علت صدای اگزوز ماشین

علت صدای اگزوز خودرو ناشی از وجود اختلال در قطعه‌های بسیاری است که اگر کارکرد آن‌ها صحیح باشد، بدون شک این قطعه نیز کارایی مناسبی برای اتومبیل شما خواهد داشت. فعالیت اگزوز به طور طبیعی، تقریبا بی‌صدا است. حال در این مطلب قصد داریم علت صدای اگزوز ماشین را بررسی کنیم که می‌توانید تا پایان آن همراه ما باشید.

جدیدترین محصولات شوینده خودرو در مدل های متنوع و مناسب هر نوع خودرو، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت تک و عمده از شماره 02122339560

بنابراین اگر دچار مشکل شود صداهای نامناسبی همچون پت پت یا انفجار تولید می‌کند که این امر می‌تواند هشداری ناشی از آسیب دیدن لوله‌ها اگزوز یا دیگر قطعات خودرو باشد. بروز مشکل در روند فعالیت اگزوز می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین ارتباط با مدیریت جهت ثبت سفارش، کلیک کنید.

 

علت صدای انفجار از اگزوز ماشین

 

علت صدای انفجار از اگزوز ماشین

شنیدن صدای انفجار از اگزوز می‌تواند به دلایل متعددی باشد که ما در ادامه، به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

خفه کردن موتور

یکی از علت‌های اصلی بروز صدای انفجار در اگزوز، بدون شک، مصرف بیش از حد سوخت است. چرا که وقتی بنزین زیادی درون موتور باشد سیستم جرقه زنی نمی‌تواند آن را به صورت متعادل بسوزاند از این رو باعث خفه کردن یا به اصطلاح، فلوت کردن موتور می‌شود. به همین جهت در برخی مواقع، ممکن است در اثر حجم زیاد بنزین و کاهش عملکرد سیستم احتراق، موتور فلوت کند و در نتیجه، در اگزوز اتومبیل انفجار رخ دهد.

صدمه دیدن وایرها

وایرها از جمله ملزومات دیگر خودرو هستند که با دریافت برق مورد نیاز از شمع‌ها عملیات احتراق را در محفظه داخلی موتور انجام می‌دهند. از این رو در صورت خرابی، باعث انفجار در خارج از محفظه می‌شوند که همین امر می‌تواند باعث اختلال در عملکرد درست اگزوز شود.

حجم زیاد سوخت

از دیگر مواردی که می‌تواند باعث شنیدن صدای انفجار از اگزوز شود، حجم زیاد بنزین است. در واقع، وقتی مقدار بنزین وارد شده در موتور بیش از حد باشد، منیفولد هوا نمی‌تواند به درستی هوای لازم را تزریق کند. از این رو بنزین ممکن است در فضای خارج از محفظه داخلی منفجر شود.

از کار افتادن شمع‌ها

شمع‌ها بر خلاف بسیاری از قطعه‌های دیگر اتومبیل، لوازمی مصرفی هستند که عمر کوتاه‌مدتی دارند. به همین دلیل باید همواره به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار گیرند. چرا که در صورت نداشتن کارایی مناسب، حجم زیادی از گاز را به اگزوز منتقل می‌کند که در مسیر انتقال گرمای بیش از حدی تولید می‌شود و در نتیجه، انفجار در اگزوز رخ می‌دهد.

علت صدای پت پت اگزوز

علت صدای پت پت اگزوز

عواملی که باعث ایجاد صدای پت پت در اگزوز می‌شود موارد زیر است:

کثیف یا مسدود بودن سوزن انژکتور

در پایان مسیر انتقال سوخت به محفظه داخلی موتور انژکتور قرار گرفته است که سوخت لازم را به محفظه منتقل می‌کند. انژکتورها دارای سوزن‌های کوچکی هستند که از طریق همین سوزن‌ها فرآیند پاشش و انتقال سوخت را انجام می‌دهند. بنابراین در صورتی که این سوزن‌ها بیش از حد کثیف باشند، عمل پاشش سوخت به درستی انجام نمی‌گیرد و در نتیجه، اگزوز اتومبیل از خود صدای پت پت تولید می‌کند.

آسیب دیدن صافی بنزین

صافی بنزین نیز از جمله قطعه‌های مهم دیگر خودرو است که کار تصیفه کردن بنزین را بر عهده دارد. به همین دلیل عدم تعویض به موقع این قطعه، باعث ایجاد صدای پت پت در اگزوز را به دنبال دارد.

