علت ترکیدن لاستیک ماشین چیست و هنگام خطر چه باید کرد؟

ترکیدن لاستیک ماشین یکی از پرخطرترین و ناخوشایندترین اتفاقاتی است که به علل متعددی امکان رخ دادن آن وجود دارد. لاستیک‌های خودرو پس از مدتی کهنه و قدیمی و حتی گاهی نخ‌نما می‌شوند. دانستن این که در چنین مواقع حساس باید چطور عمل کرد، بسیار تعیین‌کننده است و حتی در وضعیت خطرناک می‌تواند جان شما را هم نجات دهد. دانستن علت ترکیدن لاستیک ماشین و راه‌های جلوگیری از آن، که در این مقاله در کنار خطرهای ترکیدن تایر خودرو صحبت می‌کنیم می‌تواند کمک کننده باشد. از وسایلی که برای لاستیک‌های شما به کار گرفته می‌شود می‌توان به واکس لاستیک ماشین اشاره کرد.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین ارتباط با مدیریت جهت ثبت سفارش، کلیک کنید.

 

علت ترکیدن لاستیک ماشین

دلایل مختلفی سبب ترکیدن لاستیک ماشین در جاده می‌شود. گاهی اوقات کیفیت نامناسب آسفالت یا عبور خودرو از روی چاله‌های سطح جاده سبب وارد شدن فشار شدیدی به لاستیک‌ها می‌شود. همین‌طور کم شدن ارتفاع آج لاستیک‌ها و کم باد بودن تایرها، سبب تقلیل عمر لاستیک می‌شود. عادات نادرست رانندگی مانند شروع حرکت‌های سریع (تیک آف) باعث ترکیدن لاستیک ماشین هنگام رانندگی می‌شود. همه‌ی عوامل بالا باعث افزایش احتمال ترکیدن لاستیک است.

 

ترکیدن لاستیک در سرعت بالا

 

ترکیدن لاستیک در سرعت بالا

ترکیدن لاستیک در سرعت بالا ممکن است باعث واژگونی خودرو شود. اگر موقع ترکیدن لاستیک خودرو کنترل خودرو را از دست بدهید، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به شما و خودرویتان وارد گردد.

ترکیدن لاستیک در سرعت بالا خیلی خطرناک است و دانستن این که در چنین مواقع حساسی باید چگونه عمل کرد، بسیار تعیین‌کننده است و حتی در شرایط خطرناک می‌تواند جان فرد را نیز نجات دهد. قبل از سفر جاده‌ای باید تایرها را چک کنید. ممکن است که لاستیک چند سال بدون استفاده باشد و به مرور زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده باشد. اگر تایرها به اندازه کافی باد نداشته باشد، لاستیک بیش از حد خم می‌شود. این مسئله همراه با از دست رفتن خاصیت ارتجاعی تایر نهایتاً به ترکیدن آن منجر می‌شود.

علت ترکیدن لاستیک عقب ماشین

هیچ زمان خاصی وجود ندارد که بدانید ممکن است ترکیدن لاستیک عقب اتفاق بیافتد. اما از شما به عنوان یک راننده انتظار می‌رود که در مورد دلایل این اتفاق اطلاعات داشته باشید و تا حد ممکن خودروی خود را از این نقص فنی خطرناک دور کنید. به طور کلی زمانی که باد لاستیک با فشار زیادی خارج می‌شود، می‌توانیم بگوییم که لاستیک‌ها ترکیده‌اند. علت ترکیدن تایر عقب می‌تواند موارد مختلفی داشته باشد مثل دمای بالای تایرها که جزو رایج‌ترین مورد است.

محصولات هافنر

پیدا کردن علت اصلی شاید در ابتدا کار دشوار باشد و باید بررسی شود که آیا لاستیک فرسوده بوده یا خیر؟ دلایل زیادی هستند که می‌توانند به عنوان علت ترکیدن لاستیک بررسی کرد. اما پیش از نکات دیگری هم باید توجه داشت مثل جاده‌های ناهموار، اضافه باری که ماشین تحمل می‌کند، بالا رفتن دمای تایرها، یا استفاده از لاستیک‌های بی‌کیفیت مخصوصاً اگر هیچ اطلاعاتی در این باره نداشته باشید.

