علت بالا رفتن آمپر ماشین

علت بالا رفتن آمپر ماشین

بالا رفتن آمپر ماشین مسئله‌ای است که هر سال رانندگان خودرو با شروع فصل گرما با آن مواجه هستند. در زمانی که از خودرویتان بیش از اندازه کار بکشید خودرو شروع به داغ کردن کند که در اصطلاح می‌گویند موتور ماشین جوش آورده است. علت بالا رفتن امپر ماشین در سرما می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که در ادامه به علت بالا رفتن آمپر ماشین در سربالایی و فصل سرما و راه‌حل بر طرف کردن مشکلات می‌پردازیم. اگر مهارت لازم در این زمینه ندارید و قصد دارید در کوتاه‌ترین زمان و با مناسب‌ترین هزینه مشکل فنی جوش آوردن خودرو خود را تعمیر کنید تا پایان این متن را بخوانید.
علت داغ کردن موتور یا بالا رفتن دمای آب خودرو اتفاقی است که می‌تواند دلایل بسیار ساده و یا دلایلی متعدد و دور از انتظار داشته باشد. لازم است بدانید که هنگامی که ماشین جوش می‌آورد به طورمثال زمانیکه آمپر آب پراید در زمستان بالا می رود، چه کارهایی با نباید انجام دهید؛ زیرا تعدادی از اقداماتی که افراد ممکن است هنگام جوش آوردن خودرو انجام دهند می‌تواند خطرات زیادی را ایجاد کرده یا ضررهایی به خودرو برساند. (در صورت نیاز به خرید واکس لاستیک از برند معتبر و با قیمت تولیدی کلیک کنید!)

 

برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین ارتباط با مدیریت جهت ثبت سفارش، کلیک کنید.

 

بالا رفتن آمپر ماشین موقع کولر گرفتن

گاهی ممکن است هنگامی کولر خودروی خود را روشن می‌کنید آمپر آب سریعاً بالا برود و لازم است حد نرمال آمپر ماشین را نیز بدانیم. اگر این مشکل ادامه‌دار باشد، باعث جوش آوردن خودرو، و مشکل‌ساز شدن برای شما می‌شود. این امر می‌تواند چندین دلیل داشته باشد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم.

بالا رفتن آمپر ماشین موقع کولر گرفتن

جدیدترین محصولات شوینده خودرو در مدل های متنوع و مناسب هر نوع خودرو، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت تک و عمده از شماره 02122339560

یکی از دلایل آن می‌تواند سوختن واشر سر سیلندر باشد. که در این صورت باید از سالم بودن سر سیلندر اطوینان پیدا کنید.

اگر سر سیلندر سالم بود باید دو قسمت دیگر خودروی خود را مورد بررسی قرار دهید این دو قسمت شامل رادیاتور و فن خودرو می‌باشد.

اگر مشکل از رادیاتور باشد احتمالاً کثیف شده و مانع از تبادل حرارتی می‌شود و موجب می‌شود دمای آب بالا برود در این صورت رادیاتور باید باز شود و تمیز شود.

اگر مشکل از فن خودرو باشد می‌توان به راحتی مشکل آن را با تعویض و رفع ایراد فن برطرف کرد. نکته قابل توجه که باید به آن دقت کنیم این است که هنگامی خودرو در حال حرکت با دور موتور بالا است نباید کولر خودرو را روشن کنید؛ بلکه هنگامی خودرو متوقف است و یا در حال حرکت است کلاچ را بگیرید بعد کولر را روشن کنید دلیل آن تحت فشار قرار دادن عملکرد موتور خودرو می‌باشد.

برای خرید واکس داشبورد با بالاترین کیفیت کلیک نمایید.

علت بالا رفتن آمپر آب در سربالایی

علت بالا رفتن آمپر آب در سربالایی

یکی از سوالاتی که اغلب خودرو سواران با آن روبه‌رو هستند علت بالا رفتن امپر ماشین در سربالایی است. تنظیم نبودن موتور خودرو یکی از دلایل بالا رفتن آمپر آب خودرو می‌شود که متاسفانه کم‌تر کسی به آن توجه می‌کنند. چرخش عادی موتور در اثر احتراق حرارت زیادی تولید می‌کند که این حرارت در شرایط نرمال توسط سیستم خنک‌کننده دفع و کنترل می‌شود. اگر موتور داغ شود و سیستم خنک‌کننده ماشین دچار خرابی باشد، گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال پیدا نمی‌کند و اجزای داخلی موتور آسیب می‌بیند.

