علت روغن سوزی ماشین و علائم آن چیست؟

عوارض روعن سوزی ماشین

روغن سوزی خودرو به موتور صدمه می‌زند و باعث کاهش توان آن می‌شود. چون در غیاب روغن حرکت پیستون درون سیلندر به سختی و با اصطکاک بالا انجام می‌شود. یکی دیگر از عوارض روغن سوزی ماشین کاهش بازدهی مصرف سوخت است. به علاوه دود ناشی از سوختن روغن موتور به شدت برای محیط‌زیست مضر است. برای کاهش آسیب به محیط‌زیست کمپانی‌های تولیدکننده خودرو، اگزوز خودروهای پیشرفته را طوری طراحی می‌کنند که دود حاصل از سوختن روغن موتور، را جذب کرده و مانع از ورود آن به محیط می‌شوند.

خروج دود آبی رنگ از خودرو نشان می‌دهد که روغن در موتور در حال سوختن است. خروج دود سفید از، اگزوز خودرو نشان می‌دهد که مایع خنک‌کننده یا روغن هیدرولیک موتور خودرو در حال سوختن است. خروج دود سیاه از اگزوز از خودروهای دیزلی با سوخت گازوئیل طبیعی است؛ اما در مورد خودروهای بنزین سوز خروج دود سیاه رنگ به این معنی است که نسبت مخلوط هوا و سوخت از تعادل خارج شده است.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین ارتباط با مدیریت جهت ثبت سفارش، کلیک کنید.

 

روغن سوزی ماشین یعنی چه؟

روغن سوزی به پدیده‌ای در موتور ماشین می‌گویند که در پی رخ دادن آن، روغن درون موتور خودرو به همراه سوخت در سیلندر می‌سوزد و دود زیادی تولید می‌شود. از این رو سطح روغن رفته رفته در موتور ماشین کاهش می‌یابد. در اصل روغن سوزی به معنی سوختن روغن موتور براثر مخلوط شدن با سوخت در سیلندر است. در این حالت دود آبی از اگزوز خارج می‌شود.

علائم اولیه روغن سوزی ماشین

روغن سوزی یکی از مشکلات اجتناب‌ناپذیر برای خودروهایی است که مدت زمان زیادی از تولید آن‌ها گذشته و یا مسافت زیادی را پیموده‌اند. روغن سوزی اصولاً به حالتی گفته می‌شود که موتور خودرو همراه با سوخت مقداری از، روغن موجود در موتور، را نیز بسوزاند که معمولاً موجب می‌شود تا دود تقریباً آبی رنگ از دهانه اگزوز خارج شود و به طور مستمر از میزان روغن موجود در موتور کسر شود.

شایع‌ترین علائمی که از طریق آن‌ها می‌توان فهمید خودروی ما دچار روغن سوزی عبارت‌اند از:

  • مشاهده دود آبی رنگ خروجی از دهانه اگزوز
  • حس کردن بوی روغن سوزی از خودرو
  • مشاهده دود سفید رنگ زیاد خروجی از دهانه اگزوز
  • کم شدن مستمر روغن
  • نشتی روغن در سر شمع‌ها یا خیس شدن شمع
  • وجود چربی در دهانه اگزوز که با لمس کردن قابل تشخیص باشد.

بعد از مشاهده عوامل روغن سوزی برای از بین بردن روغن سوزی ماشین خود باید کاری کنید.

 

تشخیص روغن سوزی ماشین

 

چگونه روغن سوزی ماشین را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص مشکل روغن سوزی موتور خودرو راهکارهایی وجود دارد. برای تشخیص کاهش سطح روغن، باید نشانگر یا Gage روغن موتور را چک کنید. روغن موتور را حداقل یک ساعت بعد از خاموش کردن موتور ماشین، زمانی که موتور خودرو خنک شده و روغن‌هایی که وارد مجرای روغن، سر سیلندر و دیگر اجزای موتور شده‌اند، به کاتر برگشته‌اند چک کنید. البته موتور همه خودروها به مرور زمان روغن کم می‌کنند. با این وجود اگر این مقدار از حالت طبیعی خارج شده و شاهد کاهش شدید و مستمر سطح روغن بودید، لازم است موارد دیگری را هم کنترل کنید.