خرابی شمع‌ها

همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره کردیم، شمع‌ها از جمله لوازم مصرفی و در عین حال مهمی هستند که با عملکرد خود باعث می‌شوند فرآیند جرقه زنی و عمل احتراق در محفظه موتور به درستی صورت گیرد. بر این اساس، عدم بررسی و تعویض زود هنگام علاوه بر فراهم کردن زمینه آسیب سایر قطعه‌ها، می‌تواند عامل تولید صدای پت پت در اگزوز نیز باشد.

کثیف بودن سنسور اکسیژن

اگر گازهای خارج شده از محفظه موتور با هم برخورد داشته باشند، به مرور سنسور اکسیژن خراب می‌شود که همین امر می‌تواند پت پت کردن اگزوز هنگام درجا کار کردن اتومبیل را به همراه داشته باشد.

 

محصولات هافنر

علت صدای ترقه از اگزوز خودرو

گاهی مواقع در اگزوز اتومبیل علاوه بر صداهایی نظیر پت پت و انفجار، ممکن است صداهای دیگری همچون صدای ترقه نیز شنیده شود. بروز صدای ترقه می‌تواند به عللی باشد که در زیر اشاره می‌کنیم:

  • وجود سوراخ در اگزوز
  • تنظیم ناقص دور آرام موتور و کاهش بیش از حد هوا به کاربراتور
  • جرم گرفتن یا از کار افتادن شمع‌ها
  • میزان نبودن آوانس دلکو
  • صدمه دیدن سوپاپ‌های گاز
  • استفاده طولانی مدت از اتومبیل مخصوصا در محیط‌های ناهموار

در صورت نیاز، جهت خرید واکس داشبورد خودرو کلیک نمایید.

دلایل عطسه زدن اگزوز ماشین می‌تواند موارد زیر باشد:

1.فرمان ECU خودرو

زمانی که فرمان ECU یا کامپیوتر اتومبیل تلاش می‌کند برق را از طریق کویل با قدرت زیادی به سیلندر انتقال دهد و همچنین در فضای احتراق، احتراق قوی تولید می‌کند ممکن است در اثر این فرآیند اگزوز دچار عطسه زدن شود.

2. سرعت یا شتاب زیاد اتومبیل

گاهی ممکن است برای اینکه شتاب بیشتری به اتومبیل بدهید، ناخودآگاه پدال گاز را به درستی فشار ندهید و در نهایت،‌ اتومبیل دچار پس زدگی شود که در این موقعیت، صدای انفجار یا عطسه در اگزوز  ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، با فشار پدال گاز و باز شدن دریچه هوا، بخار و جرقه موجود در منفیولد با یکدیگر برخورد کرده که همین امر باعث عطسه زدن اگزوز می‌شود.

3. ایراد در وایرها

از دیگر دلایل عطسه زدن اگزوز می‌تواند اشکال در روند فعالیت وایرها باشد. همچنین کاربرد جنس نامرغوب وایر باعث می‌شود که اگزوز دچار عطسه زدن شود. در برخی مواقع انفجار ناشی از خرابی وایرها به حدی است که در اثر انفجار شدید، فیلتر هوا نیز پاره می‌شود.

راه‌های جلوگیری از عطسه زدن اگزوز خودرو

راه‌های جلوگیری از عطسه زدن اگزوز خودرو

روش‌هایی که می‌تواند مانع از عطسه زدن اگزوز اتومبیل شود عبارتند از:

  • پرهیز از بیش از حد فشار دادن پدال گاز
  • روشن کردن اتومبیل با سر گاز
  • استفاده از شمع‌های تک پلاتینه و تنظیم فاصله آن‌ها با فیلر ۷/۰
  • سرویس و فیلر زود هنگام شمع‌های سوزنی (هر ده هزار کیلومتر) و در صورت لزوم، تعویض (معمولا هر پنجاه هزار کیلومتر)
  • سرویس و فیلر شمع‌های معمولی در هر ده هزار کیلومتر و تعویض آن‌ها در هر سی هزار کیلومتر
  • تعویض وایرها در صورت مشاهده خطوط عمودی سیاه در کناره‌ چینی شمع‌ها؛
  • عدم لق بودن وایرها
  • باز کردن ناگهانی دریچه گاز در تاریکی جهت شناسایی برق دزد و رفع کردن‌ آن

دلایل صدا دادن اگزوز خودرو

در بالا به تفصیل شرح دادیم که چرا از اگزوز خودرو صدای ترقه شنیده می‌شود؟ علاوه بر این،‌ به تمامی مواردی که به عنوان علت پت پت اگزوز شناخته می‌شدند نیز اشاره کردیم. از این رو می‌‌توانید با مطالعه آن‌ها، رویکردی مناسبی را جهت جلوگیری از پیشامدهای جبران ناپذیر در نظر بگیرید.