برای بررسی دمای نرمال خودرو زمانی که موتور خودرویتان روشن است (توجه داشته باشید که کولر خاموش باشد) از خودرو پیاده شده و از قسمت جلو پنجره فن‌ها را کنترل کنید. زمانی که فن‌ها شروع به چرخیدن کردند به داخل خودرو برگردید و موقعیت عقربه دمای آب را چک کنید.

همچنین زمانی که فن‌ها خاموش شدند اقدامات بالا را تکرار کنید و موقعیت عقربه‌ها را به خاطر داشته باشید. هنگام حرکت به سمت سر پایینی توجه داشته باشید که آمپر آب ممکن است تا حدی پایین‌تر از حد معمول باشد یا در هنگام حرکت به سمت سربالایی با کولر روشن کمی بالاتر از حد نرمال باشد که در این صورت نگران نباشید.

برای خرید واکس لاستیک هافنر با بهترین کیفیت و قیمت کلیک نمایید.

بالا رفتن آمپر ماشین در سرما

جوش آوردن موتور اتومبیل اتفاق ناخوشایندی است که در هر فصل و برای هر اتومبیلی ممکن است اتفاق بیفتد. جوش آوردن اتومبیل به معنی بالا رفتن دمای آب تا حد ماکسیمم بدون سابقه قبلی است.  از دلایلی که می تواند در بالا رفتن آمپر ماشین در سرما موثر باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلال در ترموستات

در موتور اتومبیل قطعه‌ای مکانیکی است که در دمای معین شده مسیر عبور آب به رادیاتور را باز می‌کند. وجود ترموستات برای ثابت ماندن حرارت اتومبیل ضروری است احتراق صحیح و کامل سوخت در موتور اتومبیل و تأمین حرارت بخاری در زمستان به عملکرد صحیح ترموستات بستگی دارد. اما گیر کردن و باز نشدن یا دیر باز شدن ترموستات به سرعت دلیل بالا رفتن آمپر ماشین می‌شود.

کار نکردن واتر پمپ

قطعه‌ای در موتور اتومبیل است که همان‌طور که از نامش پیداست وظیفه چرخاندن آب در سیستم خنک‌کننده موتور اتومبیل را به عهده دارد. کار نکردن واتر پمپ ممکن است به خاطر پاره شدن یا شل شدن تسمه آب یا خرابی خود واتر پمپ باشد. علائم خرابی واتر پمپ تا حدی شبیه به ترموستات است؛ با این تفاوت که هنگام خرابی واتر پمپ به دلیل عدم گردش آب بخاری اتومبیل هم کاملاً سرد شده در زمستان و یا گرم کمی در تابستان دارد. در اتومبیل‌هایی که واتر پمپ آن‌ها به وسیله دینام یا تسمه جداگانه می‌چرخد، پاره شدن تسمه باعث کار نکردن واتر پمپ و در نتیجه بالا رفتن آمپر ماشین در زمستان می‌شود.

چنانچه قصد صفرشویی ماشین را دارید، کلیک نمایید.

راه‌های جلوگیری از بالا رفتن دمای آب موتور

راه‌های جلوگیری از بالا رفتن دمای آب موتور

برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو می‌توانید این اقدامات را انجام دهید:

راه‌های جلوگیری از بالا رفتن دمای آب موتور

  • رسیدگی دائم و مستمر به رادیاتور خودرو
  • میزان آب خودرو را به صورت هفتگی بررسی کنید.
  • فن‌ها را به طور دقیق چک و تنظیم کنید.
  • مایع سیستم خنک‌کننده را هر دو سال یک بار تعویض کنید.
  • از پر کردن گاز کولر اطمینان حاصل کنید. ترمزها را به موقع کنترل کنید.
  • شلنگ و تسمه‌ها را کنترل کنید.
  • دقت کافی به عدم حمل بیش از حد بار با اتومبیل
  • عدم یدک کشیدن بیش از حد خصوصاً در ماشین‌هایی مانند وانت

با انجام این اقدامات می‌توانید تا حد زیادی از جوش آوردن خودرو جلوگیری کنید.

