دیاق سپر خودرو چیست

دیاق سپر خودرو که به عنوان تیر عرضی نیز شناخته می‌شود، جزء مهمی از ساختار سپر است. این بخش به عنوان یک میله عمودی عمل می‌کند و سبب افزایش استحکام سپرهای جلو و عقب در مواجه با ضربه‌های شدید می‌شود. در واقع عملکرد اصلی این قطعه محافظت از خودرو است. همچنین اجازه هرگونه خراش و فرورفتگی روی بدنه خودرو را نمی‌دهد. با مطالعه این مقاله از هافنر با وظایف این قطعه مهم و نحوه نصب آن آشنا خواهید شد.

 دیاق سپر چیست

وظیفه دیاق سپر

 دیاق سپر در واقع تنظیم‌کننده و ثابت‌کننده سپر خودرو است و پنج عملکرد مهم را انجام می‌دهد که به شرح زیر است:

 وظیفه دیاق سپر خودرو

  • پشتیبانی از خودرو در برابر ضربه
  • تضمین ایمنی مسافران
  • جلوگیری از انتقال نیرو به قسمت‌های دیگر خودرو نظیر بدنه و کابین سرنشینان
  • کاهش قابل توجه ارتعاشات
  • جلوگیری و کاهش لرزش سپر

کاربرد دیاق سپر خودرو

سپر خودرو کاربردهای مهم و مختلفی دارد. یکی از کاربردهای این قطعه جذب نیروی ناشی از ضربات وسایل نقلیه دیگر و جلوگیری از انتقال آن‌ها به بدنه و اجزای خودرو است. مورد دیگری حفاظت خودرو در برابر ضربات است. بدون میله سپر، حتی کوچک‌ترین ضربه می‌تواند باعث آسیب به خودرو شود. وجود میله سپر نه تنها از سپر محافظت می‌کند؛ بلکه از قطعات داخلی نیز محافظت می‌کند و در نتیجه هزینه‌ها را برای مالک کاهش می‌دهد.

سومین و مهم‌تری کاربرد این قطعه افزایش ایمنی برای سرنشینان خودرو است. یکی از محصولاتی که می‌توانید به کمک آن در کم‌ترین زمان تمام بدنه اتومبیلتان را برق بیاندازید، جرم‌گیر بدنه است. پس اکنون با خرید جرم گیر بدنه خودرو هافنر جلا و براقی را به خودرو خود بازگردانید.

جنس دیاق سپر ماشین

انتخاب مواد برای سپر خودرو در ایفای نقش محافظتی آن بسیار مهم است. سه نوع متداول ضربه‌گیر فلزی، پلاستیک فشرده و فایبرگلاس در بازار موجود است. در ادامه به توضیح برخی از ویژگی‌های هریک می‌پردازیم.

جنس دیاق سپر ماشین

سپر فلزی

ضربه‌گیرهای فلزی مقاومت بسیار بالا و آسیب‌پذیری کمی دارند؛ اما سنگین وزن و غیر قابل انعطاف هستند؛ از این رو نیروی ناشی از تصادفات را به کابین و بدنه خودرو منتقل می‌کنند. این موضوع سبب شده تا چندان مطلوب و مقبول نباشند.

سپر‌ پلاستیکی ‌فشرده

ضربه‌گیر پلاستیکی‌ فشرده، بر‌اساس ساختار و مواد به کار رفته در آن کیفیت‌های متفاوتی دارد. این مدل‌ها از نظر طراحی و نگهداری در مقایسه با سپرهای فلزی مقرون به‌صرفه‌تر هستند. همچنین تولید ‌آن‌ها راحت‌تر است که به محبوبیت آن‌ها می‌افزاید.

سپر ‌فایبرگلاس

سپرهای فایبرگلاس سبک‌ وزن بوده و در برابر ضربه‌های خودرو بسیار مقاوم هستند. این نوع از دیاق سپر به طور گسترده در مدل‌های مختلف خودرو از جمله پراید استفاده‌ می‌شود. ضربه‌گیرهای فایبرگلاس معمولاً در مناطق شهری دیده‌ می‌شوند و متخصصان در تعمیر آن‌ها مهارت لازم را ‌دارند.

محل قرارگیری دیاق سپر خودرو

سپر خودرو دارای سه قسمت اصلی جاذب، پوسته و سپر است. سپر در پشت پوسته قرار می‌گیرد و جاذب روی سپر قرار می‌گیرد. همه خودروها دارای ضربه‌گیر در سپر جلو هستند. در حالی که دیاق سپر عقب فقط در برخی از مدل‌های خودرو وجود دارد. برای جلوگیری از چسبیدن سپر به گلگیرهای خودرو، اسفنج‌هایی در دو طرف وصل شده است.

دلایل استفاده از دیاق سپر

ضربه‌گیر سبب محافظت از خودرو در برابر ضربات می‌شود. همچنین اجازه نمی‌دهد نیرو ناشی از ضربات به بدنه و کابین سرنشینان منتقل شود. در این صورت امنیت سرنشینان در تصادفات افزایش می‌یابد. همچنین دیاق سپر سبب کاهش ارتعاشات و لرزش سپر می‌شود. همه این موارد دلایلی برای استفاده از این قطعه در خودرو هستند.

دلایل استفاده از دیاق سپر

نحوه نصب دیاق سپر ماشین

برای برداشتن و نصب سپر جدید مراحل ذکر شده را به ترتیب طی کنید. ابتدا کابل منفی باتری و چراغه‌های چپ و راست را جدا کنید. میخ‌هایی بالا و دو طرف سپر را باز کنید. سپس پیچ‌هایی که سپر را به گلگیر خودرو متصل می‌کنند و پیچ‌های نگهدارنده سپر را به قوطی رادیاتور رها کنید. حال سپر را بردارید و مراحل زیر را انجام دهید.

  1. پوسته ‌سپر را روی بدنه نصب و آن را با پیچ محکم کنید.
  2. سپر را با استفاده از پیچ‌های مناسب به قوطی رادیاتور وصل کنید.
  3. سپر را با پیچ به گلگیر خودرو وصل کنید.
  4. سپر را از دو طرف با پیچ به بدنه محکم کنید.
  5. سپر را تراز و از تناسب و عملکرد مناسب اطمینان حاصل کنید.
  6. کابل منفی باتری خودرو را دوباره وصل کنید.

توجه داشته باشید که مراحل نصب و برداشتن سپر بسته به مدل خودرو ممکن است تغییر کند؛ بنابراین توصیه می‌شود به دستورالعمل‌های سازنده خودرو مراجعه نمایید.

نحوه نصب دیاق سپر ماشین

کلام پایانی

در انتها، تلاش کردیم تا شما را با این قطعه مهم و ضروری آشنا کنیم و اطلاعات جامعی را در خصوص دیاق سپر در اختیارتان قرار دهیم. به یاد داشته باشید در صورتی سپر خودرو کارکرد مناسبی دارد که دیاق داشته باشد. اگر سپر خودرو شما کامل نیست، می‌توانید در بازار این محصول را خریداری نمایید.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x