در صورت نیاز، جهت خرید واکس لاستیک ماشین هافنر با بهترین کیفیت و قیمت کلیک نمایید.

راه‌های کم کردن صدای زیاد اگزوز

برای اینکه بتوانید صداهای نامناسب اگزوز را کم کنید پیشنهاد می‌شود این موارد را در نظر بگیرید:

برطرف کرن نشتی اگزوز

جهت رفع کردن نشتی این قطعه با توجه به میزان یا تعدادهای سوراخ باید روش‌های متنوعی را به کار گیرید. برای مثال، اگر سوراخ موجود در لوله اگزوز کوچک است با کاربرد یک اپوکسی مقاوم به گرما می‌توانید آن را به راحتی برطرف کنید. اما اگر سوراخ ایجاد شده اندازه بزرگی دارد، لازم است یک تیوب بزرگ سیمان صدا خفه کن برای برطرف کردن آن به کار ببرید.

در نظر داشته باشید که قبل از نصب این لوازم حتما محل مورد نظر کاملا تمیز کنید. ضمن اینکه فراموش نشود اگر تعداد سوراخ‌های اگزوز زیاد باشد، دیگر روش‌های بالا کارساز نیست و از این رو باید یک اگزوز جدید تهیه کنید.

بهره بردن از انباره یا صدا خفه کن اگزوز

یکی از کاربردی‌‌ترین اجزایی که باعث می‌شود صداهای نامناسب اگزوز تا حدود زیادی کاهش یابد، صدا خفه کن است. صدا خفه کن‌ها در انواع و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. بنابراین صدا خفه کنی که تهیه می‌کنید علاوه بر اینکه  لازم است متناسب با مدل ماشین شما باشد، همچنین باید قابلیت کافی جهت از بین بردن کامل یا کاهش مطلوب صداها را نیز داشته باشد.

زمان تعویض اگزوز

نشانه‌های وجود مشکل در اگزوز ماشین

از علائم ناشی از آسیب دیدن اگزوز می‌توان به مواردی همچون افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت ماشین، زیاد شدن غلظت گازهای آلوده در خروجی اگزوز، شنیده شدن صداهای نسبتا بلند و ناهنجار و غیره اشاره کرد.

دلایل خرابی منبع اگزوز نیز عبارتند از:

  • شکسته شدن بست‌های مخصوص متصل کردن منبع؛
  • شل شدن قلاب اتصال منبع؛
  • سوراخ یا پوسیده شدن منبع یا قطعات لازم برای اتصال آن؛
  • صدمه دیدن تیغه‌های داخل منبع.

زمان تعویض اگزوز

کلیه قطعات اتومبیل از جمله اگزوز دارای طول عمر مشخصی هستند. بر این اساس، بعد از اتمام زمان‌بندی تعیین شده باید در اولین فرصت، تعویض شوند. جدای از این، از کار افتادن خارج از موعد اگزوز به عوامل مختلفی نیز بستگی دارد. از جمله اینکه راننده از خودروی خود استفاده مداوم و در عین حال غیر مجازی داشته باشد.

محل تردد اتومبیل عمدتا محیط‌های ناهموار، کوهستانی، شرجی و مرطوب می باشد. از طرف دیگر، در اغلب اتومبیل‌ها هنگام روشن شدن مقداری آب در اگزوز جمع می‌شود که در اثر روشن بودن مستمر ماشین و داغ شدنش موجب پوسیدگی اگزوز می‌شود.

با وجود این موارد که می‌توانند تعویض اگزوز را زودتر از تاریخ انقضایش باعث شوند، به طور کلی عمر اگزوز تقریبا ۴ الی ۵ سال است که به عبارتی مسافت قابل طی شده با آن بین ۸۰  تا ۱۵۰ هزار کیلومتر است. البته در نظر داشته باشید که عوامل فوق و همچنین نحوه کارکرد کاتالیست اگزوز نقش قابل توجهی در میزان عمر اگزوز دارد.

سخن پایانی

تمام مواردی که باعث اختلال در عملکرد صحیح اگزوز و ایجاد صدا در آن می‌شود را در این مقاله به صورت کامل توضیح دادیم ضمن اینکه راه‌های استفاده بهینه از آن نیز ارائه شده است. اما کاربرد یک سری مواد مرغوب جهت شستشوی این قطعات نیز می‌تواند در کیفیت طول عمر آن‌ها موثر باشد. برای این منظور می‌توانید فروشگاه هافنر را انتخاب کنید که دارای سابقه درخشانی در عرضه انواع محصولات تخصصی ماشین از جمله مواد‌ شوینده مرغوب خودرو و… است.

مقالات دیگر هافنرواش

3 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x