنوعی همچون کلاس خودرو، کارایی خودرو، ظرفیت خودرو، و غیره بستگی دارد. هر چند خودروسازان در زمان معرفی خودروها حجم صندوق عقب خودرو را مقدار ثابتی اعلام می‌کنند؛ اما این مقدار می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی بزرگ‌تر و یا حتی کوچک‌تر شود. به عنوان نمونه اگر مالکان خودروهای بنزین سوز خودروی خود را گازسوز کنند، ناچار هستند که یک مخزن CNG/LPG در صندوق عقب خودرو جای دهند و همین موضوع سبب کاهش حجم صندوق عقب خودروها می‌شود. از طرف دیگر برداشتن صندلی‌های ردیف عقب خودرو بر حجم صندوق عقب خودرو افزوده و عملاً فضا را برای جا به جایی بیشتر بار مهیا می‌کند.

 

برای خرید واکش داشبورد از تولیدی هافنر با بهترین قیمت و کیفیت کلیک نمایید.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین ارتباط با مدیریت جهت ثبت سفارش، کلیک کنید.

 

انواع صندوق عقب خودرو

در یک دسته‌بندی کارشناسان خودرو را از لحاظ انواع صندوق عقب طراحی شده برای آن‌ها به چهار دسته هاچبک، استیشن، شاسی بلند و صندوق‌دار تقسیم می‌کنند.

 

صندوق عقب ماشین هاچبک:

خودروهای هاچبک تقریباً از صندوق عقبی برخوردار نیستند و با باز کردن درب پشتی خودرو فضای بار چندانی در اختیار مالک قرار نمی‌گیرد. در خودروهای هاچبک فضای بار و فضای سرنشین یکی است و به همین دلیل نیز گفته می‌شود که این دسته از خودروها از صندوق عقب برخوردار نیستند.

 

صندوق عقب خودروهای استیشین:

خودروهای دیگری که از صندوق عقبی متفاوت برخوردار بوده خودروهای استیشن هستند که در واقع صندوق عقب آن‌ها به صورت یک جعبه بزرگ در پشت خودرو قرار گرفته و درب نیز مشابه با خودروهای هاچبک به صورت عمودی باز می‌شود. یکی از تفاوت‌های این خودروها با خودروهای هاچبک این است که در مدل‌های استیشن فضای صندوق عقب بسیار بزرگ بوده و حتی نسبت به خودروهای سدان و شاسی بلند رایج نیز بیشتر است. به علاوه استیشن‌ها نسبت به خودروهای هاچبک بلندتر بود و در این حوزه با خودروهای شاسی بلند مقایسه می‌شوند.

محصولات هافنر

صندوق عقب خودروهای شاسی بلند:

خودروهای استیشن را می‌توان سدان‌هایی دانست که از صندوق عقب بزرگ‌تری برخوردار هستند اما شاسی بلندها با وجود تشابه با این خودروها در دسته‌ای کاملاً متفاوت جای گرفته‌اند. در واقع خودروهای شاسی بلند بر روی پلتفرمی مشابه با کامیونت کار شده و بیشتر مناسب مصارف خارج از جاده‌ای هستند. هر چند شاسی بلندها نیز مشابه با استیشن‌ها در مقام مقایسه از سدان‌ها و هاچبک‌ها صندوق عقب بزرگتری دارند اما حوزه استفاده از آن‌ها کاملاً با یکدیگر متفاوت است.

 

رابطه صندوق عقب خودرو و میزان مصرف سوخت

 

رابطه صندوق عقب خودرو و مصرف سوخت

علت اصلی آن که تعدادی از رانندگان در خصوص چینش بار در صندوق عقب خودروی خود حساس‌اند به میزان مصرف سوخت باز می‌گردد. تحقیقات نشان داده است که چینش نامنظم و نامتوازن با در صندوق عقب خودرو تأثیر مستقیمی بر میزان مصرف سوخت آن دارد.

