ترمز اضطراری خودرو

ایمنی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در باید در خودروها مورد توجه قرار داد و ترمز اضطراری خودرو می‌تواند این امنیت را تأمین کند. ترمز اضطراری از بهترین و مؤثرترین آپشن‌هایی است که امروزه روی بیشتر خودروها در نظر می‌گیرند تا از بروز سوانح و تصادفات رانندگی و میزان آسیب آن‌ها کمتر کند.

سیستم ترمز اضطراری خودکار AEB

سیستم ترمز اضطراری خودرو برای افراد تازه کاری که در سربالایی و یا سرپایینی هستند و یا قصد پارک کامل را بدون امکان حرکت خودرو دارند، یکی از مهم‌ترین و بهترین آپشن ها محسوب می‌شود. با وجود این سیستم به راحتی می‌توانید رانندگی کرده و دیگر نگران آسیب رسیدن به خودرو و یا بروز حادثه برای سایر افراد نیستید. سیستم ترمز خودروهای امروزی از سه قسمت و بخش تشکیل شده است. یکی از آن‌ها سیستم ترمز اصلی است که معمولاً در رانندگی‌های روزمره از آن استفاده می‌شود. سیستم ترمز ثانویه یا اضطراری دومین بخش سیستم ترمز است و در صورت عدم عملکرد مناسب ترمز اصلی به کار می افتد. همچنین لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید واکس لاستیک خودرو از تولیدی تخصصی هافنر می‌توانید کلیک نمایید.

این ترمز اضطراری مانند ترمز دستی عمل کرده و برای توقف کامل خودرو با کشیدن اهرم آن می‌توان موقعیت خودرو را ثابت کرد. وجود این ترمز باعث می‌شود تا خودرو در شیب، پارک و یا در حالت توقف کامل از حرکت مجدد در امان باشد. بنابراین می‌توان گفت در رانندگی با ماشین‌های امروزی با این دو ترمز درگیر بوده و هرچند مستقل از هم کار می‌کنند ولی برای توقف کامل خودرو ضروری و مکمل همدیگر هستند. در نهایت نیز ترمز خودکار یکی از بخش‌ها سیستم ترمز به شمار می‌رود که در برخی از خودروها تعبیه شده و قابل دسترسی است.  

 

عملکرد ترمز اضطراری خودرو

 

عملکرد ترمز اضطراری ماشین

ترمز اضطراری خودرو یکی از قطعات فیزیکی و مکانیکی خودرو است و از اهرم و کابل تشکیل شده است. با کمک این آپشن می‌توان از بروز تصادفات و سوانح در سرعت‌های پایین جلوگیری کرد. البته در برخی سیستم‌های پیشرفته حتی در تصادفات شدیدتر نیز به درستی عمل کرده و می‌تواند با شناسایی از طریق سنسورهای تعبیه شده روی آن از جان عابران پیاده و سایر وسایل مانند موتور سیکلت و دوچرخه سواران نیز مراقبت نماید.

این سنسورها با شناسایی موانع و احتمال برخورد با آن‌ها، به صورت علائم و هشدارها خود را نشان داده و سیستم به صورت خودکار  وارد عمل شده و ترمز می‌کند. در گذشته این سیستم ایمنی می‌توانست فواصل کوتاه بین خودروها را پیش بینی و از تصادف جلوگیری و یا شدت آن را کمتر می‌کرد. ولی سرعت پیشرفت این آپشن ها به حدی بالا است که در حال حاضر نه تنها قدرت تشخیص و ارزیابی بهتر شده است، بلکه نیروی ترمز گرفتن نیز بالاتر رفته است.

 

چه زمانی باید از ترمز اضطراری خودرو استفاده کنیم؟

با توجه به نامی که روی ترمز اضطراری گذاشته شده، شاید به نظر برسد که از این آپشن فقط در مواقع اضطراری و ضرورت استفاده می‌شود. ولی باید گفت بدون توجه به اینکه در چه موقعیتی هستید، اینکه در شیب قرار گرفته‌اید یا روی سطح هموار و یا ماشین گیربکس اتومات دارد و یا دستی، روزانه از این ترمز به دفعات استفاده می‌شود. به این صورت که هر بار برای توقف کامل خودرو این اهرم به سمت بالا کشیده شده و مانع از به حرکت درآمدن ماشین می‌شود.

 

مزایای سیستم ترمز اضطراری

مزایای سیستم ترمز اضطراری

سیستم ترمز اضطراری در کنار ترمز دستی برای توقف کامل خودرو نیاز است. این ترمز با قفل کردن چرخ های عقب از حرکت خودرو بعد از توقف کامل جلوگیری می‌کند. این کار باعث می‌شود تا ایمنی عابران پیاده و خودرو تأمین شود. به این فکر کنید که ماشین خود را در جایی پارک کرده و سیستم ترمز اضطراری را فعال نکرده باشید. ممکن است بعد از برگشتن خبری از خودروی شما نباشد. از دیگر مزایای استفاده از این سیستم می‌توان به افزایش قدرت ترمز و جلوگیری از خطر برخورد با موانع و ماشین‌های روبرویی است. بنابراین می‌توان گفت در تصادفات با شدت کم یکی از عوامل نگهدارنده برای آسیب بیشتر، استفاده از سیستم ترمز اضطراری است.  برای عملکرد بهتر این سیستم معمولاً آن را با کروز کنترل تطبیقی همراه می‌کنند.

 

محصولات هافنر

 

چرا همه خودروها مجهز به ترمز اضطراری نیستند؟

یکی از عوامل بازدارنده برای قرار دادن این آپشن روی خودروها، هزینه بالای آن است. هرچند امروزه به دلیل فواید و مزایای زیاد آن، بیشتر خودروسازان با وجود این هزینه، تمایل به قرار دادن آن روی خودروها هستند. البته ممکن است این آپشن مانند سایر موارد از جمله سان روف، نمایشگرهای لمسی و … جذابیتی برای رانندگان نداشته باشد. ولی عملکرد مناسب آن در زمان بروز تصادفات باعث شده تا استفاده از آن برای حفظ جان راننده و عابران پیاده و … اجباری گردد.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x