محصولات هافنر

دلایل بالا رفتن آمپر آب ماشین

عمده دلایلی که باعث جوش آوردن خودرو می شوند عبارتند از:

قفل کردن ترموستات خودرو

در صورتی که رادیاتور خودرو سرد اما آمپر آب بالا باشد، احتمالاً ترموستات قفل کرده است.

خرابی واتر پمپ

اگر ترموستات خودرو سالم است و یا با تعویض ترموستات مشکل حل نشد، واتر پمپ خودرو خراب است.

وجود هوا در سیستم خنک‌کننده

وجود هوا در رادیاتور مانع از گردش صحیح مایع خنک‌کننده می‌شود در نتیجه آمپر آب ماشین را بالا می‌برد.

سر سیلندر و واشر

کاهش سریع آب رادیاتور سخت روشن شدن خودرو در ابتدای صبح و سفتی شیلنگ‌های رادیاتور هنگام بالا بودن دمای موتور وجود مشکل در سرسیلندر و واشر هستند.

وجود مواد زائد در رادیاتور

کثیفی رادیاتور و وجود مواد زائد در داخل آن نیز از عواملی است که مانع از گردش آسان آب در سیستم خنک‌کننده خودرو می‌شود. برای تمیز کردن رادیاتور ابتدا باید آن را از ماشین جدا کرد؛ بنابراین بهتر است این کار را به یک مکانیک بسپارید.

هنگام جوش آوردن خودرو چه کنیم؟

هنگام جوش آوردن خودرو چه کنیم؟

اگر آمپر آب خودرو از محدوده نرمال بالاتر رفت و با روشن شدن فن نیز پایین نیامد توصیه می‌کنیم موارد زیر را انجام دهید.

  1. ابتدا خودروی خود را متوقف کنید و کاپوت ماشین را بالا بزنید تا دمای محیط اطراف موتور کاهش یابد.
  2. به هیچ وجه درب رادیاتور یا درب مخزن انبساط را باز نکنید.
  3. عملکرد فن‌ها را بررسی کنید.
  4. در فن‌های مکانیکی که نیروی خود را از موتور دریافت می‌کنند باید از سلامت تسمه پروانه مطمئن شوید.
  5. درصورتی که فن‌ها کار کنند اما آمپر آب ماشین پایین نیاید احتمال کم بودن آب رادیاتور وجود دارد. در این صورت ابتدا خودرو را خاموش کنید.

نکات مهم در زمان جوش آوردن خودرو

باید و نبایدهای زیادی در هنگام مواجهه با جوش آوردن ماشین وجود دارد که باید از سمت افراد رعایت شود. اگر از زیر کاپوت ماشین بخار بیرون آید بخار ناشی از مایع خنک‌کننده از زیر کاپوت خارج نشد بهترین اقدام در این حالت خاموش نکردن خودرو است. درب رادیاتور را به هیچ وجه باز نکنید، یک کار بسیار خطرناک است. از ریختن آب بر روی موتور ماشین خودداری کنید. کاپوت ماشین را بالا بزنید. بر روی دیواره رادیاتور خودرو آب بریزید. سطح آب خنک‌کننده موتور را بررسی کنید. بهترین پیشنهاد در مواجهه با این مشکل با تعمیرکاران ماشین مشورت کرده یا به آن‌ها مراجعه کنید.

جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب ماشین

با رعایت موارد زیر و پیدا کردن علت داغ شدن موتور ماشین تا حدی از بالا رفتن آمپر ماشین جلوگیری می‌شود.1. چک کردن میزان آب رادیاتور خودرو. 2. اطمینان از عملکرد صحیح رادیاتور 3. بررسی و تعویض به موقع آب رادیاتور 4. اطمینان از سلامت ظاهری و داخلی رادیاتور 5. هواگیری سیستم خنک‌کننده و پره‌های رادیاتور 6. اطمینان از پر بودن گاز کولر، همچنین لوازم یدکی اصل و با کیفیت سلامت خودرو، و سیستم خنک‌کننده آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

کلام آخر

همان‌طور که گفته شد عوامل مختلفی می‌تواند باعث جوش آوردن خودرو شود و تقریباً اکثر رانندگان در فصل گرما بیشتر با این معضل روبه‌رو هستند. با مطالعه این مطالب به دلیل بالارفتن آمپر پی بردید و متوجه شده‌اید که علت جوش آوردن خودرو چه عواملی می‌تواند باشد.

مقالات دیگر هافنرواش

3.6 7 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x