علت خام‌ سوزی خودرو چیست؟

خام‌ سوزی خودرو با علائمی مانند زودتر از موعد تمام شدن بنزین مصرفی و یا استشمام بوی بنزین که از اگزوز خارج می‌شود، خود را نشان می‌دهد. دلیل این امر نیز عدم ترکیب شدن کامل بنزین با اکسیژن در داخل محفظه احتراق است که باعث خام سوزی بنزین می‌شود. بهتر است در صورت بروز این مشکل و مشاهده این علائم، به دنبال راهکاری برای جلوگیری از این اتفاق باشید. در این مقاله بیشتر با علائم، علل و روش رفع مشکل خام سوزی ماشین آشنا می‌شوید.  

علائم خام سوزی ماشین

برای تشخیص خام‌ سوزی ماشین بهتر است با علائم آن آشنایی بیشتری داشته باشید. همچنین لازم به ذکر است در صورت تمایل به خرید واکس داشبورد با کیفیت عالی و قیمت مناسب از تولیدی تخصصی هافنر، می‌توانید کلیک نمایید. علائم خام سوزی خودرو عبارت است از:

  • تولید دوده سفید
  • استشمام بوی بنزین در اطراف اگزوز
  • عدم کارکرد منظم موتور در زمان توقف کامل
  • روشن شدن چراغ چک
  • ایجاد دوده روی شمع‌ها
  • مصرف بیش از حد بنزین

نشانه‌های خام سوزی خودرو

 

محصولات هافنر

 

علت های خام سوزی خودرو

علت خام سوزی ماشین را می‌توان به موارد زیر نسبت داد:

خراب بودن سیستم جرقه‌زنی

در صورت برزو ایراد در هر یک از قسمت‌های سیستم جرقه‌زنی، مانند کویل، شمع‌ها، وایر و … ممکن است جرقه ناقص در داخل سیلندر رخ داده و باعث ریپ زدن موتور و یا خام سوزی بنزین شود. به عنوان مثال؛ وجود ایراد در شمع خودرو باعث می‌شود تا جرقه‌ای در داخل سیلندر رخ نداده و در نتیجه بنزین بدون اینکه با اکسیژن ترکیب شود از اگزوز خارج شده و با مشکل خام سوزی مواجه شویم.

نقص در سیستم انژکتور

انژکتور مسئولیت تبدیل سوخت به قطرات ریز و تزریق آن به محفظه سیلندر را بر عهده دارد. اگر انژکتور نتواند این وظیفه را به خوبی انجام دهد و یا سوراخ‌های آن قطر بیشتر از حد استاندارد داشته باشند، باعث می‌شود تا بین غلظت سوخت و هوا تناسب لازم ایجاد نشده و ماشین دچار خام سوزی بنزن شود. بررسی دوره‌ای انژکتور توسط تعمیرکاران متخصص و مجرب این مشکل را برطرف می‌کند. تمیز  کردن و شستشو دادن و یا در صورت نیاز تعویض انژکتور باعث بهبود مصرف سوخت می‌شود.

خراب بودن سنسور اکسیژن و سایر حس‌گرها

سنسور اکسیژن وظیفه تجزیه گازهای خروجی از اگزوز و ارزیابی میزان اکسیژن موجود در آن را بر عهده دارد. اگر این قطعه خراب شود، داده‌های به صورت ناقص و مشکل‌دار به واحد پردازشگر مرکزی انتقال پیدا کرده و در نتیجه سوخت بیشتر از حد نیاز به داخل سیلندر تزریق می‌شود. افزایش میزان بنزین ورودی با مشکلاتی مانند خام سوزی آن همراه است. سایر سنسورها مانند سنسور فشار هوا، جریان هوا و … مسئول ارسال اطلاعات و پایش سوخت را بر عهده دارند و ایجاد مشکل در هر یک از این حسگرها باعث ارسال اطلاعات ناقص و در نهایت خام سوزی بنزین می‌شود.

نقص در سیستم اگزوز 

در صورت بروز مشکل در سیستم اگزوز، اختلالات و خطاهایی در عملکرد سیستم پایش سوخت ایجاد می شود. در نتیجه میزان مصرف بنزین به دلیل خام سوزی بالاتر می‌رود و بنابراین ایجاد نقص در سیستم اگزوز از دلایل خام سوزی خودرو می‌باشد.

علت خام سوزی و دود سیاه

ایجاد دود سیاه و خارج شدن آن از اگزوز یکی از مهم‌ترین نشانه‌ها و دلایل خام سوزی بنزین است؛ زیرا بنزین مازاد وارد سیلندر شده و به دلیل عدم ترکیب با اکسیژن، دچار خام سوزی شده است. دلایل مختلفی برای بروز این مشکل می‌توان در نظر گرفت که از جمله آن‌ها خرابی سنسور، مشکل در انژکتور و … اشاره کرد. از دیگر علائم دود سیاه می‌توان به گرفتگی فیلتر هوا، مسدود شدن منیفولد، خرابی سنسور اکسیژن و … اشاره کرد. تعمیرکار ماهر با خواندن دیاگ‌های موتور و اینکه سنسورها چه علائمی نشان می‌دهند می‌تواند متوجه مشکل شود.

 

رفع خام سوزی خودرو

رفع خام سوزی خودرو

برای رفع خام سوزی خودرو باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • تنظیم کردن شناور تا اینکه بنزین بیشتر از دوسوم پیاله را پر نکند
  • بررسی مسیر برگشت بنزین به باک خودرو و اطمینان از مسدود نبودن آن
  • تعویض سوزن شناور در صورتی که دچار خوردگی شده باشد و یا کیفیت لازم را نداشته باشد.
  • بستن پیچ تنظیم سوخت دور آرام و بررسی اینکه آیا موتور خاموش می‌شود یا نه؟ اگر خاموش نشد به این معنی است که مشکلی در سیستم ایجاد شده است.
  • انتخاب سایز مناسب ژیگلور و ژیگلور دور ارام
  • بررسی نیم تنه کاربراتور و تعویض آن در صورتی که واشر از لای بدنه بیرون زده باشد.
  • روغن‌کاری میل و پولک دهانه دوم ارسال سوخت ، تقویت فنر
  • بررسی و رفع ایراد قطعاتی مانند ساچمه که در کف گاید تلمبه کمکی قرار دارد
  • بررسی وضعیت شمع‌ها و تعویض آن در صورت داشتن ترک و یا جرقه زدن در جایی غیر از نوک شمع
  • فیلرگیری و نیز باز کردن سرسیلندرها در صورت که سفت شده و یا سوپاپ به درستی در نشیمن‌گاه قرار نگرفته باشد.

مضرات خام سوزی

خام سوزی خودرو باعث می‌شود تا مصرف بنزین به شدت بالا برود. زیرا بنزین نمی‌تواند با اکسیژن موجود در هوا احتراق لازم را ایجاد و در نتیجه نیاز به سوخت بیشتر دارد. از طرفی بوی بنزینی که در اثر خام سوزی ایجاد می‌شود، باعث ایجاد مشکلاتی مانند سردرد، سرگیجه، آلودگی محیط‌ زیست و … می‌شود.

کلام آخر

هافنر تولیدکننده انواع شوینده‌های خودرو در این مقاله درباره علل و نشانه‌های خام سوزی خودرو اطلاعاتی را ارائه داد. خام سوزی به عنوان یکی از مشکلات خودور هر چه سریع تر باید رفع گردد و مهم‌ترین نشانه آن خروج دود سیاه از اگزوز است.

مقالات دیگر هافنرواش

4.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x