در واقع هر چه شما بار بیشتری را به صورت نامتوازن و نامنظم در صندوق عقب خودرو قرار دهید وزن خودرو شما بیشتر شده و در نتیجه میزان مصرف سوخت آن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که در صورت حمل بار زیاد توسط خودرو خود تلاش کنید که بار را به صورت متوازن در تمامی قسمت‌های خودرو پخش کرده و از سنگین کردن قسمت عقبی خودرو پرهیز کنید. مخصوصاً در ماشین بدون صندوق، با این کار میزان مصرف سوخت شما نیز کنترل شده‌تر خواهد شد.

 

برای خرید واکس لاستیک با قیمت مناسب و کیفیت بالا از تولیدی هافنر، کلیک نمایید.

مزایای صندوق عقب ماشین

صندوق عقب خودرو به خصوص برای ما ایرانی‌ها که تمایل زیادی به جا به جایی اسباب و وسایل خود به کمک وسیله نقلیه شخصی داریم یک امکانات ضروری محسوب می‌شود که جود آن در خودرو را لازم دانسته و اکثراً به سراغ خودروهایی می‌رویم که از صندوق این فضا بهره‌مند باشند. خودروهایی که صندوق عقب آن‌ها کم بوده و یا ماشین بدون صندوق هستند در بین ما ایرانی‌ها محبوبیت چندانی نداشته و مورد استقبال خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های پرجمعیت قرار نمی‌گیرند. البته ناگفته نماند که این خودروها در بین جوانان محبوبیت قابل قبولی داشته است.

عامل دیگری که سبب شده خودروهایی که از صندوق عقب برخوردار باشند محبوبیت بیشتری در بین ایرانی‌ها داشته باشند به قیمت سوخت ارتباط دارد. در واقع با افزایش قیمت سوخت تمایل استفاده از مخزن گاز بین مردم و خانواده‌ها افزایش یافته و همین موضوع سبب شده که خودروهایی با صندوق عقب بزرگ‌تر محبوب‌تر نیز باشند؛ چرا که مخزن CNG حجم قابل توجهی از صندوق عقب را اشغال می‌کند.

 

معایب ماشین بدون صندوق

 

معایب ماشین بدون صندوق

در کنار تمامی این موارد لازم است یادآوری شود که در بعضی از خودروها صندوق عقب کاربردهای دیگری غیر از کاربردهای رایج و متداول خود دارد. به عنوان نمونه در بعضی از خودروهای مخصوص کمپ صندوق عقب خودرو می‌تواند در نقش میز غذاخوری ظاهر شود. شاید بتوان بزرگ‌ترین کاربرد ماشین صندوق‌دار، را بتوان در حوزه حمل لاستیک و زاپاس آن دانست. پس تا این جای کار باید متوجه شده باشید که صندوق عقب یک پارامتر مهم و تأثیرگذار در خصوص خودروهای مورد استفاده ایرانیان است. بسیاری از افراد به خصوص افرادی که به دنبال خرید یک خودرو خانوادگی هستند برای انتخاب خودرو مناسب خود صندوق عقب را به عنوان یک پارامتر تأثیرگذار در نظر می‌گیرند. برای خانواده‌هایی که به وسیله خودرو اسباب و وسایل زیادی را جا به جا می‌کنند به خصوص خانواده‌های پرجمعیت ماشین بدون صندوق می‌تواند بسیار دردسرساز باشد.

 

کلام آخر

تا به اینجا در مورد هر دو خودرو گفتیم هم صندوق‌دار و هم ماشین بدون صندوق، احتمالاً برخی از مشتریان ترجیح می‌دهند به جای خرید ماشین‌های بدون صندوق به خاطر جمعیت زیاد و جا به جایی وسایل خود به سراغ خودروهای صندوق‌دار بروند. اما خرید خودرو هم به سلیقه و فاکتورهای کاربردی آن در بازار ایران مد نظر قرار می‌گیرد.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x