کاهش سطح روغن موتور ممکن است ناشی از نشتی باشد. برای اطمینان از این که روغن از موتور نشت نمی‌کند، خودروی خود را در محل تمیزی پارک کنید. پس از گذشت 8 ساعت اگر زیر خودرو لکه روغن وجود داشته باشد، موتور خودروی شما دارای نشتی است و باید تعمیر شود. اما اگر در زیر خودرو لکه روغن وجود نداشته باشد، یک قدم دیگر به مشکل روغن سوزی نزدیک شده‌اید و باید برای رفع روغن سوزی کاری بکنید. خروج دود از اگزوز مهم‌ترین نشانه روغن سوزی موتور خودرو است. دودی که از اگزوز خارج می‌شود ممکن است به رنگ‌های آبی، سفید و یا سیاه دیده شود.

برای خرید واکس داشبورد خودرو با بهترین کیفیت کلیک نمایید.

علت روغن سوزی ماشین

حالا با دقت و بررسی متوجه شدیم که موتور خودرو دچار روغن سوزی شده است. باید بدانیم که این مشکل به چه علتی رخ داده است؟ از جمله دلایلی که می‌توان آن‌ها را علت روغن سوزی ماشین دانست، عبارتند از:

  • شکستگی در، رینگ‌ها و پیستون‌ها
  • خرابی در شاتون‌ها
  • خرابی یا شکستگی در یاتاقان‌ها
  • خرابی کاسه نمد
  • خرابی واشر سر سیلندر
  • خرابی لاستیک گیت
  • خوردگی در جداره سیلندر و پیستون
  • سوختن روغن گیربکس توسط موتور
  • سوختن روغن هیدرولیک توسط موتور
  • خرابی شیر pvc

 

جلوگیری از روغن سوزی خودرو

محصولات هافنر

جلوگیری از روغن سوزی ماشین

بهترین راه کار برای رفع روغن سوزی موتور خودرو این است که تا حد ممکن از بروز آن‌ها پیشگیری کنیم. اگر از خودروی خود به خوبی محافظت کنید موتور آن با آسیب کمتری مواجه خواهد شد. برای آن که احتمال روغن سوزی در موتور خودرو را کاهش دهید، می‌توانید از افزودنی‌های شیمیایی استفاده کنید. این افزودنی‌ها نسبت به روغن موتور ارزان‌تر و سبک‌تر هستند. به همین دلیل بالاتر از روغن موتور قرار می‌گیرند و به سمت محفظه احتراق حرکت می‌کنند.

استفاده از روغن موتور استاندارد نیز تا حدودی به کاهش روغن سوزی ماشین کمک می‌کند. بهتر است به کاتالوگ خودرو مراجعه کنید و ببینید مشخصات روغن موتور توصیه شده برای آن چیست؟ به علاوه هرگز از روغن موتور فله استفاده نکنید؛ ممکن است این کار در کوتاه مدت هزینه‌های شما را کاهش دهد اما یقین داشته باشید که در دراز مدت لطمه‌های جبران‌ناپذیری به موتور خودرو می‌زند.

هزینه تعمیر روغن سوزی خودرو چقدر است؟

هزینه کلی برای تعمیر کردن روغن سوزی موتور خودرو صرف هزینه برای خرید قطعات و اجرت تعمیر روغن سوزی خودرو می‌شود. که در تمام خودروها متفاوت است. به طور مثال: هزینه تعمیر و تعویض سر سیلندر و یا رینگ‌های پیستون با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارد.

کلام آخر

روغن سوزی ماشین یکی از مشکلاتی است که برای هر خودرویی پس از گذشت مدت زمانی از عمر آن پیش می‌آید اگر چه نحوه رانندگی و شرایط نگهداری خودرو در این امر بسیار مؤثر است. روغن سوزی خودرو به غیر از خسارت‌هایی که می‌تواند در صورت توجه نکردن به آن متحمل شود، باعث آلودگی بسیار شدید محیط می‌شود. خودروهایی که دچار، روغن سوزی باشند توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شده و جریمه می‌شود. از دیگر مراقبت هایی که باید از موتور خودرو انجام داد، شستشوی آن است. برای این کار می‌توان از موتور شوی خودرو هافنر استفاده نمود.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x