ترکیدن لاستیک عقب خطرناک‌ تر است یا جلو؟

ترکیدن تایرها به طور کلی بسیار خطرآفرین است و اگر راننده ماشین تجربه کافی در این زمینه نداشته باشد، ممکن است منجر به اتفاقات تلخی شود. تفاوتی هم ندارد که ترکیدن لاستیک عقب اتفاق بیافتد یا لاستیک جلو؛ در هر حالت شاهد کشیده شدن ماشین به چپ و راست خواهید بود و احتمال خارج شدن از جاده وجود خواهد داشت اما ترکیدن تایر عقب باعث حرکت موج‌دار ماشین خواهد شد. در هر دو صورت ترکیدن لاستیک می‌تواند خطرآفرین باشد.

 

از کجا بفهمیم لاستیک پنچر شده؟

از کجا بفهمیم لاستیک پنچر شده؟

اگر متوجه شدید که فرمان اتومبیل شما سفت شده است و چرخش دشوار شده است، این نیز نشانه‌های پنچری تایر می‌باشد شما باید با حفظ خونسردی آرام آرام با کنترل دقیق وسیله نقلیه خود را به سمت خاکی جاده منتقل کنید. پنچر شدن لاستیک در حین رانندگی از اتفاقاتی بوده که برای هر راننده ممکن است پیش بیاید و ایمنی سرنشینان خودرو را با خطر مواجه کند؛ پس لازم است که قبل از وقوع خطر نشانه‌های آن را بشناسید.

موقع ترکیدن لاستیک چه باید کرد؟

توصیه ما این است که هنگام ترکیدن یا پنچر شدن لاستیک خودرو تا جای ممکن برخلاف غریزه عمل کنید یا به عبارت دقیق‌تر غریزه خود را کنترل کنید. توصیه‌های زیر می تواند کمک کننده باشد:

  • مانند دیگر شرایط اضطراری نکته کلیدی این است که آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید شرایط را کنترل کنید.
  • ماندن خودرو شما در مسیر وابسته به چهار نقطه اتصال لاستیک‌ها با سطح جاده است وقتی یکی از لاستیک‌ها را از دست می‌دهید نه تنها 25 درصد ارتباط خودرو با سطح خیابان را از دست داده‌اید بلکه نحوه هدایت و راندن خودرو هم به کلی تغییر می‌کند.
  • گاهی اوقات پنچر شدن لاستیک باعث می‌شود نتوانید جهت مسیر خودرو را کنترل کنید در چنین موقعیتی هرگز فرمان را به طور ناگهانی به سمت خاصی نچرخانید.
  • مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهید این است که مجدداً کنترل خودرو را به دست بگیرید خودرو را در جاده نگه دارید، مسیر حرکت خودرو را کنترل کنید و اجازه ندهید خودرو از مسیر اصلی خود منحرف شود.

 

راه‌های جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین

ترکیدن ناگهانی لاستیک یکی از خطرناک‌ترین و ناخوشایندترین اتفاقی است که به دلایل زیادی امکان رخ دادن آن وجود دارد. خوشبختانه راهکارهای خوبی برای چک کردن تایر وجود دارد که تا حد زیادی از خطر جلوگیری می‌کند؛ در ادامه به معرفی هریک می پردازیم:

  • بررسی فشار هوای لاستیک
  • بررسی هم ترازی تایرها
  • بررسی چرخش تایرها
  • بررسی ظاهر آج‌های تایر
  • توجه به چراغ هشدار سیستم تنظیم باد تایرها

 

کلام آخر

با تمام این تفاسیر در صورت رعایت کردن تمام توصیه‌ها، همچنان احتمال ترکیدن تایر در هنگام رانندگی وجود دارد. زمانی که این اتفاق افتاد در اولین اقدام خونسردی خود را حفظ کنید، فرمان را محکم نگه دارید و مسیر مستقیم حرکت خودرو را حفظ کنید. به هیچ وجه در این شرایط ترمز نگیرید.

مقالات دیگر هافنرواش

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x